Gå til innhold
Arkivverket

[#52602] Mere Gade:Johannes Reppe og etterkommere


Gjest Bjarne Paul Nerby
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Paul Nerby

En av Strømme-barna(eg. Gade)Beret(Bereth)(Marie) blir gift i Båtsfjord med Johannes Reppe.De listes i FT 1900 men senere finner jeg dem ikke. Kan noen hjelpe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

AnnaJa.takk der fant du to.Den ene til og med listet som 'åndssvag'.Dette er vel Anna som muligens havner i Båtsfjord. Flere barn er: Kristian,Gerharda,Nansine;to talt 5 barn har jeg funnet.Men takk så langt.Det kommer litt flere søk på Gade,Strømme.Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Anna Sofie Reppe og ektemannen Nils Ludvik Trulsen Skagen, utvandret til Amerika 15.11 1904. Så eventuelle etterkommere etter dem må du nok inn på Amerikanske arkiver for å finne.Lenke:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

AnneDette var jo flott.Flere utvandret til USA.Jeg har gode kontakter der også og har allerede hatt et slektsstevne der (i Seattle);vet du tilfeldigvis hvilken stat de dro til?(Jeg har allerede skrevet en slektsbok om en annen del av familien.)Men Skagen har jeg lett mye etter uten særlig resulat.Og mistenkte at de da kunne ha utvandret.Vet du om de kalte seg Skaen i USA?Takk så langtBje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Skagen det her er snakk om, ligger i Bø i Vesterålen hvor Nils var født. Leter forøvrig også etter noen Gade etterkommere. Elen Marine Gade f. 22.11.1850 på Rønne, Ørlandet i Sør-Tr.lag. Foreldre: ungk. Eilert Martin Gade, Vik og pike Karen Johnsd. Rønne. Elen ble gift 29.12.1878 i Malnes kirke, Bø i V. med Jens Peter Adolf Hermansen. Har hittil funnet 4 barn: Eveline Jørgine, f.21.5.1879 d.31.7.1880 på Sund, Bø i V. Eline Jørgine f. 28.4.1881 Sund, Bø i V. Malene Petrine f. 8.11.1883 Rørvik, Nærøy, Nord-Tr.lag, Karlot Magnus f.8.3.1886 Rørvik. Finner ikke familien i Ft.1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Hallo PålJa, da har vi jo felles interese.Men er dette etterkommere etter i) den offisielle Gade-slekten(jfr.Ingebog Gade Wallems bok fra 19121) eller ii) den uoffisielle, nemlig etterkommerne etter Landchirurgens sønnesønn Fredrik Fredriksen Gade?Boka jeg nå skriver på er den uoffisielle som har tittelen 'Gade-slekten via den uægte Fredrik Fredriksen Gade'.Der var dte 10 barn.Det er ikke mange slektsforskere på Gade idag.Men navnene du nevner kjenner jeg forsåvdit ikke til.Men varianter av 'Ellen' dukker ofte opp.Trolig etter stammoren som også het Elen.Du kunne jo ringe meg:951 09 614. Vær oppmerksom på at det finens minst 2 ulike Gade-slekter,muligens 3.Bje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Her er en del info om Nils Skagens etterkommere i USA, Har kjente der som er i familie med en nevø av Nils.Passenger list: Ship Oscar II departed the port of Christiania arrived New York 27 Dec 1904. Nils Ludvig Skagen born abt 1872, age 32, wife Anna Sofia age 23, Arnold S. child age 1 year 3 months. Nils was also listed in a Record of Aliens Held for Special Inquiry. I don’t know why. He was admitted to the country on Dec 30, 1904.1910 US census: shows his name as Nelson Skagen age 37 born Norway, wife Anna age 28 born Norway, three sons – Arnold age 7 born Norway, Tulif age 5 born NY and Arthur age 2 born NY. Bronx Assembly District 34, New York, NY1920 US census: Niels Skagen, age 47, wife Annie age 37, Arnold age 14, Torlief age 14, Otto age 12, Bernard age 7, Frederick age 6, Louis age 5, and Irving age 2. Bronx Assembly District 1, Bronx, NY1930 US census: Shows his name as Louis Skagen age 53, wife Annie age 47, sons Arnold age 28, Torliey age 24, Arthur age 22, Frederick age 16, Louis age 15, Irving age 11 and daughter Margaret age 10. Bronx, Bronx New YorkI believe that these are all the same family. The Nelson comes from Nils or Niels and the Louis is probably from Ludvig I suppose. Other records I saw show Arnold born 26 Mar 1903 died Feb 1977; Arthur born 15 Jan 1908 died Dec 1973; Louis born 30 Mar 1915 died Apr 1982 in the Bronx. I think it was Arnold who registered for the US draft on 14 Nov 1942.I got all of this information about Nils from Ancestry.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

PålDette var jo veldig bra.Mange i min slekt dro til USA. I Gade-familien dro flere;gade forskingen min er som du muligens har forstått ganske omfattemdne;jeg har funnet ved et par anledninger klare indisier(nærmest bevis) på et f eks Gadene -holdt sammen til en viss grad.Dette er også naturlig,selvfølgelig.Men det ser ut som forholdsvis fjerne familiemedlemmer (f eks barnebarnet til Thrond Gade),da hun dro til USA mer enn en generasjon senere,og han var en gammel mann,dro hun til ham for å pleie ham.Det var nok et ganske mye større foretak å dra på tur da,enn det er nå;de måtte nok helst ha noen å dra til bl a.Takk så langt.Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.