Gå til innhold
Arkivverket

[#52595] noe for skrifttydere


Gjest marit totland
 Del

Recommended Posts

Gjest marit totland

Trenger hjelp til en slurvet skrevet lysningsprotokoll. Det gjelder: Rogaland, Hetland, Lysningsprotokoll 1877-1881, 1880, lysn. dag 5.sept, vielse 20.09, ungkarl kobbersmed Tollef Olsen. Merk at det er tekst helt til høyre i boka, og en linje nederst som kan se ut som om den hører til neste par.Med hilsenMarit E Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit totland

Ja, det Tollef Tollefsen jeg mener.Og du har helt rett i at jeg bør lære meg å lage lenker. Har vært noen år uten så mye databruk, så jeg hadde rett og slett glemt det jeg lærte en gang i tiden. Men nå får jeg prøve etter din veiledning. takk skal du ha.Marit Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hun: Pige Josefine Emma Andrine MatthiasdatterHennes foreldre: Omstreifer Matthias Halvorsen og hustru Johanne Marie AndersdtrHans far: Omstreifer Tollef Olsen VigForlovere: Svend Eilertsen i Lervig, Andreas ?? i Lervig.Greier ikke å tyde det som står til högre, noe om hennes omdömme, tror jeg: 'meget god ... blid og opföyelig (?)'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette er bare et forsøk:unkg. arbeidsmand (....) Tollef Tollefsen f. 1/5 1857 i Evje, bosted Lervik, konf. Stavanger St.Petri af Welhaven 1875 3/10. Far omstreifer Tollef Olsen Vig. Pike Josefine Emma Gudrine/Gudine? Matthiasdatter f. Sandnæs 20/6 - 1/7 60, bosted Lervig, konf. i Haa 3/10 75. Far omstreifer Matthias Halvorsen og hstr. Johanne Marie Andersdt. Forlovere Svend Ejlertsen i Lervig? og Andreas Lindham? i Lervig?Under: Brudgommen har mest opholdt sig i Ryfylke (i.... amt) men har ikke hjemstavn....? noget sted?Høyre side: Bruden ....: 'meget god kundskap, flid og opførsel': 'strax efter konfirmationen forlod hun imidlertid sinn? ... og begav sig paa fantestien. Hun er ikke bunden ved off. ...... i Haa.' ..... attest af 8/9 1888?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit totland

unkg. kobbersmed omstreifer Tollef Tollefsen f. 1/5 1857 i Evje, bosted Lervik, konf. Stavanger St.Petri af Welhaven 1875 3/10. Far omstreifer Tollef Olsen Vig. Pike Josefine Emma Andrine Matthiasdatter f. Sandnæs 20/6 - 1/7 60, bosted Lervig, konf. i Haa 3/10 75. Far omstreifer Matthias Halvorsen og hstr. Johanne Marie Andersdt. Forlovere Svend Eilertsen i Lervig og Andreas Lindbom? i Lervig?Under: Brudgommen har mest opholdt sig i Ryfylke (i.... amt) men har ikke hjemstavnsret noget sted.Høyre side: Bruden ....: 'meget god kundskap, flid og opførsel': 'strax efter konfirmationen forlod hun imidlertid sine fosterforeldre og begav sig paa fantestien. Hun er ikke bunden ved offentlig understøttelse i Haa.' ..... attest af 8/9 1888?Nå har jeg skrevet inn den hjelpen jeg har fått og kombinert/korrigert med opplysninger jeg ellers har, og da blir teksten slik som dette. Nå er vi så godt som i mål. Takk igjen!Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Om bruden tror jeg det står: Brudens Kfirm?ationsvidnesbyrd:og- - - Hun er ikke bunden af off. Ægteskabsløfte i Haa(?). Landstads? Attest af 8 Sept. 1880.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit totland

Du har nok rett, Laila Kornstad. Det står Ægteskabsløfte. Og det kan stemme med landstad. han var prest i Haa. God innsats! Jeg er imponert!Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Og nederste linje: Brudgommen har mest opholdt sig i Ryfylke (i Haa gml) men har ikke ?? noget stedDet lange ordet midt i klarer jeg ikke. Begynner det på 'hjem...'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.