Gå til innhold
Arkivverket

[#52437] Ørstad (Volda?) Møre og Romsdal 1800s


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Nikolai Liedal ble f. 7 feb. 1867 Volda (fra USA opplysninger), kan vaere sønn av Daniel Liedal og Anne Kleppe? Nikolai til Amerika fra Aalesund i 1892. gift med Johanna Rye? fra Orskog MR. Søsken til Nikolai kan vaere Anton, Anna, Dena, Olaf (alle til USA?) Farbror Nils overtik Liedal. Kan noen hjelpe oss finne daapen til Nikolai? Hva om Johanna Rye? Oldebarn til Nikolai søker etter dem. Kan ikke finne Nikolai døpt i Volda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiJeg finner en Anna Rye som reiser fra Ålesund 06 Juni 1901, hun er 35 år, ugift og kommer fra Ørskog. Er det mulig at dette kan være den Johanna som ble gift med Nikolai. Biletten var prepaid, reiser med Cunard linjen og skulle til Dakota. Vet du når de giftet seg? Nikolai var også ugift når han forlot Norge. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.I mitt slektstre har jeg på en sidegren Johanne Andrea Karlsdatter Rye, f 1867 på Sjøholt i Ørskog.Hun utvandrer til Amerika. Kan det være henne du søker? Permanent sidelenke: Lenke Johanne er nr 5 på høyre side.Jeg vet ikke om hun giftet seg, men navn og alder passer. Vet du hvor og når de giftet seg?Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Dette er fantastik (Ivar, Hanne og Kirsti!) For Nikolai problemmet maa vaere at ørsta er ikke tatt med ennaa ved digitalark. Jeg ser ham ikke f. i Volda. Ser ikke giftermaalet for hans foreldre i 'typed' kirkebøker for ørsta eller Volda. 1875 folketellinga kunne vaere til stor hjelp! Anna er kanskje ei søster til Johanna? Emigranter over Aalesund 1878-1930 viser 3/3 1892 Nikolai Liadal 24 aar fra Volda og med ham Johanne Søholt 24 aar ugift fra ørskoug. Kirsti, du maa ha den riktige! Johanna Rye skal vaere gift 1892 i Norge, men dette er kanskje ikke riktig. Min venn har 23/4 1892 som datoen og hun var gift med Nikolai Liedahl (Amerikansk navn). De hadde dtr. Dena g. Solhjem og deres dtr. Judith er ennaa i live. Det er hennes dtr. som jeg hjelper. Skriv til med paa margaretmiller4@charter.net Vi er interessert i foreldrene osv til Johanna. Hvis det er noe du kan sende oss skal vi vaere takknemlige. Hva er 'Rye'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Gå til døypte i Ørsta, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1520daap&spraak=n&metanr=1853>Lenke Søk på feltet Far bustad /børjar på: Lieda ; så på far førenamn/børjar på: Dan (same person) Då skal du få ei liste med 7 barn av Daniel og Anne: Nikolai Severin, Anne Dortea, Anton Olai, Dina, Matias, Olaf Severin, Sina Johanne Gurine.Daniel og Anne m. 7 born står s. 38-39 i 'Ørstingar 1' (Dale, 1995). Matias døde ung og Sina døde som spebarn. Resten av familien har utvandra ca. 1891. Du kan sikkert finne dei to døde i kyrkjeboka (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

I merknadsfeltet for Anna Dortea sin dåp (1869) står det 'tvilling'; men det er ingen tvilling i dåpslista. Det kjem av at den andre tvillingen var dødfødd, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=1520begr&gardpostnr=961&merk=961#ovre>LenkeAvskrifta er ikkje fullstendig, og i den skanna kyrkjeboka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Om man er sikker på at det er riktig Johanne så har jeg forfedrene hennes, det er en sidegrein til min manns slekt.Hennes far var Karl Johan Rye f. 1838 i Ørskog, Møre og Romsdal, hennes mor var Johanne Jensdtr. f. ca. 1831 på Stranda (Stranden). De døde begge på Sjøholt, Ørskog og er gravlagt der. Karl Johan Rye var gift tre ganger, Johanne var datter i første ekteskap. Søsken av Johanne var: Iver Bendik, Ane Marie, Karl Johan og Johan.Foreldrene til Johanne Karl Johansdtr bodde en periode i Ålesund, han var skomakermester. Men flyttet tilbake til Sjøhold, Ørskog.Foreldrene til Karl Johan var Johannes Daniel Martinussen Rye g.m. Annike Nilsdtr. Akslevold, f. 1799 Ørskog. Johannes var f. 1800 i Bergen, Hordaland, han gikk i gullsmedlære i Bergen og er omtalt av Bjørn Jonson Dale i 'Gullsmedar på Sunnmøre'. http://www.soga.no/bjodale/gullsmed.htmJohannes var nok en fargerik person som 'vandret' nordover til Sunnmøre fra Bergen.Han stoppet bl.a. i Volda/Ørsta, der han tydeligvis traff Kanutte Guttormsdtr. Mo. De var ikke gift så langt jeg har funnet. De fikk tvillinger sammen: Karl Johan og Caroline i 1826. Begge barna døde samme år.Jeg har også et notat om at han fikk en sønn, Johannes i Bergen også, men dette har jeg ikke fått bekreftet.Før 1833 kom Johannes til Sunnmøre og Sjøholt, Ørskog. Han var nok en kjent mann i bygda der.Johannes sin far, Martinus Madsson f. 1767, han flyttet som ung mann fra Madsbruket på Rye i Gloppen, Sogn og Fjordane til Bergen. Han giftet seg med Anna Maria Jonsdtr. Woldahl f. 1769 i Voldal i Årdal, Sogn og Fjordane).Det var kort om forfedre til Johanne. Vet ikke hvor mye informasjon du kanskje allerede har fått av andre.Om du ønsker det kan jeg oversende informasjon til deg på engelsk.Med hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Høydalsvik Ulvestad

