Gå til innhold
Arkivverket

[#52583] Johannes Salomonsen Pepperstad gift 1783 med Gunild Gundersd. Hvidsteen i Vestby


Gjest Marianne H. Knive,
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne H. Knive,

Kan noen hjelpe meg å finne opphavet til dette paret? De giftet seg i Vestby, Akershus 21.9.1783. Ved vielsen kaller han seg Salomonsen Pepperstad, senere Hvidsteen og så Lysedal. De fikk flere barn, derav hun som ble en av mine aner. I gårdshistorien for Vestby, Lysedal 1795 (B 1 s.646) kalles han loddsbruker, født 1752 og Gunild født 1765. Jeg er veldig takknemlig for all hjelp! Hilsen Marianne H. Knive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne H. Knive

Tusen takk, men jeg finner ikke ut hvor han ble født og hvem foreldrene var. Har funnet flere av barna i kirkeboken inkl. sønnen Johannes døpt 15.11.1801; ingen faddere heter Salomon eller Salomonsen. Heller ingen i Vestby døpt +/- 1752 som har Salomon som far. Det navnet ser ikke ut til å være brukt i dette distriktet. Har også prøvd Familysearch, også med gårdsnavnene som etternavn, uten resultat. Da sønnen Johannes ble døpt i 1801 var Lysedal farens etternavn. Hva Gunild angår så tror jeg hun kommer fra Vestby og antagelig en av gårdene/plassene de har bodd på. Loddsbruker tyder vel på at de hadde en arv el. lign. i gården? Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Vedrørende navnet Salomon i Vestby så finnes det en, som fikk to sønner ved navn Nils [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100264917400&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke og Gunnild Gundersdatter kan være datter til Gunder Galby Lenke. Gunnild sin dåp fra Vestby Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne H. Knive

Takk,takk! I gårdshistorien jeg har til låns ser jeg at Galby grenser til Hvidsten, og jeg finner Gunder Larsen og kona Barbra Ingebretsdtr. under Galby Østre på den tiden (b.1 s.469). Kråketærne i kirkeboken er ikke alltid lette å tyde her, men det blir spennende å følge dette sporet, likeså Salomon Andersen. Nå fikk jeg flere tråder å nøste opp! Takk igjen!Mvh. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.