Gå til innhold
Arkivverket

[#52616] Andreas Mathiassen, skomaker 1845-1920 (f. Hyllestad, bosatt Bergen)


Gjest Siw Merethe Sværholdt
 Del

Recommended Posts

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Trenger også hjelp til hans aner.Vet at hans mor het Guri Larsdatter og hans far Mathias Olsen, men aner ikke hvor de kom fra, eller hvem deres foreldre er.Han ble gift med Margrethe Marie Knudsen (f.1849 ,Koppervik)og de var bosatt i bergen.Håper noen kan hjelpe.vennlig hilsen Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Tusen takk Oddvar.Tror nok dette er riktige foreldre ja:-) Har hørt navnet Helem og Helemsvåg før i forbindelse med denne slekten. Glimrende!Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Takk skal du ha. Da har jeg allerede kommet noen hakk videre.Har sjekket Guri Larsdatter og Mathias Olsen i fylkesarkivet for Sogn. Finner at de er foreldre til Andreas, men intet mer. Kan ikke se å finne dem blant inn/utflyttede, gifte eller om de har fått flere barn. Kan hende finnes de i oversikt over døde, men det er flere alternativ.Får begynne i kirkebøkene.mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Har flytta nylig og alle mine bygdebøker ligg godt nedpakka, elles skulle eg ha sjekka kva det stod om dette paret i BB for Hyllestad!MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Har heller ikke tilgang til bygdeboken for Hyllestad for øyeblikket, men har notert at den ikke lister noen barn i noen av ekteskapene til denne Mathias (han skal først ha vært gift med en Gjertrud Jonsdtr.). Men det er jo mange barn som ikke er med i bygdebøkene så ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Takk igjen Gisle.Nå skal jeg lete litt etter Ole Olson og Anna Mathiasdatters foreldre, samt etter Runa Gregoriusdatter og Lars Knudsens foreldre.Fylkesarkivet er kjempebra.Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Takk:-) Var litt i stuss også siden det stod Rune (?).....og sluttet kanskje feilaktig at det nærmeste var Runa.Anna skal man lete etter.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Anna Matiasdtr. kommer fra plassen Stranda på Bråstad i Hyllestad - så hun er enkel. Men klarer du å løse problemet Ole Olsen så har du gjort en god jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

Hei.Dette er kva som står om denne familien under plassen Haugen (Sjøhaugen) (under garden Rysjedal) i 'Hyllestad bygdebok - Soga om folket' bind 2 s. 356:'1. Ole Olsson, plassmann 1834-60, f. ca. 1778 på Nordstrand i Lavik, d. 1860 på Rysjedalen. Gift 1. 1802 med Anna Matiasdotter Bråstad, f. 1774, d. 1833. Gift 2. 1834 med Brynhild Karlsdotter, Nes i Bø, f. 1780, d. 1856 i Vågen. Ole og Anna budde først i Lonebotnen, i 1804 finn vi dei i Brensdalen. Seinare kom dei hit.Barn: 1. Ole f. 1802. 2. Kari f. 1804. 3. Oline f. 1810, gift 1841 med Hans Hermundson Rysjedalen. 4. Mathias f. 1813, gift 1. 1837 med Gjertrud Jensdotter, gift 2. 1844 med Gøri Larsdotter Hellemsvika, d. som innerst 1853 på Rysjedalen.'Helsing Knut Sæther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Takk KnutTreet mitt er allerede tegnet, og det var kjekt å se at opplysningene stemte. Hadde ikke alle fødselsårene, så det skrev jeg inn nå.Vet du noe om Gøris foreldre også? Lars Knudsen og Anna Gregoriusdatter. (kanskje på Hellemsvik)Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

Under Hellemsvika i bind 1 av det same bygdebokverket kan vi lese dette s. 487:'1. Lars Knutson f. ca. 1779 på Linde i Kvamsøy d. 1827. Gift 1803 med Anna Gregoriusdotter Ytrefjorden f. 1778 d. 1844.Barn: 1. Knut f. 1805 d. 1811. 2. Guri f. 1807, gift 1834 med Ole Lasseson Strengklauv, Gulen. 3. Gjertrud f. 1810 d. 1810. 4. Knut f. 1811 d. 1811. 5. Knut f. 1813 d. 1853 som spedalsk og legdslem, tente i Brensdal i 1830-åra. 6. Maritte f. 1816 d. 1816. 7. Marte f. 1817 d. 1833 då ho var med barn. 8. Gjøri f. 1820, gift med Matias Olson, til Rysjedalen. 9. Gjertrud f. 1823 d. 1823.Anna vart gift igjen 1828 med Anders Erikson ført som plassmann 1827-47, f. 1772 d. 1848. Han kom frå Sætevika.'Under Ytrefjorden s. 492 i same bindet finn eg ein brukar Gregorius Jonson. Om han står mellom anna følgjande:'Gregorius Jonson gbr. 1776-1811, f. 1753 på Losna d. 1822. (...) Gift 1776 med Marte Andersdotter Nesje f. 1752 d. 1816.'Så står det oppført åtte barn som eg ikkje tek med her, men nokon Anna er ikkje nemnt mellom dei. Men dette må vel vere foreldra hennar likevel? Ingen annan med namnet Gregorius er å finne mellom brukarane, og ho passar inn i fødselsrekkja. Eg ser også at Lars Knutsson og Anna Gregoriusdotter hadde ei dotter med namnet Marte, så ho er vel kalla opp etter bestemor si.Apropos Marte Andersdotter: Eg kan ikkje finne nokon med dette namnet under garden Nesje i bind 2. Men det er eit par husmenn der som heiter Anders, og som ut frå alderen kan ha vore far hennar.Garden Losna er omtala i 'Gulen i gammal og ny tid: Gards og ættesoga' bind 1. Her går det fram s. 53 at Gregorius var son til Jon Hansson Risnes og den første kona hans, som ikkje er namngitt. Jon var gift på nytt med Anna Gullaksdotter, enkja etter den forrige brukaren. Eg kunne i farta ikkje finne nokon Jon Hansson under Risneset i bygdeboka for Hyllestad.Når det gjeld anane til Lars Knutsson, rakk eg ikkje å gjere nokon oppslag i denne omgangen. Men eg kan kome tilbake til saka.Helsing Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.