Gå til innhold
Arkivverket

[#52505] Stamper på Jevne glassverk - hva slags arbeidsoppgaver hadde han?


Gjest Cathrine Just
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Just

Min 3 x tippoldefar, Ole Henningsen (f. 1772), var stamper på Jevne glassverk i Fåberg, Oppland. Han bodde på Jevne med familien fra ca. 1804-1820, året da både han og kona, Ingeborg Siversdatter Bronloug (f. 1773)døde. Paret fikk 11 barn hvorav 5 ble født på Værket.I boken 'De gamle privilegerte norske glassverker og Christiania Glasmagasin: Et bidrag til norsk industris historie' av G.E Christiansen, har jeg funnet ut at Ole Henningsen var stamper, og jeg lurer på om noen vet hva slags arbeidsoppgaver en stamper hadde?Mvh Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon:'Stampemølle består av en morter hvori en stamper støtes ned for hånd eller mekanisk. Vannkraftdrevne stampemøller ble tidligere brukt ved fremstilling av papir av kluter (nå brukes hollendere). Ellers er stampemølle brukt til nedknusing av forskjellige materialer og ved fremstilling av vadmel og ullfilt.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Takk skal du ha! Da vil jeg tro at på et glassverk så stampet man kanskje glass som skulle tilbake i produksjonen? Eller var det en normal del av produksjonen av glass?Mvh Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Resirkulering av glass var vanlig i eldre glassproduksjon, men glasskårene ble smeltet ned. Ole Henningsen har nok stampet kvarts som var hovedråstoffet i glassmassen. Stamperyrket var tungt og helsefarlig. Støv fra stampeprosessen førte til lungesykdommer og ofte tidlig død. Bildet er hentet fra Diderots encyclopedie og viser stampere på et glassverk rundt midten av 1700-tallet. Mvh Anne

bilete3496.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei Anne! Tusen takk for info og tusen takk for det flotte bildet! Det skal jeg ta godt vare på! :-)Ja, det var nok helsefarlig arbeide, for Ole Henningsen jobbet på Jevne glassverk i 15-17 år, og døde før han fylte 50. Konen hans døde noen måneder senere, og de etterlot seg en stor barneflokk, den yngste bare 4-5 år gammel.Min 2x tippoldefar, Holm Olsen (f. 1805) ble konfirmert like etter farens død, og bodde da på Søndre Jørstad. Hans mormor, Ingeborg Holmsdatter(f. 1753), var datter av den kjent landskremmeren, Holm Gulliksen Jørstad.Mvh Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.