Gå til innhold
Arkivverket

[#52640] Cornelius Thomas Rønnau 1752-1828


Gjest anita bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest anita bakken

I 1801 telling Bedstaden Solberg gård finner jeg Cornelius Thomas Rønnau 49 år og hans tvillingdøtre Dorothea og Helene 11 år.Er det noen som vet hvor de ble av og når de døde? Deres far Cornelius virket som prest i Oppdal i 1802,prost i Dalerne 1814-16 døde i Trondheim i 1828. Gift 1788 med Karen Christiane Ford 1769-1791.I 1865 telling Oslo finner jeg Cornelius Thomas Rønnow 35 år Skogn og mor Maren Magdalene. Er det her noen forbindelse? Rønnau=Rønnow? Er det noen som kan hjelpe meg her. Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Cornelius Thomas Rønnow (35-åringen i FT1865) ble født 30.desember 1831 på Marienborg i Skogn . Han ble døpt i Alstadhaug (Skogn prestegjeld) 28 sept.1832. Kirkeboka tyder på at faren hans het HANS.( Lenke Klokkerbok)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er klart det er en forbindelse mellom Rønnau og Rønnow (i alle fall språklig). Cornelius Thomas den yngre skriver seg med OW I FT1865, mens han i dåpen er ført som AU.Og selvsagt er det fristende å tenke at det er en nær slekts-relasjon mellom disse to herrer med identiske navn, særlig når de kildene vi har til nå plasserer begge herrer i embetsmannskiktet.Problemet er at det meste tyder på at både Mor-Far og Far-Far til Cornelius Thomas d.y. het HANS, og ut fra en slik tilnærming er det altså ikke tale om at relasjonen kan være mellom bestefar og barnebarn.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Tusen takk for hjelpen begge to. Jeg er enda ikke helt stødig i å lese denne teksten. Kan noen tenke seg å tyde den for meg. Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Her kan du se hvordan Per Inge Nilsen tolket teksten: Lenke-Ikke verst med både en Justisråd og en Kanseliråd blant fadderne !Verdt å merke seg er hvordan navnet Rønnau-Rønnow utviklet seg vedr. bokstavering. Kan det altså i bunn og grunn være snakk om RØNNING ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

et slavisk (vendisk, polsk mv) navn Rönnow får normalt tysk og dansk uttale Rönnau, samme uttale -au ved alle slaviske navn -ow; Bolow uttales oftest Bylau, Kruckow ut. Krukau etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

