Gå til innhold
Arkivverket

[#52489] Maren Hansdtr fra Østre Halsen - foreldrene?


Gjest Sidsel Pihl Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Maren Hansdtr (gift med Kristian Pedersen f 1762 på Østre Halsen) er ført i kirkeboka for Tjølling 1735 - 1778 som født 10 mai 1767 med far Hans Nielsen. Den eneste mulige Hans Nielsen jeg kan finne er jagteskipper HN, (og jeg har saumfart kirkebøker og bygdebøker). Han giftet seg i 1781 med Mari Olsdtr. (begge 1. gang), 14 år for sent til at hun kan være barnets mor. Jeg konstaterer derfor at dette ikke er rette HN, men hvem er foreldrene da? Kan noen gi meg en pekepinn?Mvh Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

På side 1152 Tjølling Bygdebok finner vi Hans Nilsen f. 1723, d. 1789. gift med Johanne Ditlevsd. død 1786, 63 år.Deres 4. barn, Maren f. 1767, g. m. Kristen Rasmussen Pihl, Torstrand, Larvik.Alt dette kunne du funnet på Vesfold Slekt, hvis den hadde vært i orden.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå ble jeg litt forvirret her med hensyn til navn. Her er nevnt i innlegg nr. 1 Maren Hansen g.m. Kristian Pedersen .I Kjells innlegg nr. 2 er det snakk om Maren Hansdatter f. 1767 ,gift med Kristen Rasmussen Pihl, Torstrand.Passer vel bra om Pihl-navnet er din slekt?Hans Nilsen er ført opp som matros f. 1723, d. 1789. sønn av Nils Mikkelsen og Marthe Tjøstolvsdatter, Østby Nordre. ( 2. ekteskap) Huset de bodde i var bruk nr. 30 Ø.Halsen. ' Solglimt' Hølensgt 3. ( Hus nr. 49)Hans Nilsen kjøpte huset av far og søsken. Her står en del flere opplysninger om søsken og og besteforeldre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Mitt utganspunkt var Hans Nilsens datter Maren.Kristian Pedersen Pihl finner vi på side 1158.Flere opplysninger et slektsledd fram vil være en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! s. 1158 i Tjøllingbok nr. III, kom jeg over denne opplysningen, der navn og årstall må være unøyaktig på en av sidene.Under br. nr 37, Kveldsro, Møllegaten 6, Hus nr. 73.Kristen Pedersn Pihl f. 1761, d. 1841, sjømann, eier 1800-40. g.m. Maren Hansdatter f. 1765, d. 1846. Barn:1. Karen f. 1801, d. 1838. ug. 2. Anne marie f.1803, g.m. Anders Pedersen Holst, Larvik, 3. Kristiane f. 1806, Jan Jacob Kristiansen Pihl, f. 1811 d. 1894, matros, neste eier.Her står også mer om etterslekt. Men som du ser er Kristian nevnt som Pedersen Pihl, og ikke Rasmussen. ( Her må nok kirkebøer til)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Takk for alle bidrag - jeg hadde ikke vente så mye aktivitet mens jeg var borte fra skjermen.Jeg har mye stoff om slekten videre frem, som nevnt i innlegg 6. Jeg skal huske det til en annen gang.Dette gjelder Kristian Pedersen Pihl og Maren Hansdtr fra Østre Halsen, som også er med i Lorens Bergs bygdebok side 506: Kristian Perssøn og 507: Kristian Pihl. Det er Jan Jacob Kristiansen Pihl som er neste ledd, og han igjen far til Karl Magnus Jahnsen Pihl, som var min oldefar. De valgte og vraket i navn, har jeg inntrykk av, stedsnavn og farsnavn etter behag. Jeg har også registrert at det er ulike årstall i kildene.Det ble sagt at Kristian var svensk, og at Pihl var et soldatnavn, men det er vel kanskje en bortforklaring siden vi ikke finner oss igjen i de store Pihleslektene i landet. Jeg regner ikke med å