Gå til innhold
Arkivverket

[#52599] Trenger hjelp med å få frem passasjerliste på Norway Heritage.


Gjest Solveig Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Moen

Hvordan får jeg fram passasjerlista til SS Furnessia fra Glasgow via Irland, avreise 10 mai ankomst New York den 20 eller 21 mai 1888 på Norway Heritage? Har fått opplysninger om at en Johan Nilsen reiste med den. 'Min' Johan Nilsen var fra Bingen, Modum i Buskerud. Han ble født 9/8 1863, foreldre Nils Andersen og Maren K. Paulsdatter. Jeg får det ikke til selv, så jeg håper på hjelp fra noen som har mer trening i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Moen

Takk Jon for at du sendte bilde av sida. Hva er internettadressen for å komme dit? Er det en enkel måte å forstørre siden på? Det ser ut til å være en Johan Nilsen 24 år, ble det ikke skrevet flere opplysninger? Jeg kan ikke se hva det står øverst til høyre etter USA? Men det ser jo ut til å være riktig mann. Det blir værre å finne han i USA. Har ikke mulighet til å komme inn på ancestry, men etter det jeg har kunnet se er det en i San Fransisco på 1910 Census. Så dersom noen har mulighet til å undersøke det, så hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SolveigHvordan vet du at det er 'din' Johan Nilsen som reiser med Furnnessia? Har du funnet Johan utvandret fra Norge? Jeg finner han ikke utvandret fra Kristiania våren 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig - Birkebeiner!'Din' Johan er jo på Stensrudengen i 1865: LenkeJohan Nilsen Stensrud konfirmeres i Nykirke på Modum 6. okt 1877. Jeg kan ikke finne han i utflyttingslistene for Nykirke fram til 1890. (Listene virker dessuten mangelfullt ført fra prestens side.) Det ser ut til at de fleste av nordmennene på nevnte ankomst med Furnessia reiste ut med Angelo fra Kristiania 4. mai 1888. Jeg finner ikke 'din' Johan på denne avreisen.Jeg skulle gjerne visst hvordan du vet at det er 'din' Johan som ankommer New York med Furnessia 21 mai 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Moen

Det er en mann i slektsforskerforeningen som har de fleste dødsprotokoller for Modum på data. Han fortalte at da moren til Johan døde i 1890, og der står det at han var reist til Amerika. Jeg ser at kirkebøkene for Modum for den aktuelle tiden ikke er skannet inn, jeg skal se etter på bibloteket om de er der. Johan og oldemoren min Birthe Lovise Syvertsdatter, fikk bestefaren min Sigurd Martinius utenfor ekteskap i 1883.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Moen

Jeg har ikke vært på Riksarkivet selv i Kongsberg og sett dødsprotokollen,(men jeg skal det)men jeg regner med at det han har skrevet ned stemmer. Moren døde i 1890. Blir det bare skrevet ned årstallet (ikke datoen) når man er født eller hvor man kommer fra (utenom Norge selvfølgelig, på båten eller når man kommer til USA? Det er vel store muligheter at fornavnet ble forandret til etter en stund. Jeg finner heller ikke Johan på 1900 folketellinga. Det er nok riktig at han skulle vært skrevet på utflyttede for Modum Nykirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nevnte Johan Nilsen dukket opp da jeg foretok et søk på ancestry.com for en tid tilbake. Som jeg da skrev var han den som muligens kunne passe etter et raskt søk.New York Passenger lists 1820-1957.Ankom 21.mai 1888 med SS Furnessia fra Glagow via Irland. Hans alder er 24 år, født ca.1864.Det en muligens bør bruke tid på er søk i folketellingen for 1900, da det der oppgis fødselsmåned og år. Det kan ta tid da hans navn sansynligvis er noe endret. Johan og Nilsen kan gi mange varianter i USA.Er det sikkert han lever i 1900 ?Flere av dødsindeksene gir forøvrig også eksakt fødselsdato !Lykke til med søket !Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Moen

Jeg har desverre ikke mulighet til å komme ordentlig inn på ancestry. Hadde mulighet til det for en stund siden, og da fant jeg en John Nilsen født ca. 1862, emigrert i 1888, losjerende på en adresse i San Fransisco. Dette var 1910 i census. Jeg rakk ikke å se over alt, men jeg ser at det er en John Nilsen i San Fransisco på 1920 og 1930 census. 1900 census er det værre med. Dødsindeksen kommer jeg vel heller ikke inn på gratis. Så dersom det er noen som har mulighet til å se etter, så hadde jeg vært veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi ikke vet hvor han havnet, hva han kalte seg, hvor han bodde eller når han utvandret, så blir det dessverre omtrent umulig å finne han i USA.I den amerikanske folketellinga 1900 oppgis navn, innvandringsår, fødselsår og fødselsmåned. Fødselsmåned oppgis ikke i 1910, 1920 eller 1930.Det er slett ikke uvanlig at innvandringsåret og fødselsåret er feil med pluss minus to år.Selv om vi vet innvandringsåret, blir det likevel bortimot umulig.Et eksempel: La oss si at du finner ut at innvandringsåret var 1888. Da er det fullt mulig at vi finner følgende norskfødte personer alle med innvandringsår 1886-1890, alle født i august, alle med fødselsår 1862-1864:Johan Nilsen,John Nilsen,Johan Nelson,John Nelson,Joe Nilsen,Joe Nelson,John Engen,Johan EngenJoe EngenJohan EngerJoe EngerJohn N. EngenJohn StensrodHvordan skal vi da skråsikkert bevise hvem er den rette?Forslag til videre søk:Finn utvandringsåret.Døde faren etter at han dro til USA? Hvis ja, hva sier dødsfallsprotokollen?Hadde han søsken som døde barnløse? Hvis ja, hva sier dødsfallsprotokollene?Hadde han søsken som emigrerte? Hvis ja, hvor ble det av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hva med denne karen, Solveig: Lenke ? Han er vel litt i yngste laget, men alderen kan jo være nokså omtrentlig oppgitt. Han er i hvert fall fra Modum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Moen

Johan Nilsen som ble født i 1868, er ikke den riktige Johan. Jeg så etter i kirkeboka for Modum. Faren til Johan døde noen år før han reiste, jeg vet han hadde en søster som døde før 1890 men hun var ikke barneløs. Jeg vet ikke om han hadde noen søsken som emigrerte, jeg skal undersøke det. I morgen skal jeg en tur til Statsarkivet i Kongsberg, og se i dødsprotokollen selv. Takk for hjelpen og rådene som jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.