Gå til innhold
Arkivverket

[#52548] Sverre Nicolai Wergeland; Henrik og Camillas fetter.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

SVERRE NICOLAY WERGELAND og ANNE MARGRETHE LARSEN ble, Iflg FS, gift 19 NOV 1842 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway.I 1865 finner jeg Anne Wergeland som oldfrue på Gaustad sykehus, sammen med datteren Agnes Mathilde, den 1. norske kvinne med doktorgrad. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f60218a&gardpostnr=356&personpostnr=3432&merk=3432#ovre>LenkeLenke Agnes bror, Oscar, finner jeg som kontorist i Kristiania; Lenke Oscar var kunstmaler, og har malt 'Eidsvollsmennene' http://no.wikipedia.org/wiki/Oscar_Wergeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Carsten,er det boktrykkerformann som er yrke hans?Rart at han skulle befinne seg utenlands. Han skal visstnok ha dødd i 1896.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I denne debatten [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebattT.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=23175&sok=wergel&startnr=&antall=&spraak=&nr=12&antinnlegg=32#anker>Lenke referes et skifte i 1811; ' Ved sk. 1811 etter Brita var det jordgods i Mykkeltun. Det var kome inn i buet med andre mannen hennar. Ervingane var enkemannen og borna etter Halvor Lasseson, ”Lars Halvorsen, myndig, opholder sei i Kristiansand, Nils Halvorsen, likeså og Inger Birgitte Halvorsen, g. m. styrmand Gert Christian Storm” og så Brita Lassesdtr. då gift med Ola Johannesson Nese.'Lars Halvorsen, myndig, opholder sei i Kristiansand, må være identisk med Lars Johan Wergeland, altså far til Sverre Nicolai. Jeg finner en Lars Halvorsen, ug, bonde Øvrebø i 1801. Han gifter seg i 1804 med Torbor Andersdtr Robstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk, Carsten. Lurer på hvor Lars (Johan) bodde i 1801. Han skal være f 1778/1779, altså et - to år eldre enn Nils (Nicolai). Har søkt både med etternavn Halvorsen og Lassesen, også med Werkland / Wergeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dåpsdatoen til Lars Johan er 17. januar 1779.Ser at Lars Johans søster, Ingeborg Bergithe (f 1783), bruker etternavnet Larsen i 1801 og når hun gifter seg med Gertdt Storm i 1808.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

....og videre bruker hun Lasen ved dåpen til datteren i 1808, men Wergeland ved dåpen til sønnen i 1814. Da hun dør står det imidlertid Storm.Kan ikke se at noen av søsknene er fadre til hennes to barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lars Johan og Niels (Nicolai) oppholdt seg i Kr.s. ved skifte i 1811. Vet noen hvor Nicolai var i 1801? Han var ferdig ved Katedralsskolen i 1799. Lars Johan gikk ikke der, så vidt jeg kan se.Jeg har altså funnet søsteren Ingeborg Bergitte i 1801. Hun var i Bergen, der også moren bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ja, det vil jeg tro. Et lite utdrag fra Eidsvoll 1814: Den betydeligste mand blandt Eidsvolds-prestene og overhodet en av riksmøtets merkeligste var Nikolai Wergeland. Han ble født i Hosanger 1780. Faren var skoleholder og klokker der. men en langvarig strid med den danskfødte prest drev ham - stivnakket som han var - til Bergen, hvor han slo seg ned som handelsmann. Mange træk hos Nikolai Wergeland blir forstaaelig naar man husker paa at han levde omtrent alle sine oppvekstaar i byen - i Bergen og senere i Kjøbenhavn. Med trangt utkomme stred han seg gjennom latinskolen og universitetet.Ondt har han slitt som saa mange andre norske studenter i Danmark - kanskje værre end de fleste, for han hadde sit 'stolte og sværmeriske', og allikevel saarbare væsen imot seg. Det har sikkert bidratt til at utvikle hans høitspænte ærgjerrighet i forbindelse med en ubøielig vilje og arbeidskraft har fra første stund staalsat ham. Han la til seg et sjeldent kundskapsforraad, fik 1803 teologisk eksamen med indstilling, og da han 1806 kom som adjunkt til Kristiansand, hvor han kom til at leve sine 11 lykkeligste aar, var han uten tvil byens baade lærdeste og aandfuldeste mand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.