Gå til innhold
Arkivverket

[#52527] Tyding av to ord i kirkebok for Aurdal 1755


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Det gjelder barnet Ole døpt 23/2 med foreldre gevorben Niels Hanson og Barbra Knudsd., nummer 4 ovenfra til høyre.Jeg er ikke helt sikker på hva som står etter fadderne med fornavn Jacob og Magerethe. Kan det være Sweene?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Jeg leser det som Sveen, den siste streken i ordet etter Margerethe er vel en komma? ( ser presten har brukt komma foran 'og' ved innførselen på den siste av fadderene i de andre postene.Om dette er riktig tolket vet jeg ikke hvilken Sveen det er, det er mange plasser i området med endelser som begynner på Svee. Har ikke funnet noen Jacob eller Margerethe på noen plass Sveen eller med den endelsen i bygdebøkene for Etnedal.Men, Hovde ble på denne tiden drevet fra Lunde ved leilendinger, det er en plass under Hovde med navn Hovdesveen. Bygdeboka har ikke navn på beboere der før 1781, men det betyr ikke at plassen er eldre.Nevner det siden navnene Lund, Hovde og Sveen? er i samme dåpsinnførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tusen takk, Espen både for tolkningen og dine tips ellers angående Lund, Hofde og Sveen.Jeg har nå først for alvor begynt med slekta mi i Etnedal, etterat kirkebøker for Aurdal kom på nettet. Det er utrolig mye lagt inn på FS IGI, som jeg da oppsøker i kirkebøkene etterpå.Bygdebøkene for Etnedal har jeg på hjemlån, men finner lite om mine aner på 1700-tallet. Men jeg kjemper meg fremover så godt jeg kan.Hvis du har tid, kan du ta en kikk på tema 13086.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Jeg driver for tiden med det samme som du, sjekker gamle slektslinjer i Land og Valdres mot kirkebøkene på nett. Bruker også FS og IGI som hjelpemiddel, det er lagt inn så mye herfra at man kan tro de har tatt med det meste, men det har de ikke. Har hatt mange søk på FS uten resultat, men funnet det jeg har sett etter i kirkeboken. De eldste kronologiske listene for Aurdal tror jeg ikke er lagt inn i det hele tatt.Når det gjelder Narve og Margrethe, er de så egenartede navn at jeg vil ha deg i bakhodet når jeg ser i kirkebøkene.Jeg vet fra før at det flyttet en del folk i mellom Land og Etnedal, uten å kunne gi noe konkret kan jeg si at det var forbindelse mellom Lunde i Etnedalen og gårder på Nordsinni i Land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Man finner vel aldri alt på FS, men jeg har likevel inntrykk av at det finnes mer på IGI fra Aurdal enn fra mange andre prestegjeld jeg har vært innom på 1700-tallet. Jeg er veldig glad for å finne noe i starten, slik at jeg har noen holdepunkter før jeg går over til finlesing av kirkebøkene.Som du sier, Narve og Margrethe er sjeldne navn i Aurdal, noe som heldigvis gjør det lettere å finne folk. Det var nettopp derfor jeg festet meg ved den Margerethe Sveen som var fadder på Ole. Jeg er veldig takknemlig for at du vil holde øynene åpne om du treffer på folk med disse fornavnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har kikket litt på egen slekt derfra (min mormor er født i Begn(a)dalen) og er ikke særlig imponert over FS når jeg ser på IGI i denne forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det kan sikkert variere mye. VRI for Aurdal tror jeg ikke finnes, men IGI har for meg vært fruktbart å bruke før jeg går til kirkebøkene - det forutsetter jo da at en eller annen person har lagt inn sin egen slekt i Aurdal på FS som jeg da kan arbeide videre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.