Gå til innhold
Arkivverket

[#52525] Jens Hansson Seglem, f. 1722 i Kvinnherad og kona Maritha Larsdtr., f 1727.


Gjest Andreas Totland
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Totland

Jens og Maritha var født og giftet seg i Kvinnherad, og de døde i Finnås hhv. 1795 og 1799. De hadde seks barn ifølge bygdebok for Bømlo IV og kirkebøker. Men jeg finner ikke hvor barna ble født, verken i Kb. Kvinnherad eller Kb. Finnås. Har de bodd noen andre steder? Er det noen som kan hjelpe? Hilsen AT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Totland

Hei Kjellaug, Du har rett, 1743 kan ikke være Hans sitt fødselsår. Iflg. FT 1801 for Torvastad var han da 51 år, altså født (ca) 1750. Når det gjelder forfedrene til Jens og Martha, har jeg heller ikke mye, men kan gjerne sende deg det jeg har. Iflg. bygdebok Bømlo IV kan det se ut som om Jens og Martha kom til Hidle i 1772. Da var alle barna forlengst født, men jeg finner ikke fødsel/dåp for noen av dem i kirkebøkene for verken Kvinnherad, Finnås eler Torvastad. Både Anna og Rakel er blant mine formødre. Hilsen AT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Dette må være Hans Jenson sønn av Jens Torgjerson Sæbø, Fjeldberg. Han var gift med Anna Hansdtr. og de fikk sønnen Hans i 1750. Kilde: Bømlo II, side 257, nr. 13 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Andreas: Jo, jeg tar gjerne imot det du kan ha av andre opplysninger om deres forfedre-:)Jon Arthur har nok rett, det er ikke rette Hans. Denne Hans f. 1750 på Ersland ble gift på Rubbestad med Marta Olsdtr Rubbestad og döde der i 1810.Dette paret må altså ha flyttet fra Kvinnherad ganske snart etter at de ble gift.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Undrer meg nå på hvilke andre kirkeböker vi kunne sjekke, jeg har tenkt på Tysnes, Stord og Strandebarm.Det står vel ikke noe i bygebökene fra Kvinnherad om foreldra deres hadde noen familiekontakt utenfor distriktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det skulle vel aldri være den jens som bor på Sævershagen på Stord? Hans f. 1752: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=31&filnamn=dp12211725&gardpostnr=1601&personpostnr=3308#nedre>LenkePermanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Anna f. 1756: LenkePermanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Britte 1759: LenkePermanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke (Nå hadde de jo ikke henne på Bömlo da)Rachel 1767: LenkePermanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkePå Sövoldshagen: Anne 1750: LenkePermanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Totland

Mange takk for alle innlegg. Her var mye å ta fatt i. Jeg kommer tilbake når jeg har fått sjekket litt mer. De navna du har funnet, Kjellaug, stemmer jo bra bortsett fra Britte, og hvor blir det av Jesper? Det navnet er jo ikke så vanlig som de fleste andre. Her må det nok endel graving til. Hilsen Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vi må nok få sjekke dette i en bygdebok, tenker jeg. Kan Jesper være skrevet på en annen måte? Jeg finner han ingen steder. Har sjekket Tysnes for den aktuelle perioden, men ingenting der heller. Britte kan ha dödd ung för de kom til Bömlo, på den andre siden kan dette bare være et sammentreff (la loi de la probabilité!!)Mvh Kjellaug (som koste seg hos Anfinn og Jorunn nede i Urangsvågen i sommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Totland

Takk, Kjellaug. Men jeg undersøker likevel hvem som var eiere/brukere på de to brukene på Sævershagen i det aktuelle tidsrommet. Kanskje det kan bringe oss videre. Mvh Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har nå sjekka döde i Stord fra 1759 da denne Britte ble födt til 1773, ingen Britte död på Sæverhagen/Sövoldshagen i det tidsrommet.Men det vil jo heller ikke si at det ikke var dem, får se hva du finner ut av. Ser Johan Arthur spör etter Jens Hansson Hidles skifte,Lenke men tror ikke det vil bringe oss videre til å finne ut hvor de var mellom 1747 da de gifta seg i Kvinnherad og 1772 da de dukket opp på Hidle, Bömlo. Skifte ble jo holdt i 1796 (Jens d. i 1795) og de barna som Steinsbö har funnet, fant han nok der. Men det er jo fint at vi får vite hva som står der da for Steinsbö har jo bare skrevet et kort utdrag fra det i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser nå i skiftet Lenke at Anna og Rasmus hadde en sönn Rasmus som ikke er kommet med i bygdeboka. På den andre siden er ikke Jens nevnt i skiftet og Steinsbö har han som sönn av Anna og Rasmus. Dette må altså sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Totland

Ja, Jens og eller Rasmus må sjekkes. Men at skiftet etter Jens Hansson Hidle var avsluttet i 1790 virker rart ettersom kirkeboka opplyser at han døde (eller ble gravfestet) først i fem år senere. Det må enten være feil skrevet eller feil lest. Jeg venter på kopi av skiftet, så da får jeg se hva som står der. Jeg sendte forresten en E-post til deg, Kjellaug, men den kom tilbake. Har du skiftet adresse. I tilfelle kan du kanskje sende den til meg. Min adresse er den samme som før. Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jens döpt 27/10 - 1786: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8819&idx_id=8819&uid=ny&idx_side=-67>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDerimot fikk Jesper Jensen Hidle en sönn Rasmus döpt 27/3-1788 som ikke er kommetmed i bygdeboka: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er Anna Jensdtr sin begravelse i 1795, 45 1/2 år så det stemmer med det året som Steinsbö skrev 'ikr. 1750' Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.