Gå til innhold
Arkivverket

[#52436] Birger Arctander, f. i Kristiania 1887. Bodde i Bergen i1900?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Birger Arctander ble f. i Kristiania i 1887 som sønn av Sofus Arctander og Sofie. I 1900 bodde han i Welhavensgt. 39 i Bergen sammen med foreldrene. Sofus Arctander var Borgermester. Han besøkte mine foreldre i 1939 i Nordland.Er der noen som kjenner til hvor han bodde etter 1900?Jeg er takknemmelig for all mulig hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Vet du om de flyttet fra Bergen etter 1900 ? Fant datteren Signy`s fødsel og dåp i Johanneskirken :Lenke men finner ingen av barna konfirmert i denne kirken iallefall. Det tyder kanskje på at familien har flyttet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei! Nei, jeg vet ikke om de flyttet fra Bergen. Det eneste jeg vet var at Birger Arctander var på besøk hos mine foreldre i 1939 og at han da gikk over fjellet til Rana og at min far da var veiviser for han. Jeg har heller ikke funnet noe mer enn det du nevner om Sofie. Trodde at Birgers komfirmasjon skulle finnes i Johanneskirken, men det fant jeg heller ikke.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei, vet du om denne Birger er sønn til stortingsmannen Sofus Birger Arctander, f. 22.01 1845,død i Oslo 1924 ? Han var iallefall en periode borgermester i Bergen, og så var han ordfører i Hadsel en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Søster til Birger, Signy Anette, var iflg. Hvem er hvem 1955, f. 26-10-1895 i Bergen, datter av Borgermester Sofus Anton Birger Arctander (1845-1924) og Sofie Aars (1849-1940). Student 1915, cand.oecon. 1919, student med off. stipend statistikk i Munchen og København 1922. Sekretær i Statistisk Sentralbyrå 1920, byråsjef i 1946.Skrevet: Miljøforandringer i Oslo 1928, Kameratklubben 1912-37, Arbeidsvilkårene for hushjelp 1937, Hvordan går det våre vergerådsbarn 1933, Vergerådsoppdragelsen og den resultater 1936, Kvinnen i erhverslivet 1952, Sosialstatistikkens historie i Norge gjennom 100 år 1952 og en rekke artikler i forskj. tidsskrift. Medlem av Nord. expertkom.for samordning av lønnsstatistikk. Styret Norsk for. sos. arb. og Norsk statistisk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for det, Carsten Schanche!Det stemmer at Signy Anette var f. i Bergen 26.10.1895 og hjemmedøpt av pastor Iversen 29.12.1895. Da bodde foreldrene i Strømgt. 55 i Bergen. Signy Anette har jeg, men det er Birger Arctander jeg ikke kan finne. Jeg har gått gjenom kirkebøkene i Johanneskirken, men uten resultat.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Vet ikke om dette er noe til hjelp, men har du sett i boken: Stamtavler over Familien Breder og de med den beslægtede familier Preus og Arctander? Den er fra 1876. Jeg har lånt den på biblioteket i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Vibeke L Hansen! Nei jeg har ikke hørt om den boken. Men hvis den er fra 1876 så vil der neppe stå noe om etterkommerne til Sofus Arctander, som var født i 1845. Men den kan være verd å låne for å finne hans forfedre. Så takk skal du ha for tipset!Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Jeg vet at det er kommet nyere utgaver av denne boken for familien Breder. En i 1939 og en på 1990-tallet. Disse gir info helt frem til nyere tid.Jeg er usikker på om disse også omhandler Arctander, men det er jo verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk til Siw Merethe Sværholdt og Vibeke L. Hansen for innspill! Kirsti kunne nok ikke hjelpe meg. Boken skal jeg ta og undersøke nærmere om.Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Theodorsen

