Gå til innhold
Arkivverket

[#52488] Brødrene Martin, Hans og Andreas Hansen i Lier i 1865. Hvor ble de av?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Brødrene Martin, Hans og Andreas Hansen bodde på en plass som i FT 1865 for Lier kalles 'Lian, Stoppen, Dauerud, Mørk', Begge foreldrene (Hans Andreas Ellingsen Hørte og Maren Jensdatter) er døde så de bor hos sine onkler Kasper og Knud (Ellingsen Hørte).Kasper (død 1882), Knud (død 1885) og Martin er nevnt under Kjelstad (br.nr 3) i Liers Historie, Ut over det har jeg ikke funnet noen ting om hvor det ble av brødrene. Kan noen hjelpe meg videre?. Har forsøkt det meste for å finne en tråd jeg kan begynne å arbeide med.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for tilbakemeldinga, Gunn!Brannkonstabel Andreas Hansen og fru Lise har jeg vært innom og sjekket ut! Det er ikke riktig Andreas.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Heller ikke Martin Hansen på Hennum er en av de ettersøkte. 'Min Martin' (for å bruke det uttrykket) ble født i Drammen i 1845 og nevnt under Kjelstad som selger av bruk nr. 3 i 1886. Synd det ikke står noe om hans oppholdssted på det tidspunktet.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen til Hans Hansen og Jørgine Berntsen på denne kilden. LenkeMulig kirkeboka for Lier har flere opplysninger som kan gjøre at du finner ut om det er rette Hans?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

For å gjøre forvirringen komplett fantes det også en bror til (eller rettere sagt, halvbror) til de tre brødrene:Jens Andreassen (f. Drammen i 1837) bor også på samme plass som sine halvbrødre i 1865. Jeg mener å ha funnet ham som ugift, enslig losjerende på Houerød i Øyestad (Aust-Agder) i 1900.Jens Andreassen var sønn av Maren Jensdatter og hjulmaker Andreas Olsen. Andreas Olsen ble født (i 1808) på Bratthus u/v.Solberg i Sylling - Maren Jensdatter på Nøstedstranden (også i 1808). De giftet seg i okt 1836, men Andreas Olsen døde allerede i mars 1838.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

