Gå til innhold
Arkivverket

[#52592] Hvem i all verden var Kirstine/Christine Pedersdatter, født ca. 1780-85


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Satser på at undrenes tid IKKE er forbi, og håper at noen kan knekke 'Kirstine-koden' som har ridd meg som en mare i flere år nå....26. mars 1818 giftet Christine Pedersdatter seg i Frogner kirke i Lier med ungkarl og udtient gevorben Anders Halvorsen (48 år). I tilknytning til henne, står det 'tient paa Opsahl', 32 år. Forlovere var Gulbrand Opsal og Christopher Nilsen Opsal. To år tidligere, 31. mars 1816, ble deres 'uekte' datter døpt i Tranby kirke, Helle Kirstine (min tippoldemor), og her står det 'pigen Chirstine Pedersdtr. Opsal eie og ungkarl Anders Halvorsen Sjaastad eie'.Kirstine/Chirstine og Christine går om hverandre, men hun var nok eldre enn 32 da hun giftet seg. Har bare funnet to barn, Helle og Gunild (1819), og ved folketellingen i 1865 bor hun hos datteren Gunhild og hennes familie på Sundhaugen i Skoger: enke og fattiglem, 84 år gammel, med Sande som fødested. Trolig er det hun som dør 28. oktober 1871: Kirstine Pedersdatter, enke, fattiglem fra Lier, 90 3/4 år, Nedre Strøm.Jeg TROR Kistine er født i Lier (ikke Sande), ca. 1780-85, men hittil har jeg ikke funnet henne. Har også sett under Sande, men kanske 'friske øyne' ser bedre????Hadde vært moro å finne løsningen, gitt.... Astrid K. Natvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel , den eneste Kristine Pedersdatter som jeg finner døpt i Sande på ca. den tiden er denne damen? LenkeEnig med deg at hun vel kan komme fra Lier-området, men ikke lett å finne spor her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn lenke til Christine Pedersdatter som enke i 1865 også. LenkePussig at det står Sande som fødested der. Aldersangivelsen kan jo være feil i folketellinger , men den damen jeg fant var f. i 1786 , og det er vel for stor forskjell?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til vielsen i Frogner 1818 også: LenkeNederst venstre side. Her er alder som du nevnte på Christine 32 år. ( Da kunne faktisk den Christine jeg fant født i Sande passe med den alderen ( f. 1786)Men så var det å finne ut om hun flyttet til Lier for å ta tjeneste på Opsal da?Utflytter og innflytterlister finnes muligens ikke?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom det er den dama Gunn fant (noe som er mye trolig), så er det vel hun som er her med foreldre i 1801 i Strömsö: LenkeFar: Peder Kristensen 47 år og mor Kisti Kristensdtr 43 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Flere av disse barna er f. i Ström, Vestfold:Kari (Karen i ft): [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=28122982&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeChristen (Kristen i ft): LenkeMarthe: LenkeElen Johanne (Elen i ft)er födt i Sande: LenkeLikeledes Lars:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Virkelig moro å finne så mange tilbakemeldinger etter å ha vært på møte!!!!Kanskje er det riktig Kirstine som Gunn har funnet - alderen stemmer iallefall bra med den oppgitte, 32 år, da hun giftet seg, MEN er det noe jeg har lært, så er det at alder må tas med en klype salt (eller tre) hva gjelder Folketellinger, dødsfall m.m. Tar vi en titt på 1865-tellingen, så stemmer det at datteren Gunhild og mannen hennes, Torger, er født i Lier, mens døtrene er født etter at de flyttet til Sundhaugen (Strømsgodset/Skoger), så kanskje det står riktig fødested på Kirstine også? Mot alle odds...Skal finkjemme opplysningene dere har kommet med + sjekke fadderene til Helles OG Gunhilds barn opp mot Kirstines søsken. Det er uansett interessant at Torger og Gunhild flyttet til Skoger (de bodde andre steder før Sundhaugen), og 1801-tellingen på Gundesø. Tenk om dette er riktige folk....Tusen takk så langt, hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Langt lerret å bleke, dette, men jeg har nok funnet henne under 1815-tellingen i Lier: Kristine Pedersdatter, tjenestefolk og dagleiere, Tranbye Annex, Matr. nr. 117. Utvilsomt en Opsal-gård, muligens Øvre.Har dessuten lett som en gal under 'konfirmerte', men intet napp, så det ER endel som kan tyde på at hun er innflytter,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
LenkeDer står det ingen alder,men det er sikkert henne.Derimot er hun ikke å finne i ft 1801 for Lier, så hun må ha kommet fra et annet sted.Da hun gifta seg er det jo hun selv som må ha oppgidt födested og alder (med papirer) til presten. Finner heller ingen andre födt i Sande enn den unn fant.Synd det ikke ligger skannede utflytningslister for det aktuelle området.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei og takk for at du (dere) legger ut lenker, sånn at det blir lett for andre å finne fram.Deler ditt ønske, Kjellaug: det hadde vært fint å finne ut HVOR Kristine ble konfirmert, men hittil har jeg ikke klart det, men skam den som gir seg.... Har sett på dåpen hennes i 1786 (lenke i innlegg 12), og her står det Stokke (nordre?) som gårdsnavn i forbindelse med foreldrene, men du har helt rett; de flyttet veldig mye.vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, moro dette - og ennå mer moro hvis det skulle vise seg at vi (og da særlig dere, Gunn og Kjellaug) har funnet Kristines riktige foreldre! NB: det første barnet til Peder og Kirsti var Kristine (eller Kirstine, vet ikke hva jeg skal tro), døpt 29. januar 1786. I lenken (innlegg 2) står det E (ekte), men foreldrene giftet seg først 11. mars (14), trolovet 27. februar, synes jeg det står - kanskje presten ikke var så 'pirkete' som andre på den tida?????Hvis noen har lokalkunnskap om de aktuelle gårdene, hadde det vært flott,hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk igjen for Stokke-info!. Må tilstå at jeg er litt usikker på om vi skal til Stokke, eller om det dreier seg om Stokke-gårder i Sande. Hadde vært sabla fint om en med lokalkunnskap kunne geleide oss videre....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er som oftest kirkesognet som er oppgidt ved födselen, så her må en tro at Gunn er på rett veg. Det blir nok værre å lokalisere Karen, ser det er flere kandidater.Jeg har sett flere ganger at presten 'overså' slike ting. Min egen oldemor ble gift 1 mnd för min farmor ble födt!!Gunn, du er visst og 'bitten by the bug'!! Men dette er göy-:) Nå må jeg ta 'pause' - jobben kaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Astrid K. Natvig