finne noe mer om hans opprinnelse.Men Maren Hansdtr er sikkert lokal, og derfor mente jeg det skulle være mulig å finne hennes foreldre, bl a ved hjelp av den gamle bygdeboka. De nyere utgavene av Tjølling Bygdebok er dessverre utlånt på biblioteket, langt utover fristen. Mvh Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Igjen!Har i dag sett litt i noen databaser rundt navnet Pihl i Tjølling og trukket ut det jeg fant. Alt kan vel se litt rotete ut kanskje ??Finner ikke Kristian Pedersen gift i Tjølling og heller ikke hans kone født i Tjølling.Her er lenke til Databasene når de fungerer igjen. Lenke Vigde. 1837 22.09 10 1 Anders Pedersen Holst 1158 Larvik 30 år Peder Hansen 1 Anne Marie Kristiansd. Ø. Halsen f.1803 Kristian Pihl Pedersen1874 13.10 17 1 Matros Kristian Edvard Jansen Pihl 1158 Ø. Halsen 3/37 1843-1919 Jan. Jakob Kristiansen Pihl 1 Kristine Ferdnandsd. Rekkevik br. 51 1840-1875 Ferdinand Olsen1884 18.01 5 2 Matros Kristian Edvard Jansen Pihl 1158 Ø. Halsen 3/37 07/10-1843-1919 Jan. Jakob Kristiansen 1 Augusta Olafsen Larvik 14/09-1849-1920 Olaf LarsenDøpte. 1802 34 26.09 Karen K Ekte Kristian Pedersen Pihl Ø. Halsen 1158 Anne Kristine Madsd. Elisabet Larsd. Ole Larsen Fredrik Olsen Bergsvend Pedersen 1806 34 21.09 Kristiane K Ekte Kristian Pihl Ø. Halsen 1158 Kone Børre Paulsen's Hans Brekke Anders Andersen Lars Olsen Ø. Halsen 1811 30 17.11 Jahn Jakob M Ekte Kristian Pihl Ø. Halsen 1158 Maren Kirsten Andersd. Ø. Halsen Anne Elisabet Syvertsd. Ø. Halsen Hans Alviniussen Ø. Halsen Clement Fogh Ø. Halsen Syvert Eriksen Ø. Halsen 1843 54 07.10 10.12 Kristian Edvard M Ekte Matros Jan Jakob Kristiansen Pihl Ø. Halsen 1158 Cecilia Frederikke Schau Pernille Kirsten Østensd. ? Larvik Anders Larvik Johan Schau Emanuel Knutsen 1845 35 07.09 12.10 Carl Magnus M Ekte Matros Jan. Jakob Pihl Ø. Halsen 1158 Cecilie Frederikke Schau Inger Marie Larsd. Ø. Halsen Johanne Marie Schau Lars Hansen Ø. Halsen Johan Fredrik Schau Erik Andersen 1848 45 09.09 22.10 Johan Fredrik M Ekte Matros Jan. Jakob Pihl Ø. Halsen 1158 Cecilia Frederikke Schau Helle Andrea Didriksd. Jørgine Hansd. Ø. Halsen Anders Pedersen Andreas Tostensen Torstrand Peder Jakobsen 1852 43 18.02 01.08 Maren Sofie K Ekte Matros Jan. Pihl Ø. Halsen 1158 Cecilia Olsd. Schau Frederikke Marcusd. ? Margrete Hågensd. Abraham Schau Anders Pedersen Torstrand Peder Tolvsen 1855 42 21.07 07.10 Benedicte Sofie K Ekte Matros Jan. Jakob Pihl Ø. Halsen 1158 Cecilia Schau Maren Andersd. Catrine Tolvsd. Johan Smith Jørgen Hansen Petter Pedersen1875 61 06.05 Jan Jakob M Ekte Hjemmedøpt død 3 mnd. gml. Sjøm. Kristian Edvard Jansen Pihl Ø. Halsen 1158 Kristine Ferdinandsd1876 19 11.01 27.02 Karl Fredrik M Ekte Sjøm. Johan Fredrik Jansen Pihl Ø. Halsen 1158 Hanna Katrine Olsd. Sjøm. Kristian Edvard Jansen Ø. Halsen Tømmerm. Søren Hansen Ø. Halsen Pike Katrine Hansen Larvik Barnets Mor Barnets Far1886 84 05.09 28.11 Hjalmar M Ekte Sjøm. Kristen Edvard Jansen Pihl Ø. Halsen 1158 Augusta f. Olufsen Ole Olufsen Larvik Hans Olufsen Larvik Ellen Smith Ø. Halsen Marie Olufsen Larvik1888 36 19.02 21.05 Cecilie Marie K Ekte Tømmerm. Kristian Jansen Pihl Ø. Halsen 1158 Augusta Olafsd. Hans Berntsen Ø. Halsen Nils Andersen Gloppe Fredrikke Andersen Larvik Ellen Smith Ø. HalsenDøde.1838 27 27.11 02.12 