En god natts søvn gav ork til å stirre seg gjennom kirkebøkene for Lier......med suksess:Ungkarl Hans Hansen (f. 1849) døde av nervefeber på Drammen sykehus 29.1.1873. Bosted: Lian. (Bg#10-1873 i MINI #13 for Lier).Mer spennende viste det seg å være med broren Andreas (f. 1851). Han er registrert med emigrasjon i sept. 1880 og med reisemål 'Sandwich-øerne' (=Hawaii). Andreas var faktisk en av (var det rundt) 400 som emigrerte til Hawaii i 1880/1881 (de to båtene het 'Beta' og 'Musca') for å arbeide på sukkerplantasjene. En lite kjent del av norsk emigranthistorie, men ikke mindre interessant!Så har vi bare broren Martin igjen. Er det noen som vet hvor det er mulig å finne noe om skifter? I skiftet der han arver onkelen Knud i 1885/1886 burde det stå hvor han bodde på det tidspunktet.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du fant svar på et par av brødrenes skjebne. Om du ikke finner spor av Martin i 1900-tellingen, kan jo også han muligens være død ung, eller også han kan ha emigrert.Om skiftene kan finnes i arkiv på Kongsberg, vet jeg ikke. Mulig å sende en forespørsel til arkivene. Hva med et spørsmål her til arkivforum?Lykke til med leting i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvor det ble av Martin er fremdeles i tåka. Jeg har fått kopi av skiftet og testamentet fra 1885 hvor Martin arver sin onkel, Knut Ellingsen Hørte (død 1.9.1885). I testamentet kalles han Martin Hansen Kjellstad, noe som vel tyder på at han på det tidspunktet bodde på Kjellstad. Allerede i 1886 solgte han og etter det er han vekk. Jeg har sjekket dødsfall i Lier fram til 1901, emigrasjonslister for Lier og FT 1900. FT 1900 er ikke 'vanntett' så det er en mulighet for at han levde ganske lenge etter det (:født 1845).Når det gjelder broren Andreas kom han definitivt fram til Hawaii. Fikk hjelp til å lete i US Census for hhv. 1900, 1910 og 1920 (+ familysearch, viste det seg og følgende fakta drysset fram: Andreas kom til USA i 1882. Han må trolig ha stukket av fra Hawaii - arbeidskontraktene var nemlig på 3 eller 4 år. I 1900 og 1910 bor han som gruvearbeider (kaller seg Andrew Horthe) i en liten gruveby, Happy Camp, helt nord i California. Da er han allerede blitt enkemann. Kona, Clara Luella Wood, f. 1869,(se familysearch) døde allerede etter to års ekteskap i 1893. I 1920 er Andreas innlagt på Siskiyou County Hospital i byen Yreka. Det synes som han er der fordi han av fysiske eller psykiske ikke lengre kan ta vare på seg selv (status: 'inmate') Han døde i 1928 (ref.familysearch).Hvem sier at slektsforskning ikke er spennende?!Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det må jeg si var en spennende historie du har funnet fram til her.Du får skrive om dette i lokalhistoriske skrifter.Dessverre har jeg heller ikke funnet spor av din Martin i Norge i 1900 ( alle mulige navnvarianter ved søk, også Kjellstad)Heller ikke i emigrantlister finner jeg noen som kan passe.Her er mange Martin Hansener,men i feil alder.I dag kom jeg over denne karen i 1900-tellingen. Riktignok står fødested Skoger, men det kan være feilført. ( særlig da det har vært mye grenseforandringer gjennom åra mellom Drammen, Strømsø/ Bragernes/ Skoger/ Lier. Delvis i Buskerud og Vestfold fylker.) Lenke Legg merke til at kona her kommer fra Lier. Dessuten er vel aldersopplysningen innenfor de feilmarginer som er akseptable?Selv har jeg bodd både i Skoger, på Strømsø og på Konnerud. ( Under skifte mellom Vestfold og Buskerud.) Så født i Drammen, kan bety litt forskjellige ting. Kan hende mulig å undersøke kirkebøker med denne familiens ekteskap og dåp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre er jeg redd denne Martin Hansen også er et blindspor: LenkeDåpen viser Skoger 1748 og fars navn er Hans Martinsen, Hanevold. ( det passer med vielsen i Lier, men ikke din mann?)Ja, da er det vel fortsatt et mysterium, om han da ikke er død før 1900?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her er Martins dåp i kirkeboka for Bragernes: Lenke Det hadde du fra før også. Dessverre ingen hjelp til å finne hvor det ble av han etter 1886 da han solgte gården.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Tusen takk for innsatsen, Gunn!Joda, du har funnet fram til riktig fødsel og dåp i Bragernes i 1845. Hans Ellingsen Hørthe og Maren Jensdatter (Hamberg) giftet seg i Bragernes 8.5.1842. I teorien var det derfor åpning for minst ett barn til, men jeg har ikke funnet noe.Hukommelse er en rar ting og med mange rare krinkelkroker. Igår begynte hukommelsen min å kverne rundt noen linjer i et brev jeg har kopi av og som i 1892 ble sendt fra min oldefars bror, Carl Engebretsen Hamberg til min oldefar Thorvald. Carl opphold seg da i Tacoma, Washington. Og riktignok........'og saa maa jeg paa samme tid fortele dig hvorlides Andrias og hans Partner behandlede mig den tid jeg arbeide i minen for fem Maaneders arbeide blev jeg afbetalt med 31 Dollar saa du kan selv see hvorledes jeg kommer i gjenem!Og på slutten av brevet:....'jeg skrev til Andrias for lang tid siden men ikke faaet noget svar han er en skurk har litet brug for han'Ha en god dag!Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg det er artig med opplysninger fra gamle brev. I neste nummer av DIZ under Dis Vestfold, kan du lese en av mine utvandrerhistorier. Jeg har også funnet utrolig mange små ledetråder i gamle brev, som heldigvis er bevart.Lykke til med løsning av dine mysterier.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.