Gå til innhold
Arkivverket

[#52550] Hans Halsteinsson Hokåsen 1826- og Oline Bredesdotter 1825-67, Grue og Oslo


Gjest Per S. Nestande
 Del

Recommended Posts

Gjest Per S. Nestande

Eg søker informasjon om Hans Halsteinsson f.15.7.1826 i Hokåsen i Grue (Foreldre: Halstein Bredesson frå Sjøli og Mari Halsteinsdatter frå Hokåsen)og kona Oline Olsdotter f.1.9.1825 i Våler av ugifte foreldre Ola Ingvaldsson Braskerud og Inge Embretsdotter frå bruket Drøbak i Våler.På FamilySearch (FS) finn eg mykje informasjon om familien (søk på Hans Halstensen), sjå nedanfor. FS oppgir feil foreldre på Oline, og utover det finn eg ikkje (eller har oversett) dei fleste av familiehendingane som elles er nemnt. Eg finn giftemålet til Hans og Oline i Grue og dåpen til Hilda der, men ikkje dåpen til Oliana i Grue, eller dåpen til dei andre barna i Christiania. Er det nokon som kan hjelpe med å stadfeste/avkrefte informasjonen på FS, som veit når dei ulike familiemedlemmane utvandra og om også Hans utvandra?Oline Olsdatter Braskerud f.1.9.1825, Våler, ifølge FS d.11.8.1867, Christiania. Oline g.1.1.1848, Grue m. Hans Halsteinsson Hokåsen f.15.7.1826, Grue, (familien er nemnt i folketeljinga i 1865 her: Lenke), FS oppgjev 7 barn: 1. Hilda Mathilde Hansdatter f.27.1.1848, Grue, ifølge FS d.20.10.1936, Salt Lake City, UT, g.1.g.19.10.1867, Salt Lake City m. David Brinton og g.2.g. m. Antone Ludwig Halsett2. Oliana Hansdotter (nevnt som Janna f.ca. 1850, Christiania i 1865) ifølge FS f.22.11.1850, Grue og g.m. Charles (Vic) Martini f.ca. 18463. Hakon Hansson ifølge FS f.1.5.1854, Christiania, d.29.3.1938, El Cerrito, Contra Costa, CA, og g.7.4.1874, Salt Lake City m. Emma Louise Wilson4. Josephine Hansdotter ifølge FS f.27.9.1856, Christiania og g.ca. 1878 m. John Wright f.ca. 18525. Hyrum Hansson ifølge FS f.1859, Christiana d.1862, Christiana6. Charlotte Fernadine Hansdotter ifølge FS f.9.9.1862, Christiania og g.1884, Salt Lake City m. Clarence Bradley f.ca. 18587. Oliver Ingelbrekt Antonia Hansson ifølge FS f.4.6.1865, Christiania d.1867, s.s.Hans vart ifølge FS g.2.g. med Anne Katrine Kristiansen og g.3.g. med Petrine Paulsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei jeg har kopiert en side med nr. 544 og 545 Brandval-Boka i og med at jeg selv har røtter/aner til Hokåsen.Sentralt her er plassen 'MOE' Gnr.67,bnr.23 i Brandval. Plassen var utskilt både fra Vestre Hokåsen og Haukaas øye omkring 1611 og fikk ved utkifting til selveierbruk bnr.23. Ved skiftet etter Syver Gundersen og Arne Olsen ble 2 56/70 av bruket overdratt til Halsten Syversen av Schøye-ætta. Før hadde denne delen hørt til Syver Syversen. Da Syver døde i 1805 og Halsten Syversen giftet seg med Berte Arnesdatter, datter til Arne Olsen d.e., fikk han arverett til bruket. Halsten døde i 1810.I 1811 ble noe av gården overdratt til Arne Syversen og noe utlagt til Lars Bredesen Breen og noe til datteren Mari Halsteinsdatter. De 8 6/8 sk. av det som sto igjen etter Syver Syversen ble ved kontrakt delt mellom Ola Syversen og Halsten Bredsen. Halsten var gift med Mari Halstensdatter, På den måten ble Moen delt i 2 bruk. Halsten Bredesen satt ikke godt i det, men sønnen Brede Halstensen, Hans Bredesen, kunne overta etter faren. Hans Bredesen var gift med enken etter Ola Arnesen, Maren Arnesdatter og således inngiftet i familien. Han viste seg å være en dyktig mann og måtte ha klart seg godt. Det gir vel ikke akkurat svar på dine spørsmål, men gir info om slekten ifra Hokåsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per S. Nestande

Takk til Hans Petter Engh for det.Det du siterer om sønnene til Halsten Bredesen er litt uklart - kven var det som skal ha vore gift med enka etter Ola Arnesson?Hans Halsteinsson er uansett nemnt som ungkar da han gifta seg i 1848(Grue, Ministerialbok nr. 8 (1847-1858), Ekteviede 1848, side 243 nr. 8): LenkeSer forresten at eg har gjeve Oline Olsdotter feil farsnamn i overskrifta for innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.