Gå til innhold
Arkivverket

[#52493] 2 spørsmål an. ungkarl Christian Nielsen


Gjest Kathe T.Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe T.Røed

I klokkerbok for Eiker, 1814-1832 står oppført under ektevidde i 1815 som nr. 56: Ungkarl og soldat(?) Christian Nielsen fra Skÿdsmoe og pige Mari Eriksdtr.Herstrøm.Det er refert til nr. 685.89I ministerialbok for Eiker, 1814-1827, samme år,navn og sted. Nummeret for vielsen er fortsatt oppført med nr. 56, men nå er ref.nr. satt til 662.41 Spørsmål 1 er: hva referer disse nummerene til - og hvorfor er de forskjellige? Spørsmål 2 er: Er Skÿdsmoe det samme som dagens Skedsmo? mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tallet er henvisning til jevnførsellista - s.662 og nr.41.Skydsmoe mener jeg er dagens Skedsmo. Tror ikke det finnes noen gård i Eiker som heter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T.Røed

Takk skal du ha Berit. Nei, jeg fant heller ikke noen gård med navn som kunne rime på Skydsmoe.Er Christian Nielsen ført opp på denne jevnførsellista fordi han er innflytter, eller er det vanlig i.f.m. ekteskap eller andre kirkelige handlinger. Har vel sett disse nummerne før, men ikke tenkt noe særlig over hvorfor.Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T.Røed

Takk igjen!! Det var jo en kjekk måte å lete seg fram på!! (Helt sløv - hmmm, hvem av oss?)Jeg får se om jeg finner ham som utflyttet fra Skedsmo ell. innflyttet i Eiker etterhvert, men nå er det Natta...Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Får vel skrive ordentlig. Jeg ser jo i ettertid at det lett kan forstås som om jeg mente deg, men det var absolutt ikke slik det var ment. Det var meg selv jeg kalte 'helt sløv' siden jeg glemte lenka som skulle vært med i innlegget. Jeg er lei for at dette kunne misforstås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T.Røed

Hei Berit!! Her var det ikke snakk om å misforstå - jeg kunne vel egentlig ha skjønt opplegget med henvisningene sjøl. Så om du følte deg sløv, så var ikke jeg mindre i tåka. Nei, du skal ha tusen takk for at du er så flink å hjelper oss 'som tar natta' litt tidlig. Skulle vært fint med ett smilefjes e.l. når man mente ting humoristisk. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Jeg prøvde meg med lenke, men det ville seg ikke. Da får jeg ta det 'the hard way' Jeg søkte som sagt på Google under Herstrøm. På 3 side nederst kommer debatten om Christian Nilsen. Det jeg er ute etter er å finne ut av om de tilhører samme familie. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.