Gå til innhold
Arkivverket

[#52450] Marte Sørensd. f.ca 1769


Gjest Helen Johanne Berget
 Del

Recommended Posts

Gjest Helen Johanne Berget

Jeg prøver igjen for å finne foreldrene til Marte Sørensd. f ca 1769Hun var gift med Tore Pedersen f.1773 VelstadbråtenEr det noen som kan hjelpe meg med detteHar sett i kirkebøkene for Sigdal,men greier ikke å finne detteMVH Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Omsider fant jeg dåpen til Peder her: nr. 2 øverst til venstre i kirkeboka: LenkeIkke lett å finne den innføringen, men det står noen faddernavn som muligens kan være et spor? Se i 150% forstørrelse. Synes gårdsnavn er nevnt Langerud? Thore Pedersens sønn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg leser faddernavn litt usikkert til: Ingebor Eiken, Helle Sørensdatter, Aas..rud? Torsten Langerud, Christen Ebbe..berg? Ole Rolstad?Mulig denne Helle Sørensdatter kan gi et spor til Marte Sørensdatter ( mulig en søster?)Vet ikke om dette hjelper. Mulig noen i Sigdal kan finne opplysninger i bygdebøker fra området?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Takk for svaret GunnKan det være til hjelp med flere opplysninger?Jeg haadde kommet fram til at Marte Sørensd. var datter av Søren Engebrets på Hulbak,Modum , men fikk det svar at det ikke kunne stemme for da ville moren vært 50Dette var hans andre ekteskap I 1801 var begge døde Hans 2.ekteskap var han gift med Guri Jonsdtr f. 1756 d.1800 året før føketellingenJeg finner ei Guri Nilsdtr fra Ness i Sigdal, men finner ikke det året hun dødeHvis det er som jeg tror er Marte Sørensd. barn fra 1.ekteskapMarte var konfimert 1784 da var hun 17 år ,og bodde på Hundstad Dette var nok det eneste barnet til Søren Engegretsen og Guri Nilsd. Ness før 1801Jeg antar det i og med han hadde giftet seg igjen Min Marte ble gift med Tore Pedersen Velstadbråten f.1773De hadde en datter Guri Toresdtr. gift med Asbjørn Kristoffersen f.1788 Dette var hans 2. ekteskapDet er nok sansynelig at hun er oppkalt etter bestemoren Guri Nilsd Ness ?Kan dessverre ikke bekrefte dette,men Guri og Asbjørn flyttet til Stixrud i HoleDet er ingen av den eldre generasjon som flyttet til Hole. Noen har antydet det ,men det er ikke riktig Jeg har lett og lett i kirkegøkene for Sigdal, Kirkebøkene for Sigdal er vanskelig å finne framDette gjelder mine 16.tipptipp-tipptippoldeforeldreMVH Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Bare noen faktaopplysninger om Søren Engebretsen Hulbak og konene hans: Søren Engebretsøn, f. 1732, død 1810, gift 1. gang 12. nov 1769 i Sigdal med Guri Helgesdatter Nes (f. 1716/1719, død i 1792, gravlagt 76 år gl i Nykirke Modum, Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8496&idx_id=8496&uid=ny&idx_side=-506>Lenke), 2. gang med Guri Jonsdatter, f. 1756, død 1800. Søren fikk sønnene Engebret, f. 1795 og Jon, f. 1798 med kone 2.Hvis du søker etter 'Førenamn' som 'børjar på' Sør i databasen Ekstraskatten i Modum 1765: Lenke vil du finne at Søren Hulbak ikke var alene om å hete Søren i Modum på den tida. Tilsvarende database finnes desverre ikke for Sigdal, men eksisterer derimot for Eiker:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Takk AsbjørnHvis det viser seg at Marte Sørensd f.1769 er ble gift med Tore Pedersen Velstadbråten er dette den rette MarteVH Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en ny lenke til Søren Ingebretsen i ekstraskatten 1765: LenkeRiktignok har jeg ikke funnet Helle Sørensdatter f. i farten, men det er vel mulig med en datter til f. senere?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