Nå har jeg saumfart alle faddere jeg har funnet, inkl. barnebarna til Kirstine, men ikke funnet noe som bekrefter/slår fast hennes opphav, jfr. over.Kirstines eldste datter, Helle (min tipp), døde på Sørli i Lier i 1896 av alderdomsvakhet, 80 år. Gunhild giftet seg med Torger Olsen 17. april 1842, og de flyttet til Skoger før deres andre datter ble døpt. Da jeg kjenner 'min' (Helles) gren godt, har jeg sett nærmere på Gunhilds barn: Oline, døpt samme dag som foreldre giftet seg, 17. april 1842 (Sylling, Lier), Andrine, 13. sept. 1846 (Skoger), Anne Christine, 12. juni 1848 og Marthe Karine, 31. august 1851. Ved de to siste står 'adresse' Prøistibakken, Strømsgodset/Strømseie.Torger døde som fattiglem 20.09.1897 på Strømsgodset Fattighus (hjertetilfelle). Enke: Gunhild Andersdatter Rølles, Sande, 'forsørges av fattigvesenet'. Hun døde 10. august 1905.Jeg har klart å følge en av døtrene, Marthe Karine, som giftet seg med Anders Johnsen Haug (Norderhov, født 1852), og i 1900-tellingen finner jeg dem i Christian den 4des Gade 5 i Oslo. Marthe Karine Schøien, møbelhandler, sammen med ektemann og 7 barn. Det gikk tydeligvis bra her i livet med Marthe Karine....Kanskje noen har kjennskap om henne og familien, og som kan hjelpe meg til en endelig løsning på Kirstines opphav????Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.