Gå til innhold
Arkivverket

[#52465] Andebu: Lauritz Anton Eriksen, f. 1878, når/hvor døde han? Ishavet?


Gjest May Britt Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest May Britt Sørensen

Leter etter min oldefars skjebne. Vi vet han ble borte på sjøen, han var sjømann på ishavet. Noen som kjenner til hvor man kan finne noe om forlis eller hva/hvor han forliste, evt. begravet? Evt. hvor jeg kan søke etter slik informasjon. Evt. hvilken båt han var på? Tema har vært diskutert under Arkinvforum, Ishavsforlis Lenke Et kort resymé: Lauritz Anton Eriksen, for meg kjent som Anton Eriksen, født 1878, HeiaOgså, Andebu, foreldre var Erik Iversen og Martine Knutsdtr. i Heia.Lauritz Anton Eriksen g.1897 m. Elen Sofie Olsdtr.f. på Stein i 1878, de hadde barna Einar f. 1897, Karen f. 1899 og Magnhild f. 1901 og Olaug f. 1903.I 1900 bodde paret på Heia.Enken Elen Sofie g.2.i1913 m.Olaf Sørli(også kjent som Olav Andreassen). Har funnet vielsen i Klokkerboken, men der er ingen skifteattest anm.. Står feil fødselsår og ikke at hun var gift tidligere. Kan ikke finne Ministerialboken MINI 1913, der 2. ekteskap står, og at der er foretatt skifte,noen som vet hvor jeg kan finne den?Elen Sofie bodde på Ambjørnrud til hun døde.Olaf og Elen Sofie fikk barna : Marie f. 1913, Ågot f. 1915, Olaf f. 1918, Jacob f. 1920 og Andreas f. 1922. Oldefar forliste en gang mellom 1902 og 1910 tror vi. Men altså, - hvor kan jeg finne ut av min oldefars død/forlis?--------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Selv om han kom bort på sjøen, ville jeg forventet å finne dødsfallet innført i kirkeboka på hjemstedet.Et alternativ kan være å oppsøke Statsarkivet og lete gjennom sorenskriverens dødsmeldinger for perioden, evt. finne skiftet.Jeg synes også det er merkelig at det ikke fremgår av vielsen dersom Elen Sofie hadde vært gift tidligere. Det står faktisk det motsatte, at hun ikke hadde vært gift før. Klokkerboka kan være feil. Jeg regner med at du er sikker i din sak, og at dette ikke er et annet brudepar?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Britt Sørensen

Er helt sikker på at ekteskap nr. 2 er min oldemor ja. Men i kirkeboka,under vielse nr. 2, er det også feil fødselsår på henne. Takk for tipset med sorenskriverens dødsmeldinger.MvhMay Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Er der noe i slektshistorien, evt. slektsgreiner som kan fortelle om hvorfor din Anton skulle bedrive fiske i ishavet? F.eks. slekt langs vestkysten av Norge?mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Det var muligens på selfangst Lauritz Anton Eriksen døde. Mange fra Andebu deltok der, først i det små, men i 1860-årene begynte Svend Foyn for alvor. Da ble det bruk for flere folk og Andebusokningene kom også med. Der var det god fortjeneste å hente, og fra 1870-åra og utover dro mange herfra på selfangst.Flere av dem var selskyttere og en, Ole Kristian Olsen (Briskemyr) farte på Nordishavet i 30 år.Andebu bygdebok, Kulturbindet, har en lengre artikkel om selfangtslivet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Britt Sørensen

Hei på dere!!Takk for all hjelp. Jeg har fått svar fra Statsarkivet i Kongsberg og der kommer det fram at han var på Ishavsfiske og siste båten het Paterio eller Pateria og var eid av Thor Dahl. Den ble erklært forlist i 1912, da ingen hadde hørt fra dem siden mars 1911. Det var godt å få vite dette. Takk for all hjelp og velvilje.MvhMay Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.