Gå til innhold
Arkivverket

[#52546] Peder Benjaminsen Fauskevåg - Ørsnes


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Peder Benjaminsen, f. i Fauskevåg i 1783, sønn av Benjamin Nilsen og Maren Stina Pederstr. I Folk og slekt nevnes bare hans fødsel, ingenting mer. Maren Maria Jakobsdtr Warberg, f. på Breistrand i Skånland i 1781, var gift med Hans Rasmus Nilsen Røg. Etter hans død giftet hun seg med en Peder Benjaminsen og bosatte seg på Ørsnes i Vågan. Jeg lurer på om denne Peder er den samme som sønn av Benjamin Nilsen i Fauskevåg? Er det noen som vet? Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Takker for innspill Grethe. Jeg har nå funnet at Peder Benjaminsen giftet seg med Ane Johanna Hansdtr i Vågan kirke 22. nov 1824. Det heter seg at Peder er enkemann og fra Ofoten prg. Da må vel hans første kone ha vært Maren Maria Jacobsdtr Warberg. Men så spørs det om jeg klarer å finne forbindelsen til Benjamin Nilsen i Fauskevåg. I og med at det ikke er nevnt noe giftemål for Peder Benjaminsen i Folk og slekt, må vi forutsette at han ikke giftet seg i Trondenes. Jeg skal peile meg inn på kirkebøkene i Ofotens prg, kanskje svaret ligger der? Mottar gjerne flere tips. Med vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Nå er problemet løst. Fant svaret på DIS-treff. Mine antagelser var riktige, Det var samme Peder Benjaminsen, og han var sønn av Benjamin Nilsen i Fauskevåg. Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.