Gå til innhold
Arkivverket

[#52519] Oscar Olsen Dahle, f. 02.07.1852 Drammen - finner han ikke i KB


Gjest Wenche Schjoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Schjoll

Jeg har sett i KB for Bragernes, Strømsø og Lier uten å finne han. Er det noen som har tips til andre steder å lete når det blir oppgitt Drammen som fødested?Finner han i FT1900 i Oslo [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0301&kenr=402&bnr=0011&lnr=03>LenkeFikk også datteren Jenny Oscara Fransisca Dahle f. 14.02.1879 Bragernes (nr 44) - Lenke - konfirmert 01.01.1893 Oslo Domkirke (nr. 10) Lenke (g. 27.06.1898 Oslo, Petrus m/Hjalmar Wilhelm August Olsen Karang (nr 87)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, jeg har også lett etter Oscar Olsen med forskjellige navnvarianter i 1865, uten å finne noen passende kandidat. Tror det kan lønne seg å lete etter opplysninger om den Oscar som Kjellaug har funnet. Kirkebøker for Strømsø, er vel da en mulighet?Jeg har også lett gjennom kirkebøker for bragernes, siden folketellingen 1900 oppga fødselsdato både på Oscar og barna . Eneste Oscar Olsen jeg fant der som kunne passe døpt 1852, var en Oscar Gløer Olsen . Sønn av en Ole Glørsen . Her passet ikke dato. Finner ikke den Glørsenfamilien i 1865 i Drammensområdet heller.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg den dåpen på Strømsø i Drammen, men dessverre ikke rett dato: Lenke Lurer på om det går an å finne vielsen til Oscar siden hustrus navn og alder er oppgitt ved 1900 tellingen. I så fall vil det muligens der stå fedres navn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Takk for alle tips, jeg leter og leter uten å lykkes.Julie Olava Jensdtr er fra Trøgstad, f. 09.08.1857, døpt 13.09.1857 Far:Nils Jensen, Mor: Johanne Olsdtr LenkeSiden Julie er fra Trøgstad trodde jeg kanskje de giftet seg der, men heller ikke i de kirkebøkene finner jeg dem. Jeg har prøvd fra 1874 og fremover både i Trøgstad og i Drammensområdet.I mine notater (skrevet for lenge siden) har jeg skrevet at de befant seg i Trøgstad da datteren ble født 14.02.1879, men hun ble døpt i Bragernes 2 mnd. senere. Hvor jeg har funnet det skjønner jeg ikke - selvfølgelig veldig dumt å ikke dokumentere bedre ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, ifølge FS, fikk Oscar og Julie en datter, Nancy Eleonore, 25. oktober 1875 (mulig at hun døde ung, jfr. 1900-tellingen), og de opplysningene stemte, jfr. lenken. Nr. 228. Døpt i Trefoldighetskirken i Oslo 26. desember 1875. Kanskje du skal lete etter vielsen der også - ikke utenkelig at det står nærmere opplysninger -kanskje Oscar er fra Oslo og at de bodde en periode i Drammen (han var bokbinder og det var bøker/trykkerier nok i Drammen på den tida...), og at de flyttet tilbake til Oslo midt på 80-tallet. LenkeDu kan jo lete under ut/innflyttede Oslo/Drammen også.vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om dette kan være en bror av Oacar Olsen som gifter seg her. Paulus Olsen Dahl sønn av Ole Paulsen? Lenkese øverst til venstre i kirkebok for oslo Domkirke. ( Riktignok Olsen Dahl, men her bør vel alle navnlikheter sjekkes?) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Viser til lenken i innlegg 8. I tilknytning til adressen deres, Bakkegt. 25, står det en dato: 5/9-75. Vet ikke hva den henspeiler på, men kanskje vielsedatoen??Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, tok en titt på 1875-tellingen for Christiania, Bakkegade 25, og der fant jeg dem alle sammen.... Klarer ikke å legge lenke til Folketellingene, dessverre, men regner med at andre fikser det! Her står Oscar som nr. 35771, sammen med kone og lille datter + vel også slekta hennes. NB: her står det at Oscar er født i 1851 i Drammen...Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Tusen, tusen takk for alle gode tips - de bar frukter. Vielsesdatoen var 5.9.1875, vielsen var riktig nok ikke i Trefoldighet, men jeg fant dem i Johannes! LenkeFar: Niels Fredrik Olsen - ja så nå er det bare å lete videre. Igjen tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Gratulerer så langt!!! Under vielsen står det vel at Oscar er født i Skauger Bygd (Skoger), så det snevrer vel det hele ned en smule. Lykke til videre,Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Så var muligens far fra Nøtterø opprinnelig? og mor fra Drammensområdet. Der kom Dahle navnet inn ved vielsen. Gratulerer med alle funnene! Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er de i kirkeboka, n° 9, Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1256&idx_id=1256&uid=ny&idx_side=-246>Lenke Permanent bildelenke: LenkeFar hans står som Ole Svendsen Holboe og ikke Svedsen.Her er Nils Fredrik Olsen sin dåp (n° 23): Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er Anne Elisabeth Olsdt med freldre of faddere: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=78&filnamn=dp06021815&gardpostnr=277&personpostnr=2475&merk=2475#ovre>LenkeDe får flere barn: LenkeLenkeLenke Kan dette være det samme paret? Han står som skredder Ole Nilsen, men kona heter Oline Haagensdtr: Lenke Mulige kandidater til mor (Oline Andersdtr): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.