For å gå tilbake til selve spørsmålet i temaet, så vet vi nå at Cornelius d.e. hadde kun en datter som overlevde ham (Cornelius, selv døde i Trondheim i 1828) . Helene Rønnau (den ene tvillingen), havnet i Holmestrand hvor hun ble gift med skolelærer Peder Aas i 1830. De fikk etterslekt, men ingen av disse fant veien til Skogn. Spor av etterslekt gjennom de to andre døtrene er ikke funnet (og noen sønn hadde han ikke).Navn-kombinasjonen ”Cornelius og Thomas” må åpenbart stamme fra Cornelius d.e. sin far-far (Cornelius) og mor-far (Thommas).Foreløpig vet vi kun om ei søster som Cornelius d.e. hadde (Dorothea døpt 8.april 1745 i Christiansand som vi kjenner igjen fra FT 1801 i Bedstaden Lenke ). Men han kan vel også ha hatt andre søsken.Det er vel ikke utenkelig at Cornelius Thomas d.y.(ut fra slekts-oppkalling) kan være barne-barn eller barnebarns barn av Cornelius d.e. sine søsken. En måte å undersøke dette på er å få tak i bygdeboka for Skogn (den finnes), - se hva som står under MARIENBORG (omkring 1830), og eventuelt få bekreftelse eller avkreftelse på denne spekulasjonen.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Takk for god hjelp. Jeg har funnet mange fine aner på presten Cornelius Thomas Rønnau men problemer å finne mer om hans døtre. Jeg går ut fra at den navnløse datteren er født før tvillingene Helene og Dorothea siden moren døde under deres fødsel. Skal låne meg bygdebøker for Skogn og se om jeg finner noe der. Noe jeg tar med en klype salt er at min tipp oldefar Anders Pedersen født 1822 skal være sønn denne Dorothe og en Peder Pedersen. Dette skal være fra Rennebu bygdebok. Er tvilende til dette,men man vet aldri. Spennende er det iallefall. Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Til Marienborg i Skogn kommer en Rasmus Hansen fra Oppdal. Han har vært til opplæring hos prost Rønnow. Blir sorenskriver i nordre Gudbransdal død i 1860(norsk personalhist.b 3. Kanskje har han fått en sønn som han har oppkalt etter sin lærermester? Cornelius Thomas Rønnow. Han trenger da nødvendigvis ikke være i slekt. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg tror Anita virkelig er inne på noe i siste innlegg. -Og så var det jo HANSEN som er navnet på den Cornelius Thomas Rønnau som ble født 30. des 1831.Jeg tror faktisk det er mulig at Cornelius Thomas Rønnow (Hansen) sin mor kan være Maren Magdalena Grøn. Denne kvinnen inngikk i alle fall ekteskap med en Rasmus Hansen i Levanger 7.okt. 1824.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Joda ! Ministrialboka for Skogn (1827-1836) ligger ikke på nettet, men noen har skrevet den av, så navnene ligger på FS.Rasmus Hansen og Maria Magdalena Grøn bærer barnet Cornelius Thomas Bonnau til dåp 28 sept.1832. Han er født 30 des.1831. (Denne dåpen har vi jo funnet i klokkerboka, - dog uten fars og morsnavn).Avskriftfeilen Bonnau/Ronnau gjorde dette problematisk å finne. – Så det er ingen slektrelasjon mellom våre to Cornelius Thomaser. – Men det er helt rett (innlegg 12) at barnet er oppkalt etter farens læremester !IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Da fikk vi klarhet i denne saken.Jeg utelukker da den muligheten for etterslekt. Det skulle vært interessant å finne etterslekt av Helene og denne Peder Åas i Holmestrand. Det er kanskje ikke umulig at denne Peder Åas kunne ha vært født i Rennebu (Åas er vel ett Rennebunavn Takknemlig for hjelp her. Det hadde vært morsomt å inkludere en prest i slekta og. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Peder Aas og Helene Rønnow inngikk ekteskap i Oslo domkirke 15. okt. 1830. (Nr. 72 her: Lenke )Den unge (27) brudgommen er fra Meldal (-så Rennebu er et meget hett spor), men han er oppfostret i Holmestrand.Men kun 8 mnd. før ekteskapsinngåelsen i Oslo domkirke, er det en annen ektskapsinngåelse, - men denne i Holmestrand.Den 35 år gamle Andreas Ferdinand Rønnow inngår ekteskap med Gjertrud Olsdatter Berg 7. feb. 1830 (Nr. 3 i KLOK på høyre side Lenke Nr. 3 i MINI på Høyre side Lenke )Det bør vel være en relasjon mellom HELENE (som er 40 år i 1830) og ANDREAS FERDINAND (som er 35 år i 1830), - siden begge bærer navnet RØNNOW, og begge har (på hver sin måte) en forbindelse til Holmestrand. Vi vet Helenes opphav, men hva med Andreas Ferdinand ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ser at lenkene jeg la inn i forrige innlegg ikke virker, og prøver igjen:Peder Aas og Helene Rønnow ekteskapsinngåelse i Oslo domkirke 15. okt. 1830. (Nr. 72 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060215040235.jpg>Lenke ) Her har vi også l(ysningen/forloverærklæringen Lenke )Den madam von Tordenskiold som vi ser her er kanskje Peder Aas sin fostermor og hun er vel enka etter Johan Henrik Tordenskiold (1857-1820) som stiftet Den Tordenskilodske Borgerskole i Holmestrand. Det var her Peder Pedersen Aas (f. i Rennebu ca.1803) var lærer !Ekteskapsinngåelsen mellom 35 år gamle Andreas Ferdinand Rønnow og Gjertrud Olsdatter Berg 7. feb. 1830 (MINI høyre side nr. 3 Lenke ) (KLOK Høyre side nr. 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Anita. Jeg bare lurer på noe:Helenes tvillingsøster, Dorethe døde før faren (d.v.s. før 1828). Dersom hun skal være mor til din tipoldefar (Anders Pedersen f.ca 1822), så vet du kanskje hvilken gård i Rennebu/Meldal det kan være snakk om.Så vidt jeg forstår deg, så aner du en forbindelse mellom lærer Peder (Pedersen) Aas og din tipoldefar Anders Pedersen. Er det i så fall snakk om et meget nært familieforhold som far/sønn eller bror/bror ?? (det er jo ca. 19 års aldersdifferanse mellom disse.) ? – Eller handler forbindelsen mellom disse to kun om at de har forhold til hver sin Ronnow-tvilling.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei igjen. Dette vart da veldig spennende. Jeg må takk for at du er til hjelp. Min tippoldefar Anders Pedersen Mærk Berg ble født i Rennebu ca 1822-24.Mærk er en gård og et sted i Rennebu har jeg forstått. I følge hans ekteskapsinngåelse med Andreane Paulsdatter Berg skal hans far være Peder Pedersen(Rennebu) Har ikke lyktes å finne Anders Pedersens dåp eller konfirmasjon enda. Anders Pedersen står som leilending på gården Berg i Rissa i 1865 telling. Den Peder Pedersen som er mest aktuell som far er Peder Pedersen fra Gård Gissenås i Rennebu. Han skal være den som ble gift med Helene Rønnow. Dette ifølge bygdebok for Rennebu som jeg ikke har fått lånt enda. Har nettopp startet samlinga av min slekt i Stadsbygd Rissa. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Takk for henvisningene.Jeg har lånt bygdebøker for Rissa og Stadsbygd men har ikke funnet gården Berg. Kanskje den har et annet navn? Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg mener gården(e) ligger i Rissa. Ved søk på Berg som bosted i FT 1900 får jeg mange treff i Rissa og når jeg går tilbake på 'forrige bosted' (RHD) kommer jeg etter noen klikk fram til Reinskloster - og andre veien kommer jeg til Fallin, så de må være i området der. Kirkebøkene for både Meldal og Rennebu for den tidsperioden Anders er født er scannet. Har du lett etter ham der ? mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg mener gården(e) ligger i Rissa. Ved søk på Berg som bosted i FT 1900 får jeg mange treff i Rissa og når jeg går tilbake på 'forrige bosted' (RHD) kommer jeg etter noen klikk fram til Reinskloster - og andre veien kommer jeg til Fallin, så de må være i området der. Kirkebøkene for både Meldal og Rennebu for den tidsperioden Anders er født er scannet. Har du lett etter ham der ? mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.