Gå til innhold
Arkivverket

[#52485] (Gårds)navnet Nataas, Bragernes Buskerud, eller Lindaas Hordaland?


Gjest Geir Beck-Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Beck-Andersen

Hei! Lars Jensen vies til Gunnil Larsdatter i Bragernes 15.07.1756. De får en sønn Lars, i Bragernes 28.11.1762. Far oppført der som Lars Jensen Nataas. Eneste Nataas jeg finner i t.ex. FT01 er i Lindaas, Hordaland. Kjenner noen til navnet Nataas fra Bragernes, eller må jeg til Hordaland? Mangler selvfølgelig også dåpen til Lars Jensen Nataas. Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ved å søke her på døpte i Lindås, kan jeg ikke se at der er noen Jens som har fått barn på Nataas. Han kan jo selvfølgelig være født et annet sted, men oppvokst på Nataas.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Takk til Marianne også. Spørsmålet som gjenstår er vel om Nataas ellers er et helt ukjent navn i noen sammenheng i Bragernesområdet på siste halvdel av 1700-tallet? mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, den eneste forbindelse til Nataas i Drammen, er så vidt jeg kan skjønne Nattåsen, en vei på Konnerud (bydel i Drammen). 'Den går under Solbakken der det lå en olle som ble kalt Nattåsollen', står det videre i Drammen Byleksikon, Bind II (Skoger/Konnerud). Jeg fant heller ingen dåp, jfr. innlegg 1, men det var mange som jobba i Konnerudgruvene på den tiden Lars ble døpt, så det kanskje ikke helt utenkelig at de hadde flyttet til Konnerud (ca. 7 km. fra Bragernes). Har du sett under dåp i kirkebøkene for Skoger (eller Strømsø, for den saks skyld)? Kirkebøker også for Jarlsberg, men ingen dåp for det aktuelle tidspunktet, så vidt jeg kan se.vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Jeg har funnet ei Anne Jensdtr Nataas viet i Skoger 14.01.1754 Lenke ut fra det som står,forstår jeg det slik at hun er fra Skoger. I ft 1801 oppgis alderen hennes til 80 år. Mulig hun kan være i slekt med din Lars Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Takk, begge to! Da snevrer seg litt inn. Konsentrerer meg om Skoger\Strømsø. Hadde en teori om at Nataas kunne være et 'lokallokalt' stedsnavn i Bragernesdistriktet. Lars bruker også Nataas ved en dåp av Ole i november 1756. mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, kanskje Lars er fra en gård/plass som het Nataas på Konnerud/Skoger (Skoger og Konnerud tilhørte Vestfold fram til 1964, så hvis du ser på 1801-tellingen, ha dette i bakhodet), og giftet seg med ei Bragernesjente???? Og bodde på Bragernes en periode??? Synes innlegg 7 var 'spennende'. Har du tilgang til Skoger-boka, finner du kanskje ut mer om Nataas,Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Geir Beck-Andersen

Hei! Først en forsinka takk til Astrid. Har ikke hatt tilgang til Skogerboka, og finner foreløpig ingen i dette området. Fant imidlertid i et skifte i Bragernes\Drammen for 1764 at arvelater Lars Iensen Nataas døde 16.12.1763, og i kirkeboka oppført som 31 år gammel da. Funderer litt på om Nataas kan være et etterhvert endret navn,da jeg i FS finner en Lars Jensen f. i 1730 på Notaasen (Nødaasen?), Elverum, men det blir jo bare vill spekulasjon. Kom hvertfall litt videre..... Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.