Gå til innhold
Arkivverket

[#52658] Sigri Jonsdatter Skjerve f ca 1765, hvor?


Gjest Helge Bjerkevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bjerkevoll

Sigri Jonsdatter Skjerve, fødd ca 1765 Dette er en av mine aner som jeg har problemer med å finne opphav til. Sigri ble gift i Veøy Prestegjeld, Vestnes kirke i 1786. og ho er da skrevet med Skierve som etternavn.Vi finner henne i Veøy ministral 1765-1799 (Møre og Romsdal): Side 308 14. sept. Trolovede …. …. ? Knud Trondsen Rakvåg og Sigri Jonsdatter Skierve. Side 309 Dom 17. Vestnes kirke samme par som gift og side 311 november Dom 22. Er deres datter døpt. Etter navn på faddere må de ha tilhold i den østre del av Vestnes kommune.Kan ikke finne noen Skjervegard i Møre og Romsdal. Så ho må ha kommet utenifra. Har fått hjelp fra Rennebu som har en Skjervegard uten resultat der. Men det er jo mange Skjervegarder rundt omkring i landet.Ved folketellinga 1801 er de på husmannsplass i Raknes i Midsund på nabogarden til Rakvåg hvor Knut var oppvokst. I bygdebok for Midsund står det at Knud i følge militærrullene hadde tjent som postkar. Det kan vel da hende at han hadde møtt Sigri under militærtjeneste og det ser ut som det ble hastverk med giftermål.Er det en liten mulighet for å finne opphav til Sigri Skierve og faren Jon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kopi fra kirkebok på FS har en Sigri Jonsdtr f. 1760 på Veöy: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100145910225&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke Far:Jon NilsenKirkebökene fra dette tidsrommt er jo skannet slik at du kan sjekke det. Det er vel henne överst til venstre her: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Takker for gode innspill. Spesielt kjekt er det jo å se at bidraga kommer fra hele verden.Når det gjelder Sigri Jonsdtr (Sekkeseter?)f 1760. Så er jo alderen i forhold til folketelling 1801 6 år feil, noe jeg synes er mye for en såpass ung person (oppgitt 36 år). Og at hun blir skrevet som Skierve 2 ganger peker vel heller ikke i den retning. Men bør selvsagt sjekkes nærmere.Jeg har komet til at sansynligheten er stor for at Sigri og Knut har hatt opphold på fogdegarden Gjermundnes når deres førstefødte er døpt. Dette av navn på faddere, der Jomfrue Karen Elisabeth Eeg er nevnt først. Ho var datter til fogd Jacob Eeg på Gjermundnes.Ellers takk for retting av datoer og nyttig kalender. Gamle skrifter er langt fra min spesialitet og er takknemlig for all hjelp.Vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.