Gå til innhold
Arkivverket

[#52534] Hybert Hybertsen/Gunild Olsdtr. gift Stadsb. ST i 1751. Tyding


Gjest Guri D. Brekke
 Del

Recommended Posts

Gjest Guri D. Brekke

Hybert Hybertsen og Gunild Olsdtr. Grønning finner jeg som gift 29.august 1751. De skal bo på Grønning. Det står også noe om barnet døpt 16. april, men ingen ting om navn. Hva står det forann navnet til Hybert? På forrige side i kirkeboka står det skrevet en innledning for året 1751 men skjønner ikke hva. Noen som kan tyde det? LenkeGlad for all hjelp. Mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Den linken er til deres trolovelse den 1. august, det står Trolovet Hybert Hybertsøn osv...Innledningen på forrige side:Fortegnelse Paa den, som ere Trolovede og ægteviede i Stadsbøydens Præstegield 1751. Hvor hos og er an noteret nogle børns daab nemlig taes, som ???es at være forholden til ægteskabs ??der at betale hvilket dog henstiller til vedkomendes øfrigheds tiendelser.Regner med at noen andre retter på det som er feil. Forstår ikke helt hva alt dette betyr egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Takk for god hjelp.Kan det være ægteskabs bøter.....Dette må tyde på at de fikk et barn før de var gift, og som nok ble døpt 16. april

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Merkelig, forrige post (4) skulle være lengre, bare siste setning kom med. Dette skrev jeg:Det ser ut som om det er noen sider borte fra kirkeboka for perioden dette barnet skulle vart døpt, det hopper fra april til august i den kronologiske lista.Det står forresten i august : Copuleret Hybert Hybertsen og Gudnil Olsdatter som skal bo paa grønning. I 1801 var haftor Hybertsen bonde på Grønning, han var 49 (= f. ca. 1752), mulig han var førstefødte sønn (odel), med mindre du finner en Haftor døpt etter 1751.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Beklager å bombardere tråden...Haftor far født i 1752 og døpt 2. søndag etter påske.I tilfelle du ikke allerede visste det, det var 2 Hybert som drev og fikk barn på samme tiden. I FT1801 er det en Ole Hybertsen som også er 49, han var sønn av Hybert og Dordi Reen, døpt i April 1752.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Jeg har enn sønn, Hybert som skal være født ca 1752 (info fra bygdebok) Mulig det er han som er førstefødt, i 1751. Kirkebøkene er ikke så greie å forstå da alle hendelser er ført blandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

I mine notater har jeg følgende:Hybert Hybertsen f. 1726 og hans to brødre; Alexander Hybertsen og Ole Hybertsen (har ikke fødselsår for de)Hvilken annen Hybert mener du, som fikk barn på samme tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Det jeg mener er at det var ikke bare din Hybert Hybertsen, det var en annen Hybert, som var gift med en Dordi. De fikk en sønn som de døpte Ole i begynnelsen av April 1752 LenkeDenne Ole finner vi igjen i FT1801. Jeg påpeker dette bare så du ikke automatisk tror at alle med etternavn Hyberts* i FT1801 er i samme familie. Jeg har gjort den tabben selv.Legg merke til at det er en Hybert Hybertsen i 1801 også. Hvis du kan finne at han er sønn av DIN Hybert er det trolig at den førstefødte Hybert døde mellom 1752 og fødselsåret til denne Hybert. Det var vanlig å kalle opp barn etter eldre søsken som hadde gått bort (igjen, jeg har erfart dette selv).Det kan godt være at din Hyberts førstefødte het Hybert, det hører med til navngivnings tradisjonen. Tydeligvis er han ikke å finne i Statsbygda i 1801 så det kan hende at han gikk bort som ung. Da har du ca 50 år med begravelser å bla gjennom for å finne ut det :) Sier bygdeboka noe om når Rønning hadde eierskifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Det er dette med navneblanding som gjør det innviklet. Særlig når de får mange barn som alle skal kalles opp etter besteforeldre etc. Men som du skriver, det er bare å bla seg gjennom kirkebøkene.Jeg har lånt bygdeboka på biblioteket, så jeg vet ikke om det står noe om eierskifte på Grønning. Men det var Gunild, gift med Hybert som tok over bruket etter faren Ole.Dette stårskrevet i boka: Da Hyberth Hybertsen var vokst til, ble han hemmelig forlovet med Gunhild Olsdtr. som var datter av lensmann Ole Havtorsen Grønning. Da pikens foreldre bestemt motsatte seg denne forbindelse, reiste Hyberth til sjøs. Hans kjæreste tok seg så nær av dette at hun periodevis ble sinnsforvirret. På en av sine reiser kom han til København, og her tenkte han å hyre seg som en Østindia-farer. Som han gikk og grundet på dette, kom en ukjent person bort til han og sa at nå burde han reise hjem til Stadsbygden, for nå var Gunhilds bror Havtor død, og Gunhilds foreldre ønsket seg en svigersønn. Da han skulle se seg om etter denne fremmede var han forsvunnet. Dette anså han som et vink fra oven og han fikk seg hurtigst mulig skibsleilighet til Trondheim. Skipet ankret opp på Grønningsbukten og Hyberth steg i land, til stor fryd for hans sørgende kjæreste, og bryllup ble holdt snarest mulig. Hyberth erholdt gården etter svigerforeldrene og ble også ved svigerfarens død, hans etterkommer i lensmannsstillingen. Hyberth og Gunhild hadde 3 sønner: Ole, Havtor, Hyberth, samt 3 døtre: Karen, Maren, Helene. (Her lurer jeg på om det kanskje skal være 2 Hybert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei. Fannt dette interesant, da Hybert Andreassen f. 1857 på Bustadhaug i Stadsbygd, sønn av husmann Andreas Ellingsen gifter seg her i Vuku i Verdal 25.03.1887 og har mange etterkommere her. Har han samme røtter som disse de behandler, eller at dere kjenner hans opphav. I så fall kan jeg lage et eget tema på han. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Hei, hei. Jeg har ingen Hybert Andreassen i min database. Hybertnavnet var ikke så vanlig, den første Hybert i denne familien kom fra ØstFriesland (Holland). Har du navnet på moren hans? Hun kan jo være fra den familien som vi har omtalt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei igjen Guri. Andreas Ellingsen var husmann på Bustadhaug i Rissa i 1865, da gift med Anne Johnsdtr. f. ca. 1828 i Stadsbygd. I tillegg til Hybert hadde de da Ole f. 1859 og Ellen f. 1860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H Nyheim

Se Gårds- og slektshistorie for Rissa bd III, s 307. Hybert Andreassens foreldre var Andreas Elingsen og hans første kone Gunhild Olsdatter (f Skimmeli). Kan ikke umiddelbart se at disse er av den ovenfor nevnte Hybert-slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.