Gå til innhold
Arkivverket

[#52623] Gulbrand Olsen, Bø i Vesterålen 1865. Enkemand i 1868?


Gjest Kirsti Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Rye

Henriette Sofie Guldbrandsdatter blir født 6 mai 1868 i Sortland. Faren er Gulbrand Olsen Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2651&idx_id=2651&uid=ny&idx_side=-77>Lenke Her er det med en gang vanskene starter.I kirkebokinførselen er han først oppført som ungkarl?, deretter er det overstrøket og det står enkemand.I 1865 finner jeg ham i Bø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Kan det være ham som blir konfirmert mon tro i ministerialbok for Land 1830-1846 lnr 20. LenkeAlderen stemmer i hvert fall, er muligens verd å undersøke nærmere.Mvh Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Gulbrand Olsen og Petrine Pedersdtr var ikke gift med hverandre da de fikk dattera Henriette Sofie i 1868, men det ser altså ut til Gulbrand hadde vært gift før. Dette ekteskapet er ikke kjent fra Vesterålen. Han kalles forøvrig 'Gulbrand Olsen Gjøvig' i kirkebokinnførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I tidsrommet 1826-1830, finner jeg kun to kandidater f. i Land prestegjeld n° 48: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9356&idx_id=9356&uid=ny&idx_side=-95>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Foreldre: Ole Gulbransen og Berit Erichsdtr (tror jeg det står)N° 65: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Foreldre: Ole Olsen og Marit EvensdtrDet som blir aktuelt er vel först å finne hvem av dem som flyttet ut?Her flytter en Ungkarl Gulbrand Olsen ut i 1848 (n°1) Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFinner ikke de to förste blant konfirmerte i Land, men jeg finner to andre:n° 14: Guldbrand Olsen f. 9/7/1826 konfirmert 1841 med foreldre Ole Olsen og Mari Olsdtr (jeg fant ikke han blant döpte i Land)Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeN° 20 f. i 1827: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Takk til Benn Johan, Johan og Kjellaug for innspill så langt. Det ser kanskje ut som om her er eleminasjonsmetoden veien å gå. Her var det kandidater jeg ikke hadde funnet.I tillegg til de Gulbrander som er nevnt fant jeg denne døpt i 1831 Permanent sidelenke: Lenke nr 37. Her er foreldrene Ole Tostensen og Anne Endresdatter ser det ut som.Jeg skal se nærmere på de kandidatene som er lenket til, i håp om i allefall å kunne utelukke noen. Og det var jo en begynnelse å få vite at et giftermål ikke er kjent fra Vesterålen.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Det ser ut som om Gulbrand Olsen f 09.07.1826 er den jeg leter etter.Hans foreldre er Ole Olsen og Marit Evensdatter.Han er døpt i Hoffs kirke, og han gifter seg med Johanne Olsdatter Gjøvigeje i Vardal 18 januar 1848.I kirkebokinnførselen ved Henriettes dåp er 'min' Gulbrand kalt Gulbrand Olsen Gjøvig, og i FT 1900 hvor han bor i Honningsvåg er fødestedet oppgitt til Hoffs krs!Men jeg finner ikke spor etter Gulbrand og Johanne i Vardal, hun er ikke begravet der (ihvertfall finner ikke jeg henne blant døde der), og jeg finner ikke ham blant utflytta fra Vardal. Mulig de har flytta videre, og da er det ikke så lett å finne Johannes dødsfall når jeg ikke vet hvor jeg skal lete.Likevel tror jeg dette er min kandidat. Er det noen som har kommentarer eller ser noe jeg har oversett?mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.