Gå til innhold
Arkivverket

[#52576] Kirsti Håkonsdatter Sigdal/ Skoger


Gjest Tore Jørgen Løwe
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Jørgen Løwe

Kirsti Håkonsdatter giftet seg i Holmen kirke i Sigdal 26. feb 1785 med Gudbrand Eriksen. De bosatte seg på Kringstad i Sigdal hvor de fikk barna Erik 1785, Håkon 1787 og Kirsti 1788. Rundt 1790 bodde de en kort periode på Vik i Sigdal før de flyttet til Søndre Imjelt i Skoger rundt 1795. Da hadde de i mellomtiden fått dattera Torine 1793. Da Kirsti ble gravlagt i Skoger 25 mar 1833 ble hun oppgitt å være 75 1/2 år, dvs at hun skulle være født høsten 1757. I Sigdal har jeg bare funnet en potensiel kandidat som ble døpt 25. sept 1757 datter av Haagen Reiersen og Helge Aslaksdatter på Myre. Jeg har funnet at en av Haagens barn er fadder ved en av 'min' Kirsti's barns dåp og at Kirsti Kringstad er fadder ved dåpen til et av Haagens barnebarn, men jeg har ikke funnet noe sted hvor det står klart at 'min' Kirsti er identisk med Haagens datter Kirsti. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte om det er slik? I Sigdalboka III s 762 er det nevnt et skifte etter Haagen og kona i 1790. Er det noen som har sett det og vet om det kaster mer lys over dette spørsmålet?mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til 1801-tellingen for Strømsgodset . Der finner vi den nevnte familie i Skoger: LenkeHåper noen kan ha tilgang til skiftet som er nevnt, det kan sikker bekrefte navn på barna. Vet ikke om det finnes utflytter-lister for Sigdal ca 1790, eller samtidige innflytterlister i Skoger fra denne tiden.Håper noen bosatt i Sigdal eller Skoger kan hjelpe med lokale kilder for å løse dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Myre i 1801: LenkeDet ser ut til at dette er en bror til Kirsti med fam. som har overtatt gården. Om du finner at flere av folkene fra Myre var faddere ved dåp hos barn av Kirsti, så ville jeg tro du har funnet rette foreldre.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Det er alltid hyggelig når noen vil hjelpe en slektsgransker videre, men noen ganger kan det være lurt å tenke igjennom om en virkelig kommer med noe nytt. Det burde ikke være vanskelig å lese ut av mitt opprinnelige innlegg at jeg har brukt disse kildene som er ramset opp her i de 4 første svarene. Det siste svaret referer for det ene til skifter og register fra skifteprotokoller som er vesentlig eldre enn det er snakk om her og for det andre hvis man går inn på noen av skiftene vil en se at det er meg som har transkribert dem. (Det er faktisk jeg som også har skrevet av alle skifteregistrene på samme sted)mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager at jeg ikke kjente igjen ditt navn . Ser nå at du er en svært erfaren og dyktig slektsforsker! Jeg la inn lenkene her for at andre skulle lettere kunne hjelpe med å finne spor, men jeg ser jo at dette ikke var noe nytt her for deg.Flott at du har registrert så mange skifter! Håper du kommer over kilder som kan gi deg et positivt svar på spørsmålet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.