Gå til innhold
Arkivverket

[#52436] Birger Arctander, f. i Kristiania 1887. Bodde i Bergen i1900?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Arctander.

Nei, Birger du tar ikke feil det er samme grenen.Hvis du går til gården Reine på side 183 og utover finner du flere etterkommere av de som var på Gjerstad.Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander.

Den Aron Arctander som nevnes under gården Gjerstad er barnebarnet til Aron Pedersen Arctander født i Lødingen, nevnt tidligere i debatten.Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisiden jeg har en god del om denne familien kan jeg opplyse om atAron er f. 9/2-1694 i Limskjelvik og d. 21/3 1781 på Evenes PrestegårdEr det kommet en egen bok om Arctanderslekten fra Lødingen?Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk, Kirsti og Steinar!Ja, Kirsti der var utgitt en bok før 1900, men er kommet en nyere siden. Den har jeg bestilt og skal si fra når jeg får den!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander.

Hei Birger. Tror du har misforstått, eller jeg?? Jeg mente bygdebok for Lødingen, tror det er Konrad Naustvik som var forfatteren der. (Hvis det var meg du siktet til) :)Den boka som er utgitt før 1900 har jeg ikke sett, men det kunne kanskje vært interessant.Tror det var/er ganske stor etterslekt i Evenes/Ofoten etter Aron Pedersen ArctanderMvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander.

Hei igjen. Jeg har noen av etterslekta til den gamle Aron, men på langt nær alle.Jeg har 618 etterkommere etter Aron Pedersen Arctander, men tallet øker stadig, tror jeg har fått ca 50 stykker bare denne uka, og vet om å finne flere. mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Hei Kirsti!Jeg kunne godt tenke meg å få det du har om etterslekt til Aron Pedersen Arctander, om det er mulig. Du skal selvsagt få det jeg har om du ønsker, det er nok ikke så mye, først og fremst min egen slekt.Mvh Harry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg beklager at jeg i farten skrev Kirsti angående boken. Det var jo Steinar som spurte.Og stor takk til det jeg har mottatt på mail! Jeg har ikke fått anledning enda til å se nærmere på det. Når jeg f.t. skal være både husfar og husmor på samme tid så blir det å prioritere det jeg må gjøre utenom dataen.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiAv denne slekten har jeg ca 1800 stykker, (noen hører til en slekt jeg samler i Harstad)så til Limskjelvik, i Lødingenboken, forfatter er Vivian Fjordholm, Han fikk senere sparken og minst fire andre fulførte prosjektet i Lødingenboken, Konrad Naustvik har skrevet Tjeldsunddelen, og Tysfjorddelen (med ny forfatter) ligger på Nettet på Tysfjord kommunes hjemmeside som Wordfiler. Det mangler foresten 13 sider i Lødingendelen ifølge Konrad. Peder Pedersen er født i ca 1634, ifølge 1665, og er i 1701 75 år dvs f. 1626. det kan jo være to Peder også, da må sistnevnte Peder, være fra et annet sted. Det er bare en Peder i 1661 og 1665 er det en til på Hegstad (han er yngre en begge de to nevnte) hadde i 1655 sønneneAnders Pedersen 12 år, Per Persen 4 år, Trond Persen 1 år,og i 1701 sønneneOle 15 år, Gabriel 12 år, Peder 10 år, Aron 8 år, Hans 5 år.Det må være med 2 koner dette, pga aldersforskjell, hvis det er samme Peder.Hvor barna fra 1655 ble av senere framkommer ikke av Lødingen Bygdebok,se s. 108 på Limskjelvik, og på s. 335 under Åndervåg nevnes John Pedersen f. 1661 som sønn til Peder i Limskjelvik,. Her har Trekilenfilene at han heter Tron.Lødingenboken har at sistnevnte Peder har 2 barn før Ole som er eldst.Håper dette ble forståelig. www.trekilen.com kjenner vel de flesteSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander.

Hei Birger, det er bra det kan gå i surr for flere enn meg:)Harry. Det er jo topp å få det som er din slekt, det er jo så langt ut, at jeg har ikke kommet så langt, du er ikke i mine 'kjøler'.Jeg ser jo i siste innlegg (34) at jeg har mye igjen å samle!Jeg stammer fra Aron Pedersen Arctanders sønn Hans Steenbuck Arctander d.1810.Send meg en privat melding på Slektsforum, så ordner vi emailadresser. Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Grunnen til at jeg spør om denne Sigvald er at jeg har mine tvil om at Sigvald Magelsen vra fra Rødøy. Enten er fornavnet feil eller så er han neppe fra Rødøy.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander.

