Gå til innhold
Arkivverket

[#52567] Tyding av dåp Dybvåg 1787


Gjest Ole Tom Vårli
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Tom Vårli

Dåp 30. Johanne LenkeHva betyr forkortelsen eller tegnet foran 'Søren Willesens'? Er det dem som bar barnet? Jeg ser jo at dette ikke er forkortet andre steder på siden, men jeg klarer ikke å lese hva det står. Og tilsvarende tegnet foran Mette Olsdatter. Er dette fadderne?Mvh Ole Tom Vårli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Her er det jeg tror det står:B. fra Ole Jensen og Gunil Maria Torgrimsd op Sanøen N: Johanne. b af Søren Willesen, K: Mette Olsdtr Dto, Birthe Gierulsdtr Dto, Niels Jørgen Larsen Børøen, Gierul Gierulsen op Sanøen, Jens Aasulsen ??Klarer ikke å tyde det aller siste tegnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Tom Vårli

Takk alle sammen. Er det noen som vet hva 'b af' og K: betyr. Jeg trodde kanskje 'b af' betydde hvem som bar barnet. Men når jeg ser på dåp 29 Ingebor, så er ikke denne forkortet, men det ligner ikke på noe i nærheten av 'båret'. slik jeg ser det. Det siste ordet etter Aasulsen tror jeg skal være dto og det som ser ut som op. er forkortelse for østre.Ole Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Tom Vårli

Tusen takk for det Else. Nå ga det plutselig mer mening. Ingeborg ble altså båret av Søren Willesens kone Mette Olsdatter, som sammen med de etterfølgende var fadderne hennes. Jeg hadde av en eller ann grunn fått det for meg 'b' og 'K' viste til forskjellige roller under dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Jeg oppfatter det slik: Johanne B (barn) fra Ole Jensen og Gunil Maria Torgrimsdtr. Øst Sanøen. N (navn) Johanne. B.af. (båret av) Søren Willesens k (kone) Mette Olsdtr. dto. (ditto = med samme navn), Birte Gierulsdtr. dto., Niels Jørgen Larsen Børøen, Gierul Gierulsen Øst Sanøen, Jens Aasulsen dto.Mvh Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.