Gå til innhold
Arkivverket

[#52575] Matros Børre Paulsen på Østre Halsen/ Vestfold


Gjest Sten F. Lilliedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten F. Lilliedahl

Hei Er det noen som kjenner til Børre Paulsen på Østre Halsen? Han var gift 1. gang med Karen Severine Kristensdatter, og 2. gang med Signe Kristine Knudsdatter. Barn: Paul Fredrik f. 1802, Karen Kristine f. 1813 og Tor f. 1816 (Opplysningene er hentet fra Tjølling bygsebok) Hvor var Børre og Signe fra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Har du sett etter om det kan være ledetråder i kirkebøkene ifm barnas dåper, ekteskapsinngåelsene og begravelsen?Folketellinga 1801 viser i alle fall at han var 37 år og altså født ca. 1764 (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten F. Lilliedahl

Børre er konfir. 17. Trinit. 1783 i Tjøll. Og død 27. mai 1820 på Halsen. På dåpen og vielsen har jeg ikke funnet noe. Signe døde 20. febr. 1850 på Halsen. Det er det eneste jeg har om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Tjøllingboka Krohn- Holm III, s. 1140 finner jeg følgende opplysninger: Ø.Halsen, Br.nr. 11 ' Central' Skippergaten 3. Hus nr. 38. Børre Paulsen f. 1764, d. 1820 , matros og tømmermann . Eier 1798 -97. G. 1. g. med Karen Severine Kristensdatter f. 1776, d. 1811. g. 2.g. m. Signe Kristine Knudsdatter. f. 1779, d. 1850Barn 1. ekteskap: Paul Fredrik f. 1802, bodde på Gloppe , bruk nr. 127. Barn i 2. ekteskap: Karen Kristine f. 1813. g. 1.g. m Tor Henrik Andersen bruk nr. 24. g. 2. g. m. Anders Pettersen, larvik.Tor f. 1816.Enken Signe Kristine Knudsdatter eier 1820-1850. Drev gjestgiveri og rederi. Eide to skonnerter: Speculationen og Dovre. Signe g. 2 g. 1821 m. Jacob Sjøblom fra Finland, f. 1798, død før 1850.1852 ble huset kjøpt av Martin Meyer , skipper og kjøpmann. M. Oppen Gloppe kjøpte eiendommen 1878 for 5200 kr. og solgte samme år for 7600 kr.Med forbehold om rett avskrift. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vielsene har jeg lenket til allerede i innlegg 5 og 6, men med skifteopplysningene tror jeg du har kommet med avgjørende ny informasjon, Gunn!Vi leter da etter en Paul Finnsen med barna Maren, Gullik (f. ca. 1762), Børre (f. ca. 1766) og Fredrik (f. ca. 1772) og med en bror Hans Finnsen på Østre Halsen.Det er nok samme Paul Finnsen som er registrert med kona Kirsten Margrete Jonsdatter i hus nr. 137 i Larvik i ekstraskattmanntallet 1762. Bare personer over 12 år skulle skatte/føres opp i manntallet, så at de ikke er ført opp med barn, passer bra.Litt mer spekulativt, men jeg tar det med likevel siden Finn ikke var et veldig vanlig navn i Larviks-distriktet: I 1730 var det en 'Find Tiölling' på Vestre Halsen som betalte brannstyrskatt, jfr http://www.vigerust.net/by/larvik1730.html.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, da lurer jeg på om jeg har funnet opphavet til den Poul Findsen far til Børre. Denne kilden oppgir følgende: LenkeUnder Dreng Nedre s. 65 i Tjøllingboka II, finner jeg Finn Anfinnsen , fra Varild Ø. d. 1741 ,47 år. g.m. Maren Hansdatter Østby s. d. 1763 . Barn: Børge f. 1728, Pål f. 1731, Gullik f. 1734 , Hans f. 1734 , bodde på Halsen gr. nr- 3, husnr. 66. Passer bra med navn fra skiftet. Om dette er rett så har du Børres opphav bakover. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det kan ikke være tvil om at du har funnet rett, Gunn. Bra jobba!(Men Hans Finnsen var født 1737, jfr Lenke, nest nederst til høyre - han er for øvrig oppgitt å være 66 år i 1801.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, under Varild Østre s. 406 står Anfinn Hansen fra Vik Ø. d. 1739 , 76 år, på Dreng Ned. bruker av varild 1690-1727. g.1689 m. Borild Kristensdatter d.1727, 70 år. Barn: Finn , bodde på dreng Ned. Gunhild f. 1695 g.m. Carl Kristoffersen ; Skallist S. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her gifter enken etter Børre Paulsen seg for 2.gang 1821 med Jacob Sjøblom: Lenke Noen usikre kilder oppgir at hun skal være f. på Ø.Halsen, men jeg har ikke greid å finne henne i kirkebøker der. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her døpes Børre Paulsen og Signe Kristines datter Karen Kristine i 1813. Midt på 2. side i kirkeboka. LenkeVet ikke om faddere kan føre deg nærmere opphavet til Signe Kristine Knudsdatter?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.