Gå til innhold
Arkivverket

[#52443] Johannes Knudsen Myklebust's barn - Jølster


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg sakser et innlegg fra et gammelt tema:.....skifte etter Johannes Knudsen Myklebust, prot. 1, side 279, 1677-1687).Yngve Nedrebø, SAB / DA Skiftet er datert 13. september 1686. Enkens navn var Marite Chrispinusdatter (fra Sandnes i Jølster), og deres felles barn var: Knud, Chrispinus, Erich, Marite, Lisbet og Malene. Som formyndere nevnes farbroren Olle Eldal, og Hans Larsen Myklebust (farsøstermann, gift med Sitsele Knudsdatter). Av sønnene kom Knud først til Berg i Jølster (der han giftet seg med enken Christi Andersdatter), seinere til Kussli i Førde, Chrispinus kom til Fluge og Støfring, Erich kom til Helgheim, men falt utenfor Gøteborg i 1717 i Store Nordiske krig.Det gjelder bare nok Marite Lisbet og Malene. Jeg tror Malene giftet seg i 1698 med Michel Andersen Ålhus. Er det kjent hvor Marite og Lisbet kom til?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har ikke sett omtalt hvor disse to døtrene kom. Marite Johannesdatter og Lisbet Johannesdatter er dessverre ganske vanlige navn i Jølster, og derfor kan det være vanskelig å identifisere dem sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for svar. Jeg lurte bare om Lisbet Johannesdatter Myklebust var identisk med Lisbet Johannesdatter Kjøsnes som det ble holdt skifte etter i 1700 LenkeMvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det tror ikke jeg. Det finnes et dokument som peker ut Johannes Markvardsen Sandal som hennes (sannsynlige) far, Johannes Grøneng og Johannes Sandal opptrådte på vegne av sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for opplysningene.Min forfar Anders Knutsen Kjøsnes og Ingebor Johannesdatter fikk en datter Anne, dåpt 1. jan. 1698 LenkeBlant fadrene var Lisbet Johannesdatter Kjøsnes og hennes mann Knud (Johannesen) Kjøsnes. Jeg prøver å finne ut om Knud eller Lisbet er evtl. søsken til Ingebor Johannesdatter (dessverre også et ganske vanlig navn i Jølster). Hvis Lisbet J. hadde vært Johannes Knudsen Myklebust's barn kunne jeg utelukke henne fordi hun ikke hadde en søster Ingeborg - ifølge skifte i innlegg 1.Finnes det noen kilde som avklarer Ingeborg Johannesdatters identiet? Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ingeborg Johannesdatter skal være en datter av Johannes Knutsen Grøneng og hans første kone Ingeborg Nilsdatter Kjøsnes. Johannes Knutsen Grøneng var fra Kjøsnes i Jølster og bror til Tollef Knutsen Kjøsnes, men fikk seg gardsbruk på Grøneng rundt 1655. To av barna hans kom tilbake til Kjøsnes: sønnen Knut J. og datteren Ingeborg J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hjertelig takk igjen for hjelpen.Må jeg bare nok spørre om Ingeborgs mann Anders Knutsen Kjøsnes? Lenke Er det kjent hvor han kom fra? Når er han først nevnt som bruker?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.