Gå til innhold
Arkivverket

[#52611] Osmund Knutson Hagland, fødd Torvastad 1822 - sjømann i Haugesund 1900 og so?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Med utgangspunkt i tema #10914, tek eg denne saki opp som eige tema, sidan den gamle tematittelen ikkje gjev assosiasjonar til Haugesund:Osmund Knutson Hagland, fødd på Hagland i Skåre sokn, Torvastad 24.2.1822, gifte seg i Koparvik, Avaldsnes 3.4.1856 med Ellen Pauline Ernstsdotter Rollofs, fødd i Bergen 10.6.1830.Osmund var sjømann, og han og Ellen busette seg i Haugesund der me so seint som i 1900 (FT1900) finn dei som busette i Banegaden 1, 3. Osmund var huseigar same stad! Dei fekk fire born, Ernst, Sara, Knut og Johan.Problemet med denne huslyden er:* Dato og stad for dødsfallet til Osmund Hagland (Haugesund etter 1900?)?* Dato og stad for dødsfallet til Ellen Pauline Rollofs Hagland (Haugesund etter 1900?)?Eg syner elles til tema #10914 der fleire spørsmål om søskeni og mor til Ellen Pauline er attgjevne.Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips om denne huslyden!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I mine Skårebøker : Gard og Folk er nevnt Osmund f. 1822 Haugesund , sjømann, g. m. Eli Pauline Rolfsdatter . Han var yngste sønn av Knut Gautson og Sara Osmundsdaotter . s. 381 under Haugland Store/ vestre.Kan se om jeg finner flere opplysninger om dette paret i bøkene.mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Gunn for nytt innlegg.Eg kan leggja til at Osmund og Ellen Pauline fekk desse fire borni, alle fødde i Haugesund og døypte i Skåre:* Erens Rolof Hagland, fødd 25.7.1857 – nemnd 1875 som seglmakarlærling* Sara Berdine Hagland, fødd 31.10.1859 – nemnd 1900 med foreldri, dreiv syforretning* Knud Mandius Hagland, fødd 9.8.1862 – nemnd 1875* Johan Andrianus Hagland, fødd 15.7.1865 – nemnd 1875Det står forresten oppgjeve ved vigsli til Osmund og Ellen Pauline at Ellen var busett på ''Østevig'' (eller står det ''Østerig''? - ho var vel ikkje i Austerrike...?)Eg krossar fingri og vonar at du, Gunn eller andre, finn ut meir om lagnaden til Osmund og Ellen Pauline...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre fant jeg ikke dødsdatoene du spurte etter ved raskt gjennomsyn av bøkene.Forøvrig er eldste søster av Osmund Magla Oline Knudsdatter f. 1805 g.m. Paal Hansson, Bleivik, min manns ene sett tippoldeforedre.Skal se om jeg finner flere opplysninger om Osmund Knutson i mne papirer.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner i alle fall mange gravlagte i Haugesund med Hagland som etternavn. I samme register finner jeg svært mange av min manns slekt som brukte Huglen-navnet.Flott med slike registreringer.Lykke til med dine søk.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Gunn for fleire nye interessante innlegg.I Innlegg #4 seier du m.a. ''Dessverre fant jeg ikke dødsdatoene du spurte etter ved raskt gjennomsyn av bøkene.'' Tyder det at du har gått gjenom KYRKJEbøkene for Haugesund? Eller er det bygdebøkene du refererer til?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har bare gått gjennom de nyere bygdebøkene nå, ikke kirkebøker . Har kikket raskt gjennom gravminneregisteret, og det finnes svært mengde som bruker Hagland-navnet der.Kan godt være at du kan komme over etterslekt i dette registeret, der har jeg funnet min manns slekt registrert døde. ( Jeg har også funnet vår slekt i kirkebøkene for Skaare.) Skal si fra om jeg kommer over flere opplysninger som er av interesse for deg.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Lars E. Øyane

Eg har i kveld gjort ein ny freistnad på å finna dei to dødsfalli som eg etterlyser i innlegg #1. Eg har lese gjennom alle dødsfalli i både Haugesund hovudsokn (1901-1915) og Skåre sokn (1901-1922), men utan å finna det minste spor etter Osmund og Ellen Pauline Hagland.Er det nokon som har tips om kvar i all verdi dei kan ha vorte av?Alle gode forslag vert mottekne med stor takksemd!Med venleg helsing,Lars E. ØyaneMed venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, dette var vrient. Jeg har søkt etter dødsfall i digitale kilder , også Dis-Gravminner, uten hell til nå.Har også lett i emigrantlister, om ekteparet skulle ha reist utenlands på sine gamle dage?Riktignok finner jeg mange med Haglandnavn under dødsfall-registreringer, men ikke dette paret.Barna var registrert ved dåp med Osmundsennavnet, og jeg har også lett under Knudsen-varianter , uten hell.Jeg lurer på om det finnes et register over eiendomssalg som kan gi et spor?Osmund var oppført som hus-eigar i 1900-tellingen.En annen mulighet kan være skifteregister om dette finnes?Nok et forslag er leting i Lokal-aviser etter dødsannonser?( Mulig bilblioteket har aviser fra 1900 og noen år framover i tid?)Kirkebøker med utflytterlister er også en mulighet?Vrien nøtt dette.Håper du får hjelp av lokale krefter.Lykke til! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Datteren Sara Berdine f.1859 blir 14.5.1904 gift i Haugesund med Ole Hammer f.1860 fra Strandebarm. Faren til Sara er oppgitt å være jekteskipper. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at Johan Arthur kom på banen her med datterens vielse. Legger inn vielsen fra kirkeboka her: LenkeSe nr. 29.Håper det er mulig å finne hussalg i Haugesund i arkiv?Osmund og hustru kan jo være døde et annet sted, muligens flyttet til en av barna?Kan lete litt i digitale kirkebøker etter utflyttede.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Denne Ole Hammer var først gift med Lisa Eriksdtr. f.1852 fra Våga i Avaldsnes. De bodde i Stavanger ved FT 1900. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Siden Ole var bosatt i Stavanger, så kan det hende at han er flyttet med Sara tilbake dit og kanskje er foreldrene hennes med på 'flyttelasset' Det er så dårlig med gravregister i Stavanger at det ikke er godt å finne noe der uten å lete i kirkebøkene. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg fant forhenværende jekteskipper Osmund K. Hagland død i Stavanger 11.2.1912. Han var gift, så kona lever enda. Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bravo, Johan Arthur! Jeg fant ikke begravelsen registrert på Dis-gravminner, men du fant han likevel i Stavanger.De ble gamle begge ektefellene ser det ut til :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Stavanger har dessverre ikke registrert noen dødsfall på DIS registeret, så her måtte det litt leting til. Jeg startet heldigvis med den rette kirken. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

No vart eg skikkeleg imponert!! Hjarteleg takk til Johan Arthur for framifrå innsats, og likeins takk til Gunn for god støtte! No er denne huslyden komplett for mitt føremål!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.