Pigen Karen Kristiansd. Pihl Ø. Halsen K 34 år 1841 29 29.08 05.09 Kristian Pihl Ø. Halsen M 80 år 1846 37 21.11 29.11 Maren Hansd. Ø. Halsen K 81 år Kristian Pedersen Pihl 1853 13 25.01 31.01 Barn Maren Sophie Jansd. Ø. Halsen K 1 år Jan. Jakob Kristiansen Pihl 1856 74 15.08 24.08 Barn Benedikte Sophie Jansd. Pihl Ø. Halsen K 1 år - 1 mnd. Jan. Pihl 1860 10 31.01 05.02 Cecilia Frederikke Schau Ø. Halsen K 48 år Jan. Jakob Kristiansen Pihl 1875 37 02.06 06.06 Kone Kristine Ferdinandsd. Ø. Halsen K 22 år Kristian Jansen Pihl 1875 45 25.07 29.07 Barn Jan Jakob Jansen Pihl Ø. Halsen M 3 mnd. Kristian Jansen Pihl 1894 7 20.02 27.02 Enkem fattiglem Jahn Jakobsen Pihl Ø. Halsen M f. 1813. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott med den oversikten , Kjell! Her har du satt opp en god oversikt. Håper ' Vestfoldslekt' snart blir søkbar igjen. Du har registrert mye her!Det pussige er at fra min barndom på Østre Halsen, kjenner jeg deler av etterslekt etter Cecilie Marie Jansen Phil g.m. Christian Simonsen , skipskaptein fra Larvik. Datter Elisabeth Hedvig f. 1916 g. med Nils Stensvald , senere eier av Kvelsro , Møllergaten 6, er mine bekjente. Men nå kommer vi så nær nåtid, at opplysninger om etterslekt ikke bør legges ut her.Om Sidsel ønsker kopier fra Bygdeboka Til Krohn-Holm III, kan du bare oppgi e-post, så kan jeg scanne og sende deg privat.Litt artig at jeg har sterk tilhørighet til Ø.Halsen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg Hans Nilsens datter Maren døpt i Tjølling 1767: LenkeØverst venste side. Det ser ut til at alder stemmer med opplysningene i bygdeboka s. 1152 for Maren. Ektemannen Kristen kalles Rasmussen Pihl her, men Pedersen Pihl s. 1158.Gunn Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Takk for fortatt innsats. Det er utrolig at det går an å få så mye hjelp. Jeg har nå gått gjennom hele listen, og det er slekt alt sammen, mye hadde jeg, selvfølgelig, men ikke sidesporene og mange av datoene. Min oldefar Karl Magnus flyttet til Larvik, og resten av slekten er herfra og fra Brunlanes.Hva er i veien med Vestfold - slekt? Jeg er jo nybegynner og kjenner ikke til alle muligheter til å lete. Ligger f eks Pihleslekten slik at det går an å søke i en database utenom digitalarkivet?Mht Maren Hansdtr så har jeg konkludert med at det ikke kan være henne på lenken i innlegg 14, Hans Nilsen giftet seg med sin Mari Olsdtr lenge etter at Maren var født, og Mari var ellers i yngste laget til å være mor til Maren.Hvis Rasmussen er feilskrevet for Pedersen og hvis Torstrand kan gå for Halsen, vil jeg gjerne tro at dette er den rette Maren, (innlegg 2). Jeg ser fram til å få tak i bygdebøkene, for det er flere ting jeg vil lete etter, bl a mitt gamle problem Erik Johannesen Linquist Tomta, som jeg har bedt om hjelp til tidligere.ellers takk for tilbudet. Jeg er lite kjent på Halsen, men min far likte å ta bilturer ut dit for å vise oss hvor de gamle hadde bodd, men han hadde selvfølgelig heller aldri truffet dem.Tusen takk for hjelpen. Dette er spennende å holde på med.Mvh Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sidsel Pihl Haugen

