Gå til innhold
Arkivverket

[#52562] Hvem var Anne Eirikdtr Rønnekleiv, f. 1708, Gloppen


Gjest Asbj. Arnestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Asbj. Arnestad

Skal en tro 'Soga om Gloppen og Breim III' så gifta Ola Byrgeson Holme seg med Anne Eirikdtr Rønnekleiv som døde 85 år gammel i 1793. Dette betyr at hun var f. 1708. De giftet seg trolig i 1736 (kirkebok mangler for perioden 1736-1738).Jeg har ikke funnet noen passende foreldre på Rønnekleiv til Anne, men det er mulig at hun bare hadde tjeneste der. Jeg har heller ikke funnet andre Anne Eiriksdøtre i kirkeboka for 1708 enn datter av Erich Jonson Möchelbust (jeg tror det er det det står). Hun ble døpt 12. august i 1708 og det er ingen indikasjon på Rønnekleiv blant faddere. Permanent sidelenke: Lenke. Er det noen som kjenner til hva som hendte med denne Anne? Er hun den samme som er omtalt som Anne Eirikdtr Rønnekleiv?Alle synspunkter mottas med takk.Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Jeg har ikke sjekket det, men han var vel den samme som kom fra Savland i Naustdal og gifta seg eg til Neditunet ved å gifte seg med søstra til stefaren sin (Synnøve Simondatter Savland). Hun var trolig alt for gammel til å være mor til Anne (56 år i 1708). Så om Erik Olson var faren, så var Anne født utenfor ekteskap (og trolig ikke nevnt i skifte).Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Jeg har lagt inn en forespørsel i Arkivforum, så forhåpentligvis får vi et svar der om ikke så lenge. Erik kan jo som du antyder ha hatt en annen kone i 1708.Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Har nå fått svar: Dato 25. juni 1760, enke Randi Knutsdatter, med lagverge broren Ole Knutsen Aa, og barna Knut, 18, Niels, 14, Synneve, g.m. Iver Eliassen Rogneklev, Magnilde, 22, og Kari, 19 år.Dessverre ingen Anne.Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.