Hei Birger.Valborg var kusine til morfar. Jeg har hennes mann registrert som Sigvart, og at han var fra Rødøy. De bodde på Steinkjær. Har 7 barn, men jeg har ikke opplysninger om at deres barn igjen.Valborg døde i 1989, vet ikke noe om han. (ligger i bolken for 'senere gransking') Valborg var født på Reine, Ballstad. Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihvis det er denne Sigvard Irgens Rynning Mangelsen gift 7/8-1937 i Vågan kirke [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050317010325.jpg>Lenke (par nr. 13) med Valborg Johanne Arctander f. 8/5-1910 på Reine, så er han ikke fra Rødøy men f. 5/6 1904 i Langesund Lenkehan var lege i Kabelvåg da de ble gift. Forlovere var Tormod Ramstad, Kabelvåg og Dagmar Rasch Kabelvåg.her er en del arctander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha, Steinar! Det ante meg at noe var feil fordi at jeg ikke har kunnet støte på noen med det navnet i kirkebøkene i Rødøy. Og de har jeg gått gjennom noen ganger.Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Sigvard Magelsen var ikke fra Rødøy. Men han var lege på Rødøy frem til tidlig på 1950-tallet. Da flyttet familien til Evenskjer hvor Magelsen ble distriktslege i Skånland. Der var han frem til 1960 da han flyttet til Steinkjer eller Levanger. Jeg var kamerat av sønnen og var ofte hjemme hos familien. Far til Sigvard Magelsen var Wilhelm Christian Magelsen, prest i Vågan kirke, Kabelvåg fra 1915 til 1920 da han flyttet til Tromsø hvor han var domprost. Senere var han prost i Stavanger, en kort periode også kirkeminister. Det er også riktig at Sigvard Magelsen var konstituert distriktslege en kort periode før han dro til Rødøy. Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha for det Håkon! Han må ha kommet til Rødøy etter at Dr. Aga sluttet. Jeg mener å huske at han var lege i forbindelse med Lofotfiske uten at jeg nå i detaljer husker hva min far snakket om. Om jeg ikke husker helt feil så var han lege der i 1937, i forbindelse med Lofotfisket. Kan det stemme?Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Ja, han var konstituert distriktslege i Kabelvåg i 1937. Hvor lenge han var her, vet jeg ikke. Er også usikker på om han dro direkte til Rødøy fra Kabelvåg. Tror ikke han var så lenge i Rødøy, men min svigerfar husket ham. Et spørsmål på siden av dette: Var det en på Rødøya som var veldig flink til å lage modeller av nordlandsbåter. Jeg husker sønn til dr Magelsen hadde en nydelig nordlandsbåt. Han som hadde laget den var fra Rødøy, og han hadde også laget en modell som daværende prins Harald hadde fått. Det er mulig jeg husker litt feil, jeg var jo ikke så mange årene den gang, men jeg er ganske sikker på dette. Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Tar med det som står om han i Norges Leger 1926-1936: Sigvart Irgens Rynning Magelssen, sønn av sogneprest, prost Wilhelm Christian Magelssen (f.12-1-1867 død 14-10-1930) og Sigrid Rynning (f.17-10-1874), er f.i Langesund 5-6-1904, tok eks.art. i 1924 (Tf.) og i juni 1936 med. eks.. Han vikarierte for distriktslegen i Beiarn 9-6 til 4-12-1936, var 1-1 til 20-11-1937 amanuensis hos distriktslegen i Vågan, deretter vikar og fra 15-12-1937 kst. i stillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Birger - som du vil se er den slektslisten du fikk av meg hentet fra det nettstedet som Steinar Olsen oppgir lenken til (39). Jeg hadde glemt hvor jeg i sin tid fant den. Harry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal dere ha for engasjement! Harry, ja jeg så det! Håkon. Jeg vet ikke hvem det var men jeg sender deg navn på en som kanskje vet det! Jeg mener at Aga reiste til Hordaland et eller annet sted etter krigen, men er ikke sikker. Jeg skal spørre noen av mine slektninger i Aga-familien. Iflg. opplysninger jeg har fått fra de han bodde hos i Rødøy så reiste Birger Arctander til Oslo. Er det riktig at han var ingeniør?Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nå har jeg fått et utsagn om at Birger Arctander skal ha vært gift men ble skilt og at det var grunnen til at han gjemte seg vekk i Rana og Rødøy.Er der noen som vet om det er noe som helst hold i dette utsagnet eller om det bare er spekulasjoner? Jeg har i alle fall ikke funnet noen indikasjoner på at han var gift.Et annet spørsmål: Kan ha ha dratt til Vestlandet da han reiste fra Rødøy?Jeg er 'takksam' for all mulig hjelp!Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har fremdeles ikke funnet hvor det ble av Birger Arctander etter at han reiste fra Rødøy, Nordland.Men jeg har nå funnet en forbindelse til Rødøy gjennom Johannes Arctander.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(45:) Jeg antar at Sigrid Rynning (f. 17-10-1874) er etterkommer av sogneprest i Kongsvinger, Sigward Irgens Friis Rynning (1762-1832) fra Sør-Odal. Han hadde 9 barn med sin hustru Ursilla (Silla) Marie Gaarder (1772-1811), bl.a. en sønn Sigvardt Irgens Friis Rynning (1809-1871).Sigrid var altså mor til Sigvart Irgens Rynning Magelssen, lege, f.1904 i Langesund, Telemark.Sigrid og Sigvart'ene er nok oppkalt (via diverse mellomledd) etter sin ane Sigvard Friis (c1595-1652), mønsterskriver i København (renteskriver der i 1631), kannik i Roskilde ca.1633.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.