Gå til innhold
Arkivverket

[#52557] Nicolai Christian Friis Kiempe og Inger Schubart, deres etterkommere.


Gjest Gullbjørg Storvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Her har jeg noen uløste tråder. De hadde 6 barn, d.v.s., de hadde 5 barn sammen, og Inger hadde en fra før. Datteren Henrikke Vibeche Kiempe hadde hun fått før ekteskapet med kjøpmann Diederich Omejer. Henrikke var f. 1785 og ble i 1811 gift i Kr.sund m. kjøpm. Frederich Dyblie.Er det noen som vet om de hadde etterkommere? 2. Elze Christine Kiempe var f. 1788 i Kr.sund, og ble i 1810 gift m. skipskaptein Nils von der Hude i Kr.sund.Mad. von der Hude levde i 1832 og var fadder til broren Henrich Christians barn. Noen som vet mer om dem? 3.Nicolay Christian Friis Kiempe var f. 1797 i Kr.sund, og ble konf. s.st. i 1813. Vet ikke mer om han heller. 4. Johan Cornelius Kiempe, f. 1791 i Kr.sund. Levde i 1801, og siden vet jeg ikke mer. 5. Birgitte Sophie Kiempe, f. 1794 = konf. s.st. i 1807.Vet heller ikke mer om henne. Den eldste av sønnene var Henrich Christian Diedrich Kiempe, f. 1789. Han ble gift m. Ingeborg Cathrine Sætens, og de vet jeg ganske mye om. Om noen har noe å bidra med, så sier jeg takk. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette kan være helt på jordet, og jeg har ikke fått sjekket det da det mangler skanna kirkebøker.FS: Fredrik Dyblie og Hendriche Dyblie døpte en datter i Molde 10/7 1811 og hun het Margarethe Kaasbøl Fredriksen.Kan dette da være Fredrik i 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. v d Hude?. I Bergen DK ble en Niels von der Hude gift 27/2 1807 med Dorothea Catharina Bull. De fikk en datter Elisabeth Susanna f.25/1 -dpt.5/2 DK 1809. Ikke funnet Dorothea død i Bergen.Vet du om det finnes det 2 Niels von der Hude ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert at Nicolai Christian Friis Kiempe (c1755-1800) også hadde barn fra før, nemlig sønnen Kristian Nikolaussen Friis Kempe (1786-1842) som han skal ha fått (u.e.?) med Ingeborg Anna Normann (1758-1843) (hennes 3. ''mann'' av 4) (se Lenke). Anna skal i 1785 ha blitt skilt fra sin 2. ektemann Nils Evensen Marstrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei til dere begge. Når det gjelder Fredrik Dyblie og Henriche så ble de gift 24.03.1811, så det er fullt mulig at de fikk barn i juli 1811, og om de var bosatt i Molde, så skjønner jeg hvorfor jeg ikke har funnet noen barn på dem i Kr.sund. Takk for det. Det kan godt være den samme Nils v.d. Hude vi snakker om, isåfall har jeg oversett at han var enkemann. Han levde i 1819 for da var han fadder til den første av Henrich Christian D. Kiempes døtre. Nicolai Christian Friis Kiempe var forr. sønn av sogneprest i Steigen, Cornelis Kiempe og hustru Else Christine Lorentzen. Tusen takk så langt, og jeg er mottakelig for mer. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Dødsannonsen for Fredrik Dyblie skal stå i Trondhjems Adresseavis nr 4 1820.Han døde i Molde 29/12 1819 , 48 år 2 md. De etterlatte var Henrika W. sal. Dyblie og en datter (9 år).Dette iflg Gløersen: Dødsfall i Norge 1763-1825. Avisen ligger ute på Nasjonalbibliotekets hjemmeside, men jeg fikk det ikke til å virke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Dette var en kjempeopplysning. Tusen takk skal du ha. Jeg får prøve å låne microfilm for tidsrommet fra datterens fødsel og fremover. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrich Dyblie var tilsynelatende kjøpsvenn hos kjøpmann Jens (Pedersen) Kaasbøll (''Rosbol''!) (1762-1811) på Kirklandet i 1801, og ser ut til å ha kalt opp sin datter Margrethe (døpt i Molde 10 Jul 1811) etter arbeidsgiverens hustu Margrethe Kierstine (hvis fem år yngre søster Maria Dorthea i FT1801 er ført med etternavnet 'Thil' (rett avskrift ?)).'Jacob Brun' (33) som også var kjøpsvenn hos Jens Kaasbøll i 1801 (sammen med Fredrich) er antakelig i slekt med Jens' mor Anna Jacobsdatter Brun (c1730-1810). (Hvem var hennes far ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Når det gjelder Niels von der Hude, så blir det i Bergen født 2 gutter på 1700tallet med navnet Niels. Niels Asbjørn von der Hude f. 1779 med foreldre, snekker Jens von der Hude og Birthe Nielsdtr. Mol. Den andre var Niels von der Hude, f. 1785 med foreldre, matros Carel von der Hude og Abelone von der Hude. Til Per. Jeg tror nok den Fredrich Dyblie du nevner her er den samme som giftet seg med Henriche V. Kiempe. De andre du nevner kjenner jeg ikke til. Når navnet Thil kommer opp så vekker det gjenkjennelse hos meg på den måten at Hans Henrich Schubarts kone Marie Ritt/Rytts far var Johan/Jan Rytt, og det ser ut til at han har hatt 2 brødre som midt på 1600tallet kom til Bergen og tok borgerskap. Den enes navn var Thil Rytt, men etternavnet Thil vet jeg ingenting om. Jeg har fortsatt mange løse tråder, og er mottakelig for mer hjelp. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.