Gå til innhold
Arkivverket

[#52652] Hans Gundersen fra Asikm,født ca 1775, smed Vallø Saltv. Vestfold


Gjest Annabeth Dehli
 Del

Recommended Posts

Gjest Annabeth Dehli

Leter etter min tippoldefar Hans Gundersen. Han ble gift med Gjertrud Marie Claesdatter Holst på Vallø Saltverk, Sem, Vestfold 1810.I kirkeboka står det at han var enkemann, fra Askim.Jeg har gått ut i fra at dette er Askim i Østfold. Han jobba som smedsvenn på Vallø.Jeg har funnet at de fikk flere barn og at han døde 07.01.1843. Da bodde han på Helodden i Sem. Håper noen har opplysninger om han og hans opphav.Mvh Annabeth Dehli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annabeth Dehli

Hei. Takk for kjemperaskt svar ! Jeg har sett flere aktuelle kandidater, og han du nevner er den jeg tror mest på. Jeg har ikke klart å finne når han ble født, hvor han ble født og hvem foreldrene var ? Har du noen ide om hvordan jeg kan finne flere opplysninger om han ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vielsen til Hans Gundersen som jeg fant i 1801: LenkeOm dette er rett mann, så kan det være mulig å finne flere opplysninger i kirkebøker. Det finnes digitaliserte bøker for Askim fra denne tiden. Mulig at det også finnes utflytterlister, eller bygdebøker som forteller noe om denne Hans Gundersen kan være samme kar som gifter seg 2. gang i Tønsbergområdet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er i så fall dåpen til Hans Gundersen i 1773 i Askim: LenkeSamme ektepar får flere barn i Askim i følge samme kilde. Da vil jeg foreslå at du kikker i kirkebøkene om du finner flere indisier på om det kan være samme person?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Gunnar Haraldstad og Kari fant jeg følgende barn f. Askim Rasmus Gundersen Haraldstad f. 1768Andreas f. 1772Legger lenke til en av barna her: LenkeHåper du finner flere opplysninger i kirkebøkene. ( Litt vanskelig å finne fram, da også konfirmasjoner ser ut til å være ført i samme lister?) Lykke til med søkingen i alle fall. Håper noen kjenner til slekter på gården Haraldstad i Askim. ( Finner ikke dette foreldreparet der i 1801, men foreldrene kan jo være døde før dette? Eller flyttet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. Jeg har gårdshistoriene til bygdebok for Askim. G. nr.8, Haraldstad er omtalt i bind 1, s. 118-126. På det aktuelle tidspunkt drev ikke eier gården selv. Det var en til to husmannsplasser på Haraldstad. Jeg siterer fra s. 126:'I 1773 nevnes Lille Haraldstad. Men om det egentlig var en husmannsplass fremgår ikke tydelig av kildene. I 1801 nevnes 2 husmannsplasser, dog uten navn. På den ene bodde en enke, Olea Jacobsdatter 36 år, med 4 barn i alder 9 til 4 år. På den andre bor Gunder Olsen 60 år, med sin hustru Mari Smedsdatter, 55 år, og en sønn, Anders Gundersen, 13 år.' Dette er vel dine folk. Let videre i Kirkeboken. Den går til 1734. Hilsen Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annabeth Dehli

Takk for svar. Hans Gundersen som er sønn av Gunder Haraldstad er født i 1772. Min Hans var da han døde i 1843 69 år, og er jo da yngre enn Gunder Haraldstads sønn.I folketellinga 1801 fra Askim bor Hans Gundersen på Søndre Schiolden sammem med hustru, to barn og hans fars bror, Ammund Sjøfarsen. Hans Gundersens far bør derfor hete Gunder Sjøfarsen. Jeg har funnet en Gunder Sjøfarsen i Spydeberg. Men i kirkebøkene kan jeg ikke finne at han har fått en sønn som han har døpt Hans.Jeg tror at Hans Gundersen som er gift med Dorte Fransdatter og som bor i Askim i 1801 er han som kom til Vallø. Jeg har funnet ut at Dorte dør i Eidsberg noen år før han kommer til Vestfold.Men jeg har ikke funnet hans fødselsdata i kirkebøker eller bygdebøker hverken i Østfold eller Vestfold.Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er det vel denne Gunder Sjøfarsen du lurer på om er rett far? LenkeDet høres logisk ut, da blir det å finne Hans Gundersens dåp i Spydebergområdet ,kan hende?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Endelig fant jeg dåpen i kirkeboka, midt på høyre side. Boka ikke den belst lesbare, men i 150% forstørrelse kan du nok lese faddere også: LenkeDa håper jeg du har det rette opphavet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annabeth Dehli

Hei igjen !Takk for all hjelp. Nå tror jeg at jeg har funnet rett mann. Det er første gang jeg forsøker meg på digtalforum, og jeg er overveldet over hjelpen jeg har fått.Med vennlig hilsen Annabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei Gunn. De røttene du driver og nøster opp tangerer mine. Du er vel ikke etterkommer etter Dorthe Fransdatter Skjolden, hun er søster av min tippoldefar. Ved folketellingen i 1801 får man inntrykk av at familien bodde på Skjolden. Iflg. bygdeboken for Askim, bd. 3, s. 167, bodde de på plassen Vrangen, som Hans Gundersen kjøpte i 1797 med hjelp av sin svigerfar, men solgte i 1801. Jeg vokste opp i nabolaget, og kjente stedet godt som gutt. Jeg er enig i at det trolig er din Hans Gundersen som ble døpt i Skiptvedt kirke Trinitatis 1774 Foreldrene var som det er nevnt over Gunner Schiøpharsen og Anna Andersdtr.. De bodde på Duserud som vel var en liten gård. Den er listet opp i 1865-folketellingen, men ikke i 1800 eller 1900. Oluf Rygh har den med. Navnet Sjøfarsen (Schiøpharsen) er interessant. Mange medlemmer av Østby-ætten (Rosensverd) het Sjøfar. I Skiptvedt var det Rosensverd-ætlinger på mange gårder. Hovedgården er Skog (Skaug), andre gårder er Vister og Eng. Hvis du vil forfølge dette sporet har du mye å jobbe med; men gamle slektstavler har mange feil og står ikke for kritikk. Den siste artikkel om dette er av Atle Steinar Langekiehl, i Genealogen 18:37-53, 2004. Hilsen, Fredrik (Rosensverd-ætling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annabeth Dehli

Hei Fredrik. Grunnen til at jeg er interessert i denne slekten er at Hans Gundersen stiftet ny familie etter at han kom til Vestfold og at han dermed ble min tippoldefar. Vet du forøvrig hvor barna han hadde med Dorthe ble av etter at moren døde?Hilsen Annabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei Annabeth. Jeg vet mye om Dorthes forfedre, men ikke noe om hennes barn, Gunder f. 1797 og Tore f. 1799. Jeg vet heller ikke hvor Dorthe og familien bodde etter at de flyttet til Vrangen i 1801.Plassen ble da solgt til Dorthes bror Kristen Fransen f. 1779. Hilsen Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.