Gå til innhold
Arkivverket

[#52664] Siljan - Slemdal; når?


Gjest Eli Gjone Morvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Eli Gjone Morvik

Kan noen med lokal historiekunnskap fortelle meg årstall for når kommunen het Siljan og når den het Slemdal? Var det Siljan - Slemdal og sist Siljan igjen? Jeg skal skrive navn og 'historie' til et eldre personfotografi, og ønsker korrekte detaljer. På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg benytter meg mye av Asle Jonassen sine sider som nå Ligger på DIS: [url="http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=100227>LenkeHan skriver: 'Informasjon om Siljan: Eidanger omfattet tidligere også Østre Porsgrunn, som ved reskript 10.10.1760 ble skilt ut og slått sammen med Vestre Porsgrunn til Porsgrunn prestegjeld. Eidanger omfattet også Brevik, som ble skilt ut som eget prestegjeld ved kgl. res. 18.08.1860. Slemdal kirkesokn ble skilt ut ved kgl. res. 10.07.1847 og lagt til Gjerpen. Brevik har egne kirkebøker fra 1706 og Siljan fra 1831-32.Siljan (Slemdal) var anneks til Eidanger prestegjeld inntil det ved kgl. res. 10.07. 1847 ble lagt under Gjerpen prestegjeld. Ved kgl. res. 21.04.1856 ble Slemdal skilt ut fra Gjerpen som eget prestegjeld. Navnet Siljan ble innført ved kgl. res. 03.11.1917.'Som kilde har han Riksarkivet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kommunen het Slemdal fra 1838 til 1917, da navnet skiftet til Siljan. Før 1838 fantes det ikke kommuner.Slemdal som bygdenavn og betegnelse på det næværende Siljan er kjent fra 1385, men er utvilsomt eldre. Siljan er også et gammelt navn, kjent fra Rødeboka (1390-tallet). Siljan var navnet på den gården som ble prestegård i bygda, og følgelig ble det snakk om Siljan kirke og Siljan sogn (men også kalt Slemdal sogn, har jeg observert). I motsetning til i mange andre bygder, der kirkestedets navn fortrengte det gamle bygdenavnet, må bygdenavnet Slemdal og sognenavnet Siljan ha levd side om side.Jfr Oluf Rygh (http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.html).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.