Gå til innhold
Arkivverket

[#52540] Hvem er far til Iver Knutson Dommarsnes (1831-1884) på Tveit indre i Sveio?


Gjest Bjarte Hesjevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarte Hesjevoll

Gunnhild Ellingsdatter Austvik 1806 Hauge, Ølen 1884 Tveit indre, SveioHun har alle fall vært involvert med 3 menn, Jon Jonson Kvitberg, Jon K Dommarsnes og en Knut Larsson som jeg ikke vet noe om.Denne Knut Larsson er far til hennes sønn Iver Knutson Dommersnes (1831-1884) som er gift med Kari Hermansdotter Dommarsnes (1826-1892). De har blant annet sønnen Knut Iversen Tvedt som er min oldefar.Jeg har av slekt blitt fortalt at Knut Iversen hadde en tante Anna Knutsdotter (1833-1920) gift med Lars Larsen Svendsbø f.1847. Anna er antageligvis en søster eller halvsøster av Iver Knutson Dommersnes (1831-1884).Er det noen som kan hjelpe meg med denne Knut Larsson. Hvem er han, hvor kommer han fra, og om han er far til både Iver og Anna?Mvh Bjarte Hesjevoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kan det være denne Knut Larson Dommersnes som er født 1802 og som i 1835 ble gift med Marta Viarsen i 1835 og som døde i 1838? Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Denne Knut Larson ble 1 gang gift 4.4.1831 i Vats, Rogaland med Marta Rasmusdtr. De fikk barna Lars f.4.7.1832, d.9.8.1832, Rasmus f.4.7.1832 og Kari f.20.8.1834. d 5.10.1834. Marta Rasmusdtr. død på barselseng 20.8.1834. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Takk for det.Kanskeje han er en mulighet, kan kun navnet fra vigelsen til sønnen Iver Knutson med Kari Hermandotter.Mor til Iver er jo Gunnhild. Hva er hennes forbindelse til Austvik? Ser det navnet brukes om henne bla i bygdebok for Sveio. Er det snakk om flere menn en de tre jeg nevnte og at hun har vært gift på Austvik?Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Den Anna Knutsdtr. som du nevnte og som var f.1833 er fra Austvik. Foreldrene hennes er Knut Knutson og Anna Larsdtr. Kanskje er det en forbindelse her? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til 3+4, det står 'enkemand' foran Knut Larsen da han gifta seg i 1831, synest jeg så han må jo da ha vært gift för.N° 18 her på venstre side og 24 og 1/2 år: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11391&idx_id=11391&uid=ny&idx_side=-148>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her dör Guro Iversdtr på Dommersnæs (n° 39) 15/8- 1830, 29 år gammel: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11391&idx_id=11391&uid=ny&idx_side=-193>Lenke Permanent bildelenke: LenkeSå var det vel da naturlig at han kalte en sönn opp etter hennes far dersom hun döde uten barn. Finner han ikke gift med Gunnhild Ellingsdtr... Og Iver var nok 'uægte' (n° 41): Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til n° 7, denne Anna har jo samme mor som Iver så de er halvsösken ser jeg, men hun er og 'uægte'. Stakkars Gunhilde Ellingsdtr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Med Kjellaugs funn av første kona til Knut Larson er det lite tvil om at dette er den Knut Larson sønn av Lars Knutson og Kari Gudmundsdtr. og som etter å ha fått Iver utenom ekteskap ble gift 2. gang 1831 i Vats med Marta Rasmusdtr. og 3. gang med Marta Viarsdtr 8.11.1835. Knut døde på Dommersnes 23.7 1838. Lars Knutson er sønn av Knut Larson og Marta Bårdsdtr. og Kari Gudmundsdtr. er datter av Gudmund Gudmundson og Anna Jonsdtr.på Økland øvre på Stord. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Knut Larson Fauske i Kvinnherad er f. ca 1742 og Marta Bårdsdtr. er f.1742, datter av Bård Ølverson og Kari Kristoffersdtr. på Nes i Kvinnherad. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er det ikke en Lars Knudsen Fouscher som gifter seg her i 1741 med Malene Olsdtr (midterste kolonne, 4. linje): Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11551&idx_id=11551&uid=ny&idx_side=-124>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet stemte nok det: LenkeBaard Ölversen först gift i 1730: LenkeSå i 1739: LenkeSå i 1752:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er vel Kari Gudmundtrs dåp den 31 mai, 1777: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11671&idx_id=11671&uid=ny&idx_side=-227>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet ser ut for at de bor på et sted som heter noe som likner på 'Sövoldshagen' da, men foreldra heter Gudmund og Anna og jeg finner ingen andre.Det stemmer nok for her er giftermålet til foreldra i 1773: Lenke Mora kom fra Sövoldshagen.Den Gudmund Hansen som gifter seg i 1747 er muligens far til Gudmund Gudmundsen: LenkeMen det må jo sjekkes.I 1801 finner jeg Sæverhagen på Stord og i Strandebarm, men ingen John / Johnsön eller Johnsdtr på noen av de gardene.Skulle tro at det er hun som er födt i 1750, faren står som Jens Sövoldshagen, men Jon og Jens ble jo ofte forvekslet. (nest nederst i venstre kolonne): Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.