I Tune (nå Sarpsborg) i årene rundt starten på andre verdenskrig, bodde det en major Arctander i nabohuset vårt. Han hadde en datter eller barnebarn ved navn Laila. Kanskje en slektning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk til Rolf Theodorsen for innspill! Men det er lenge siden 1940 så det blir kanskje litt vanskelig å finne denne Laila. For er hun gift så heter hun neppe det samme. Jeg vet forresten om en Laila, men hun er gift til etternavnet.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har nå funnet ut at Birger Arctander bodde i Sjona i Rødøy etter 1940. Er det noen som vet om han døde i Rødøy eller om han flyttet til andre steder?Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Det er mange Arctander-slekter i Norge, som ikke nødvendigvis er beslektet med hverandre. Stortingsmannen Sofus Arctander var firmenning til en av mine oldeforedre. Deres forfader var presten Aron Pedersen Arctander, født på gården Limskjellvik i Lødingen i Nordland. Han var husmannssønn, faren het Peder Pedersen. Men Aron var en oppvakt gutt, fikk hjelp til å gå på skole og fikk etterhvert presteutdannelse i København. Han tok her navnet Arctander (eller fikk tilnavnet av medstudenter) - det betyr 'mannen fra nord'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for det, Harry Aronsen! Ja, jeg er klar over at slekten kom fra Lødingen. Jeg har bestilt boka om slekta fra Lødingen. Sofus var en god venn av min far. De møttes ofte i den tiden da Sofus var bosatt i Nordland. Birger var sønn av SofusVet du hvilket årstall Aron ble født?Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Aron Pedersen Arctander ble født 1.februar 1692 og døde 25 mars 1781 på Evenes prestegård. Dersom du oppgir E-postadressen din kan jeg sende deg en oversikt over hans etterkommere som jeg fant på nettet en gang.Mvh Harry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha for det! Jeg har en mistanke om at dette har noe med Buksnes å gjøre så det blir spennende å se hva du kan hjelpe meg med.Min epost-adr. er birgerfo@gmail.comMed vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander.

Hei Som dere vet kunne jeg dessverre ikke hjelpe Birger med Sofus`etterkommere (innlegg 12)Til Harry i innlegg 18: Vi er nok i slekt:) Sofus Arctander var tremenning til oldefaren min. Kanskje vi kan hjelpe hverandre med en del etterslekt?Det står ikke så veldig mye om Arctanderslekta i Bygdeboka for Lødingen, de fleste flyttet derfra. Lånte boka selv i vinter. Tror ikke det stod noe om Sofus hvis jeg ikke husker helt feil.Ellers håper jeg virkelig at du Birger finner ut av dette! Lykke til!Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Hei Kirsti. Alltid hyggelig å påtreffe nye slektninger, om de er aldri så fjerne! Jeg nedstammer fra Aron Pedersen Arctanders 10.(sånn cirka) barn Christen, som fikk sønnen Aron Arctander Christensen som fikk datteren Else Christine Aronsdatter, som var tremenning til Sofus Arctander. Hun var altså da min tippoldemor. - Med så tallrik barneflokk ble det nok mange etterkommere av den godeste prest Aron og hans Margrethe, og mange av dem havnet visst i Lofoten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Ooops - jeg gikk visst litt i surr med slektleddene her. Det riktige er at min tippoldemor Else Christine var tremenning med Sofus Arctanders far, slik at hennes sønn, min oldefar, ble Sofus sin firmenning. Mvh Harry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

WoW! Her har det skjedd en del mens jeg var borte.Jeg hadde en mistanke om at jeg kunne havne i Buksnes når det gjelder Arctander-familien. Kanskje fordi at jeg for en tid tilbake arbeidet litt med min slekt der. Søster til min farfar havnet der og flere fra Buksnes havnet i Rødøy. Siden jeg har Buksnesbøkene tok jeg fatt på å bla hurtig gjennom bind 2 for å se om Arctander-navnet kunne dukke opp. Til min glede dukket Aron Arctander m. flere opp på side 223 på gården Gjerstad.Tar jeg feil når jeg mener at dette er samme slekts-grein?Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.