Hvis noen fortsatt følger denne saken, har jeg noe å tilføye. Det gjelder innlegg 2 fra Kjell Håkestad og innlegg 14 fra Gunn Huglen.Det er ikke Maren Hansdtr fra s 1152 i bygdeboka som gifter seg med Christen Rasmusen Pihl (senere Piil/Pihll), men derimot den eldre søsteren hennes Anne Johanne, f 1758.Christen og Johanne Pihl bodde i Larvik i 1801 og på Langestrand i 1825, i Tvergt 4, han døde i 1833 69 år gml og hun i 1837 79 år gml, står det i kirkeboka for Langestrand. Deres fødsel er vanskelig å verifisere, for kirkeboka for denne perioden er tydeligvis ikke scannet. De giftet seg i 1791 og fikk ingen barn, såvidt jeg vet.Da blir Maren Hansdtr f 1767 ledig for Christian Pedersen Pihl på Halsen. Virker ikke dette logisk?Mvh Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da er det vel en feil i bygdeboka som er funnet ? Her står nemlig s. 1152 , at Maren f. 1767 gift m Kristen Rasmussen Pihl , Torstrand , Larvik-Søster Anne Johanne f. 1758 står det ikke hvem var gift med, det jeg kan se?Om dette er feilen, så passer opplysninger på s. 1158 om at Kristian Pedersen Pihl f. 1761, d. 1841 , sjømann , g.m. Maren Hansdatter, f. 1765, d. 1846.Da håper jeg du kan få hjelp av Kjell til å bekrefte dette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hans Nilsens to døtre.Maren Hansd. er døpt 10. mai 1767.1767 19 10.05 Maren K Ekte Hans Nilsen Ø. Halsen 1152 Madam Dorthea Mouw Jomfru Else Stjerne Andreas Scherven Jørgen Frey Anders Schwinds ? LarvikAnne Johanne er døpt 10. sept. 1758. 1758 19 10.09 Anne Johanne K Ekte Hans Nilsen Ø. Halsen 1152 Madam Bisgaard Jomfru Hegaard Monsieur BarthSiden Gunn har funnet søsteren Anne Johanne viet i Larvik. Jeg tror Maren også er viet der etter 1800.For øvrig har Mikrofilmleseren min krasjet fullstendig etter 7 års hardt arbeid og vil ikke bli reparert.Etter hva jeg husker, ble det ikke født noen annen Maren Hansd. i årene 1766 – 1768. men jeg skal ta en ny titt.Dette er vel Maren FT 1801. Lenke Det første barnet ble født 1802.1802 34 26.09 Karen K Ekte Kristian Pedersen Pihl Ø. Halsen 1158 --- faddere: Anne Kristine Madsd. Elisabet Larsd. Ole Larsen Fredrik Olsen Bergsvend Pedersen.1846 37 21.11 29.11 Maren Hansd. Ø. Halsen K 81 år Kristian Pedersen Pihl1841 29 29.08 05.09 Kristian Pihl Ø. Halsen M 80 årKjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Takk igjen, jeg ser på dette som en bekreftelse, når andre finner det samme som jeg har funnet. Det var på bakgrunn av disse funnene, og et sterkt behov for å få plassert min Maren et sted, at jeg ikke ga meg. Hadde jeg hatt kirkeboka for perioden for søstrenes fødsel, tror jeg nok jeg skulle klart det også. Men en kan rimeligvis ikke se bort fra det er feil i bygdebøkene, med så mange data å holde styr på.Det interessante er at jeg nå har funnet en forbindelse mellom to Pihlenavn, at min tipp-tipp-oldefar var svoger til den Christen Pihl vi har hørt om, ved at de var gift med to søstre. Og de var vel gjerne innvandrede svensker begge to, kanskje også brødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kristinn Hegna

Legger inn også her linken til giftermålet mellom Christian Pedersen Piel og Maren Hansdatter 1797 i BRUNLANES, hvor det opplyses at han er fra Tjølling og hun fra Stavern...[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3067&idx_id=3067&uid=ny&idx_side=-180>Lenkese ellers innlegg her om Kristian P. Pihl og andre Pihl-er fra Larvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.