Gå til innhold
Arkivverket

[#52627] Hvor ble Antonette Caroline Christiansdatter døpt 1853 i Skoger ,bodde i Lier.


Gjest Gunhild Svendstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunhild Svendstad

Hei!Antonette Caroline Christiansdatter var søster til min oldemor Elise. Datter av karen olsdatter og christian hansen. Det ser ut som denne dama hadde 3 barn med tre ulike fedre i lier. Jeg finner henne ikke i 1900 telling noen plasser.Det ser ut som hun flyttet ut fra lier i 1880 til sandvikøerne står det i kirkeboka.Hvor på jordkloden er nå dette? Døde hun før 1900 kanskje? I lier fikk hun 2 sønner med navn Anton. Disse døde begge to. Men i 1875 fikk hun ei datter med navn Karen. Far var ungkar Gustav Hansen fra Hallingstadeie. Levde denne Karen opp montro? Er det noen som har svar på disse spørsmålene hadde det vært morsomt....Mvh Gunhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei! Jeg tror hun skulle til Sandwichøerne (= Hawaii).Det stemmer med 1880 som emigrasjonsår. Hvis du går inn på 'Søk' - 'Alle områder' - 'Emigranter' og 'Skipslister' i den blå verktøylinjen øverst på siden, vil du finne passasjerlistene for emigrantskutene 'Beta' og 'Mucha' som gikk fra Drammen på høsten 1880. Gode sjanser for at du vil finne henne der.Med hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Datteren Karen er ikke med da mora emigrerer i 1880. Hun kan være satt bort eller ganske enkelt død. Jeg har sett gjennom dødsfall i Lier for 1875-1880, men hun er ikke nevnt der.Når det gjelder emigrantene til Hawaii i 1880 er det mulig å finne noe endel stoff på nettet (NB! Ikke alt er like etterrettelig). Husker i farta at av de rundt 600 voksne personene som var med de to skutene, ble ca 100 igjen på Hawaii etterat kontraktstiden var løpt ut (har sett både 3 og 4 år nevnt). De øvrige tok seg etterhvert over til USA. Vet at noen døde underveis til Hawaii og det var vel også noen som døde i løpet av de 3-4 første årene på Hawaii.Kort sagt: Det er en god mulighet for at Antonette Caroline f.eks kan være å finne i folketellinga 1900 for USA.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Piken Karen Gustavsen (16), med bostad Lier, emigrerte fra Christiania 3. juli 1891. Reisemål: Seattle, Washington. En lang reise for en 16-åring - jeg kan ikke se av emigrantlista at hun virkelig har følge med noen. Stor sjanse for at det datteren til Antonette Caroline!Det som er like interessant er at det er en stor mulighet for at hun skulle til mora, som følgelig bodde i Seattle i 1891!Folketellinga 1900 bør kunne gi svar på det.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Svendstad

Hei Kjell og takk igjen! Dette var litt av et spor. Jeg er nok helt sikker på at det er rett Karen. Dette må sjekkes opp ja.....Mvh Gunhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.