Gå til innhold
Arkivverket

[#52496] Flyttet Svanaug Isachsdatter f.1767 fra Sauherad til Sandsvær?


Gjest Kerstin Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kerstin Thorsen

Hei. Er det noen med tilgang til bygdebøker for Sauherad som kan se om de finner Svanaug Isachsdatter.Hun er datter av Isach Tormesen og Tore Sigursdatter. Hun ble døpt 23.4.1767 i Sauherad. Kilde: FamilySearch.Det jeg lurer på er om hun er den samme damen som bor i Sandsvær ved Kongsberg i 1801. Hun er da enke og har sønnene Isach Nirissen 10 år og Hans Nirissen 7 år. Hvem hun var gift med vet jeg ikke for hun er enke. 1801-telling for 0629 Sandsvær Amt Prestegjeld Sokn Gard 231 Buskerud Sandsvær Hedenstad Berg EjeFørenamn Mellomnamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn2457 Svannuv Isachsdtr Moder logerende 34 Enke 1 gang Trengende K2458 Isach Nirissen Hendes søn 10 Ugift M2459 Hans Nirissen Søn 7 M Jeg stammer fra Hans Nirisen / Nielsen som skal være sønn av Niels Niresen fra Sandsvær.Jeg kan ikke finne Svanaugs barn i kirkeboka for Sandsvær, og nå lurer jeg på om de kanskje er født i Sauherad.Er det noen som finner ut om Svanaug / Svannuv flyttet fra Sauherad til Sandsvær er jeg takknemlig for alle svar.Mer om Hans Niresen les innlegg nr. 52427. Hilsen Kerstin Thorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Ole Bjørn Darrud

Kfr Sauheradsoga I side 435.HOLTENN u. Dale. ISAK TORMODSSON frå Holta 1734-79, g m Tone Sigurdsd. frå Holtet u. Åse f 1730, var husmannsfolk her i 1770- åra. Barn: Mari f 1764 (fadrar frå Skotbakken og Holtet), 2) Svanaug f 1767. Isak døde i september 1779, 45 år og 5 mdr. gl . Mor hans, Mari Anundsd., døde da han og ein dødfødd tvilling kom til verda i 1734. Ved skiftet etter «Isach Holte paa Pladsen Holtene under Gaarden Dahle» i januar 1780 var nettoeiga bare vel 4 dlr. Vurderingsmenn var Jon Endresson Åse og Hans Kittilsson Åse. Formyndar til barna blei «Hans Isachsen Holte» og lagverje for enka Jon Åse. Isak hadde ikkje ått noko i plassen, men hadde bare sete til leige der, sa enka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.