Anne Gjertine f. 02.03.1839 er dotter til Annanias Nilson Kleppe f. Kalvatn 1801 - 16.10.1885. Annanias er ?tippoldefar til ungane mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Det er nok riktig Johanne som er funnet.Johannes Martinussen er også en av mine aner. Det stemmer at han fikk en sønn Johannes Christian i Bergen 2 mai 1821. Guttens mor het Eva Cornelia og hun var gift med Christopher Fritz.Kanutte Guttormsdatter Mo døde 16 november 1883 som Pige og fattiglem.Når det gjelder Karl Johan f 1838 har jeg at han var gift bare to ganger. Nå har jeg ikke bygdeboka Ørskog gjennom tidene tilgjengelig, men hvis jeg ikke husker feil så blander den sammen far og sønn som begge het Karl Johan. Karl Johan f 1838 døde i 1915 og Marte Larsdatter (hans 2 kone) i 1929.Jeg har sendt noe info direkte til deg Margaret.Johannes hadde en livshistorie som det har vært interessant å nøste opp i.Vet noen noe mer om hans mor Anna Maria Jonsdatter?mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Ang. Karl Johan d.e. og yngre: Det er helt riktig som du sier, for i notater jeg gravde frem har jeg stilt spm. om ekteskapet med Marthe Larsdtr. ble oppløst. Og har fått sjekket etter, det er sammenblanding far og sønn. :)Sjekket litt rundt og har da følgende: Sønnen Karl Johan f. 1868 som er gift med Dorothea Thorbjørnsdtr. De bor i Ålesund i 1900, de barn jeg da har på dem er da: Marie f. 1894, Karen f. 1895, Klara f. 1899, og tvillingene Harald og Valborg, f. 1903, Anne f. 1905.Kjekt at vi kan dele ting her, da kan, hvertfall jeg, få korrigert åpenbare feil. Når jeg først holder på med slekten, jeg har en datter til Karl Johan f. 1838, Ane Marie f. 1865 i Ålesund. Hun fikk en sønn Konrad Berger f. 4. mars 1890 i Ørskog, faren skal trolig være Mikael Angel Jakobsson Landmark. Jeg har aldri funnet ut hvor han havnet, eller for såvidt om hans far Mikael heller. Noen som kjenner til han? Ane Marie er i 1900 ugift og bor hjemme hos faren på Sjøholt. Noen som vet mer? mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Ang. Anna Marie Jonsdtr, f. ca. 1769 i Voldal som jeg etter kartet fant i Årdal, S&F. Hun døde 1807 og ble begravet 30 jan. 1807, her har jeg notert St. Martini, Bergen. Ved lysningen 17.jan. 1799 står at hun er enke. Jeg har funnet at hun hadde datteren Ingeborg Maria f. omkr. 1784. (FT 1801). Har ikke funnet henne i dåpsregister i Bergen, foreløpig.Har ikke fått forske mer på den siden. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Om Konrad og hans far vet jeg ikke så mye.Konrad ble konfirmert 25 juni 1905 på Sjøholt. Etter det vet jeg ikke mer. I 1900-tellingen er han oppført som midlertidig til stede hos sin mor, med sedvanlig oppholdssted Hatlen. Der lever han av oppfostringspenger fra faren.Jeg regner med at jeg har funnet Mikael Landmark i 1900-tellingen på Aure på Nordmøre, som Angell Landmark LenkeDen Anna Rye som er nevnt i innlegg 3, tror jeg må være Anne Marie. Det er ingen andre fra Ørskog med samme alder og navn.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

What fun to read all of this! Thank you all! Hvorfor tenker dere at i papiren om Gullsmeder, Bjorn Jonsen Dale kaller Johan Martinussen Rye, Jens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hvorfor kan jeg ikke finne Anne Gjertine Annaniasdtr. f. 1839? Jeg prøve Herøy, Sande. Ogsaa har jeg ikke funnet hennes giftermaalet med Daniel Olai Nilsen (ca. 1865). Vet noen av dere hvor disse staar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Johannes og Jens ble ofte brukt om hverandre som samme navn. Samme med Mads, Mathias, Martinus, og Laurits som Lars. Ikke vanlig nå lenger, men ved søk i gamle papir som f.eks. Ft 1801 kunne den korteste formen for et navn ofte brukes til daglig. Også når der var flere på gården med samme fornavn, ble det skilt mellom dem på en slik måte, - eller at det annet fornavn (second given name) ble brukt på en av dem. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Takk for svar. Jeg vet at Johannes/Johan/Jan er det samme, men er overrasket at Jens kan vaere samme ogsaa. Jeg er ikke vant til aa arbeide i Romsdal, saa kanskje er det vanlig der. Bjørn, er er det mulig aa fortelle med paa engelsk hvorfor 'Jens' Rye var i fengselen? (jail). Jeg er ikke saa flink paa norsk 'to fully understand it.' It looks like a fantastic paper you have written.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.