Gå til innhold
Arkivverket

[#52517] Smøla: Søsknene Marit Torstensdatter og Ole Torstensen. Hvor kom de fra?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Marit Torstensdatter var f. ca. 1718, d. 1798, gift på 1740-tallet med Jacob Jonsen Gjernes f. ca. 1714 på Smøla. De ble bosatt på Gjerneset og fikk barna: Maria f. ca. 1748, Jon f. ca. 1750, Torsten f. 1753, d. 1762, Christian f. 1757, d. 1762, Gunhild f. 1760 og Berit f. 1763, d.1780. Marit hadde en bror som også kom til Smøla og ble gift her. Det var Ole Torstensen, som døde ca. 1761, uten at jeg vet hvor gammel han var. Han var gift to ganger, første gangen med enken Ester Jonsdatter Nelvik, andre gang med enken Anna Arntsdatter Vikan. I det siste ekteskapet ble det født to døtre, Margarete f. 1758 og Anna f. 1760. Jeg skulle gjerne ha visst hvem foreldrene til Marit og Ole var, og hvor de kom fra?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Torstein var jo et mye brukt navn i Aure, så jeg ser ikke bort fra at søskena kom derifra. Det som slår meg når jeg ser navnet Anna Antsdatter Vikan, er jo den nære forbindelsen det ser ut til å ha vært mellom Todal i Aure og nettopp Vikan på Smøla. Men om de to søskena også var fra Todal vet jeg ikke. Kan kanskje lønne seg å lese gjennom A. Todals 'Gardtales i Aure'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Finn! Takk for innspillet, og jeg har sett igjennom noe i disse bøkene, nettopp med tanke på disse søskena. Jeg var nemlig så heldig at jeg fikk tak i de fire 'Gardtales'-bøkene på ei bruktforretning, og betalte kr. 20,- for alle fire!!! Altså 5 kroner pr. bok. Det var ikke verst! Jeg skal sjekke Todalen også.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Heldigggris Kjell! Jeg betalte 800 for to bind av Stjørdalsbøkene på et antikvariat i Trondheim. De var imidlertid som nye, i skinn. Finner du noe om Marit og Ole Torstensen, er jeg også interessert i det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Jeg har nå gått gjennom de to første 'Gardtales'-bøkene uten å finne noen Torsten som kan være far til Marit og Ole. Skal senere gå gjennom 'Gardtales i Stemshaug' og 'Gardtales i Valsøyfjord' også. Ja, Ivar, der var jeg svineheldig:-) Skaffet meg også 'Veidholmen i gammel og ny tid' for 5 kroner den gangen. Og bøkene er flotte de!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Har når gått gjennom de to siste 'Gardtales'-bøkene (Stemshaug og Valsøyfjord) uten å finne noen aktuelle kandidater som foreldre til Marit og Ole. Den eneste jeg finner som kan ha vært en aktuell far er Torsten Hovliksen Tevik (Gardtales i Aure bind 1, s. 484), men her står det ikke andre barn enn ved manntallet i 1701 at han hadde sønnen Hovlik, 1 1/2 år gammel. Torsten var da selv 32 år gammel. Så det var ikke så mye å finne her desverre!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Jeg har en Hovlik Torsteinson Todal og Dordi Larsdatter som foreldre til Marit Hovliksdatter f.1758 i Todal i Aure, d.1825 i Vikan (Smøla) gift m. Arnt Bjørnsen Vikan, f. 1756. Denne Hovlik Torsteinson er vel da denne sønnen på 1 1/2 år. Så dette hjelper deg nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I følgje NST B 29 s. 175 (1983) og Smøla bygdebok B. II s. 207. så vart den Hovlik Torsteinsson som var 1 1/2 år i 1701 klokkar til Edøy. Det er jo ikkje utenkjeleg at Marit og Ole var søsken til Hovlik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Nei, utenkelig er det vel ikke. Kanskje kan de være halvsøsken, siden det, i alle fall for Marits vedkommende, er en del aldersforskjell. Skal tro om det finnes noe skifte etter Torsten Hovliksen Tevik? Der må det vel komme fram hva barna hans heter. Siden Hovlik bodde i Fruhamna på Edøya, så skulle en vel ha ventet at han var fadder på noen av barna til Ole og/eller Marit siden de alle bodde i samme sogn. Han døde jo ikke før i 1765.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg går ut frå at når du skriv det på den måten, så har du sjekka ut dette med fadderskap. Utan noko slikt samband har eg vanskeleg for å tru at det er snakk om søsken til klokkaren.Noko skifte etter Torstein Hovliksson finst diverre ikkje, så vi veit lite om borna hans og kven han var gift med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kjell Fredly

Ser at da Berit Jacobsdatter Gjernes blir døpt i 1763 er det en Bjørn Torstensen Svendsvik blant fadderne. Denne Bjørn er omtalt i Tustnaboka bind 1, s. 299, og han var gift og hadde fem barn. Men jeg finner hverken Ole eller Marit som faddere på barna hans. I Tustnaboka står det ingenting om opphavet til denne Bjørn. Bjørn Torstensen Svendsvik døde i 1771, 56 år gammel ifølge kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.