Gå til innhold
Arkivverket

[#52584] Hva skjedde med Ole Anton Andreassen i Amerika?


Gjest Øystein Klokkerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Klokkerud

Jeg er ute etter opplysninger om skredder Ole Anton Andreassen, født i Vestby 29.11.1867, døpt 05.07.1868 og konfirmert i Vestby kirke 02.10.1881. Han var sønn av skredder Andras Hansen og Olava Mathea Larsdatter. Ole emigrerte til Amerika i 1892. Ifølge Emigrantarkivet reiste han med 'Hekla' 18.02.1892, fra Kristiania, via Kristiansand til New York. Han ankom N.Y. 04./05.03.1892. Det endelige målet hans var Chicago. I Ellis Island-arkivet står det 'Ole Andresen, tailor' på linje 177 på skipslisten. Spørsmålet mitt er hva som skjedde med Ole etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Ole Anton søsken? I såfall, var han den eneste av søsknene som reiste over? Når døde foreldrene til Ole Anton? Hva het plassen i Vestby som han bodde på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på IGI at Ole Antons foreldre fikk minst 10 barn i Vestby:1. HANS LAURITS Døpt: 17 APR 18642. MAGNUS EMIL Døpt: 30 MAR 18663. OLE ANTHON Døpt: 05 JUL 18684. ENGEBRECT SEVERIN Døpt: 18 SEP 18705. CARL JULIUS Døpt: 27 APR 18736. HENDRIETTE MARIE Døpt: 25 MAR 18757. Oskar Marinius Født: 21 FEB 18778. ANDREA OTILIE Døpt: 09 FEB 18799. AUGUST MARTINIUS Døpt: 24 OKT 188010. JORGEN OTTO Døpt: 01 JUN 1884Emigrerte noen andre enn Ole Anton? I så fall; når og hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Ole Antons mor er enke i Vestby i 1900:LenkeVed hennes død, vil det nok i dødsfallsprotokollen / dødsfallsmeldingen stå å lese hvor hennes barn er på det tidspunktet. Har du flaks, og dersom Ole Anton overlevde sin mor. vil Ole Antons oppholdssted i Amerika stå spesifisert i dødsfallsprotokollen / dødsfallsmeldingen for Vestby er å finne på statsarkivet på Sognsvann i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Klokkerud

Hei, og takk for alle tre svar! Joda, det stemmer med alle 10 barna. Faren, Andreas Hansen, skredder, døde 18.12.1897, moren Olava Mathea Larsdatter døde 14.12.1916. Ole Anton ble født på Rønnild i Vestby, men familien flyttet seinere til Lysedalseie i Hvitsten. Det sies at også broren Hans Lauritz, også skredder, emigrerte til Amerika, men dette er mer usikkert. Når det gjelder dødsfallsprotokollen / dødsfallsmeldingen for Vestby som befinner seg på Statsarkivet er den geografiske avstanden fra Bergen til Oslo litt lang. Er det noen som kan hjelpe meg her? Hva med amerikanske dødsfallsprotokoller, mulig å finne Ole her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.