For å unngå eventuelt dobbeltarbeide så vil jeg fortelle at det også ble lett etter Marte Sørensdatter i tema 52012.Poenget mitt med å legge inn en lenke til ekstraskatten i Modum var å vise at det var mange menn i distriktet på det aktuelle tidspunktet med navnet Søren og som like gjerne kunne vært far til Maren.Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver med et lenke til forrige tema, takk for at du viste til det. Vil spare for en del unødig søking: LenkeEr enig i Asbjørns tvil i denne saken. Det skulle vært artig å finne hvem den Helle Sørensdatter som befinner seg på Aasterud i 1801 var datter av? Hun opptrer jo som fadder ved dåp, så hun kan være nær slektning.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje en bror? Om du ser på vielsen (2) og aller øverst på siden blir Peder Sørensen gift med Kisti Knudsdatter. I 1801 bor de på Bakke i Modum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei AsbjørnMarte og Tore Pedersen bodde på Saurud som han kjøpte 1800 av Eivind SjursenDeres Barn i Peder Toresen f.1799 d.samme år ii Peder Toresen f.1800 d.1810 iiiGulbrand Toresen f.803d.1810 iv Guri Toresd. f.1806 gift 1836 medenkemann Asbjørn Kristoffersen f.1788 Hunstadhagen u/Langerudhagen v Eli Toresd. f.1808 d.1810 vi Peder Toresen f.1812 gift 1831 Marit Håkonsd.GrønhovdHelle på Aasterud som du nevnte kan være søster til min MarteNår jeg ser under AAsterud Modums Historie bind vi ser jeg ingen Helle eller Marte.Dette er og blir et mysterie. Hadde håpet på å få fult ut alle mine 16 Tipptipp- tipptippoldeforeldre Jeg har 15 MVH Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei AsbjørnTore Pedersen og Marte Sørensds barn Guri døpt 12.10 1806 hadde disse faddere Ingeborg Eken Guri og Tosten Skatvedteie Erik og Lars EkeneieEr dette til hjelpMed vennlig hilsen Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Jeg er ikke uten videre enig i at det er noe stort mysterium, men av og til må man bevege seg ut av det området man søker i, dersom man ikke finner nok opplysninger. Og det er viktig å være klar over at også før i tiden flyttet folk litt på seg, og noen var kanskje utenfor kjerneområdet i unge år, kanskje for å tjene penger, for så å flytte tilbake siden. I det området du befinner deg når det gjelder Marthe Sørensdatter, grenseområdet Sigdal/Modum, var det nok en god del trafikk sørover til Eiker og Bragernes, og til Lier også for den saks skyld.For meg ser det ut til at du har fått et uhyre interessant spor av Berit Knudsen i innlegg 18 ovenfor her. Hvis du ikke allerede har slått opp i Modums bygdebok og lest om gården Bakke, bør du gjøre det med en gang. Som du ser der, ble Peder Sørensen foreldreløs svært tidlig, etter at moren døde i 1776 og faren i 1779. Og siden farens kone nr 2 også forsvant derfra etter at hun ble enke, kan det jo være at hun flyttet over grensa til Sigdal og tok med seg noen av stebarna sine. Hvem vet?For å finne vielsen mellom Søren og Eli må du til Eiker, og siden det der er digitaliserte og søkbare kirkebøker, finner du lett både trolovelse og vielse i 1767. Men det ser ut til å være vanskeligere å finne dåpen av noen datter Marthe – eller andre barn for den saks skyld. Jeg finner ingen barn av dette paret i Eiker, og andre har jo sjekket de digitale kirkebøkene for Modum og Sigdal, så vidt jeg har forstått på tidligere innlegg. Men paret kan godt ha bodd andre steder også, og siden Peder ikke ble født før i 1770, bør det normalt være et barn til født før Peder ble født.Nøkkelen her er skifteopplysninger, for når både far og mor døde med små barn, bør det ha vært skifter etter begge. Hvis det ikke er noen som sitter på skifteopplysningene for Bakke, kan jeg anbefale et besøk på Statsarkivet i Kongsberg. Hvis du i skifteopplysningene finner at dette paret har en datter Marthe, tror jeg du har en særdeles god kandidat, hvis ikke er det bare å prøve andre muligheter.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei Ole E.Takk for svaretMarte Sørensd. er antagelig fra Sigdal I mitt siste innlegg var fadderne fra Eken og Skatvedteie og Ekeneie I Sigdal Det er lite trolig at de kommer fra Modum eller EikerbygdeneVennlig hilsen Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helen,Fra skifteprotokoll Eiker,Modum og Sigdal nr. 16a side 163.Skifte på Bakke i Nykirke etter Søren Pedersen Bakke den 19/4 1779. Han var g.1.g.m. Elie Guldbrandsd. (Skifte 30/11 1776)1.sønn Peder, 9 år, 2.sønn Guldbrand 5 år, 3. datter Marte 11 år og 4.datter Helle 7 år.G.2.g.m. Kirsten Fingersd., ingen barn, dvs 1 datter Elie f.2/10 1779, død 3 uker gammel.Barnas farbrødre Niels Pedersen Bache og Torger Pedersen Bendixbye.Fra skifte etter Elie (Ellen) Guldbrand. kan nevnes at da lever forsatt Søren Pedersens mor Bodil Amundsd.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HelenDu må se bort fra den siste linjen i mitt innlegg (23). Ifølge ekstraskattsmanntallet i 1765 er Sørens far Peder Reyersen enkemann. Det er skifte etter ham 15/12 1766 på nordre Bendixby. Der står det at hustruen Marthe Helgesd er død noe tidligere, skifte 7/6 1747.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Fant vielsen til Søren Pedersen fra Modums prestegjeld og Eli Gulbrandsdatter fra Hassel verk i kirkebok for Eiker/Fiskum:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Eiker, Ministerialbok nr. I 8 (1764-1788), Kronologisk liste 1767, side 107-108. Permanent sidelenke: LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.