Gå til innhold
Arkivverket

[#52522] 1801 Lisbeth Amundsdatter 18 år tjeneste på Sandager Nes, Foreldre?


Gjest kjersti aamodt
 Del

Recommended Posts

Gjest kjersti aamodt

Jeg har et meg problem med å finne den rette Lisbeth Amundsdatter fra Nes.Lisbeth Amundsdatter Sandager ble gift i Nes 21.10 1809 med Svend Larsen Waaler ( 1801 er han i tjeneste på Waaler og 19 år)Jeg vet heller ikke noe om ham.For 1801 er det to med samme navnet Konfirmert 1798 1. no.18 Lisbeth Amundsdatter Hvams eie 16 år 2. no.26 Lisbeth Amundsdatter Bierckomp eie 15 årdøpte for Nes 23.05 1784 Lisbeth Amundsdatter døpt Foreldre Amund Olsen Biørkaa og Berthe Olsdatter Faddere Inger Embretsdatter, Guri Hansdatter, Gunder Olsen, Lars Hansen og Hans HenriksenDøpte for Nes 19.09 1784 Lisbeth Amundsdatter Foreldre Amund Olsen Nor Hvam og Kirsti Larsdatter Faddere Pernille Olsdatter Frøshaug, Marthe Olsdatter Frogner, Ole Skomesen Dorlen.Det hadde vært gøy å komme videre bakover, da deres datter kom som husmannskone på LaavægHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom vi ser på barna så får de först en sönn Lars i 1809: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100170029187&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeSå en datter Birthe Maria i 1812: LenkeElen Andrea i 1816: LenkeMarthe i 1819: LenkeIngeborg Dorthea i 1823: LenkeIngen av dötrene heter Kirsti, kanskje det kan være en pekepinn?Fadderne for de diverse barn kan og gi en pekepinn: Elen Andrea i 1816 (n° 47 blant piker): Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er en fadder Nils Amundsen (muligens en onkel?) Og hva står det etter Kari? Kan det begynne på Biö..?Marthe f. 1819 (N° 76): Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeSynest jeg leser en Birthe Ommundsdtr som fadder her, Ommund og Amund skrives jo ofte om hverandre.Ingeborg Dortheas dåp, förste på högre side: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeJeg ser at Amund Olsen og Berthe Olsdtr har en sönn Nils: LenkeMerkelig nok finner jeg en Kari Amundsdtr Sandaker med Amund Olsen som far, men en annen mor, men det er lagt inn av privatpersoner:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

FT 1801: Her finner vi både Nils og Berthe på samme gård: LenkeDenne Berthe Amundsdtr er nok for gammel til å være Lisbeths söster, men hun er på samme gård som ekteparet til den förste Lisbeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei KjellaugTusen takk for din reflekjon. Det er bra det med å koble inn navnoppkalling. Jeg leste, men jeg er ikke helt sikker.No 47 Andrea faddere, så leste jeg de slik; Kari, Birthe og ....Austad, Nils Amundsen Nordby1801 er det ingen ved det navnet på Nordby da. Men det er kun 1 gutt på 6 år med navnet Nils Amundsen, men han kan jo ha jobbet på gårder i andre sogn.Er glad hvis jeg kommer nærmere sannhetenKjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei igjen Beklager Kjellaug, jeg så for fort på 1801 tellinga i stad.Amund Olsen Biørkomp 1784, 1801 42 år g.nov 1783 m Berthe Olsdatter, 1801 50 år husmann på Biørkomp Barn 1801 1. Inge Amundsdsen 13 år 2. Ole Amundsen 10 år 3. Amund Amundsen 8 år 4. Pauline Amundsdatter 5 år 5. Niels Amundsen 4 årNils Amundsen var da 20 år i 1816 og kan godt ha kommet fra Biørkomp til Norby i Nes. Han behøver ikke å ha vært bonde, men gårdsgutt der.Kan det bekrftes at Lisbeth Amundsdatter var fra biørkomp eie i Nes?Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.