Gå til innhold
Arkivverket

[#52683] Slekten Adolph Tidemand


Gjest Anne Nilseng
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Nilseng

Jeg har nå i flere år prøvd å finne ut av Adolph Tidemands slekt. Og jeg har funnet mange av dem, men det som forundrer meg er at ingen av hans etterkommere har forsket på den. Eller er det jeg som ikke har funnet den databasen?Grunnen til at jeg forsker på dette er at min farmor Hanne Emilie Tidemand fastholdt til sin død at hun var i slekt med Adolph uten at hun visste det eksakt. Hun ble født i Christiansand i 1899, datter av Thorvald Peter Tidemand (f 1859)Etter mange år har jeg funnet de fleste av hennes forgjengere, men det direkte slektskapet til familien Tidemand i Mandal finner jeg ikke.Hannes farmor het Anne Katrine Pedersdatter, født 1828 i Christiansand. Hennes far; Peder Andreas Halling (1800-1846) var også fra Christiansand, men faren Andreas Pedersen Halling (1761-1813) var fra Mandal.Adolph Tidemand ble født i 1814, Mandal. Han ble ikke 'berømt' før ca 1830. Det er egentlig ikke viktig, men faktum er at Hanne Emilies farfar, Christian Tidemand Torstensen ble døpt Tidemand i 1831 fordi foreldrene fant ut at de hørte til Tidemand-slekten. Men hvor er linken?????De gamle sa i alle år før de døde at mine oldeforeldre, dvs Hanne Emilies foreldre; Peter Thorvald Tidemand og hustru Ida Emilie tok med seg barna tll Mandal og tilbrakte somrene der. Det må ha vært fra ca 1890 og ti år framover.Men hvem var de hos da? Det må jo ha vært Halling-etterkommere. Hanne Emilies oldefar Peder Andreas Halling og oldemor Inger Karine Knudsdatter døde henholdsvis i 1846 og 1872, dvs lenge før hun eller de andre barna ble født.Men Peder og Inger hadde mange barn;Inger Jørgine 1826-1878 Anne Katrine 1829-? Johanne Marthe 1830-? Nikolina Pernille 1833-? Ida Tonette 1838-1867 Peter Andreas 1841-(druknet til sjøs) Ingertha Josephian 1844-? (emigrerte til USA med 9 barn)Det jeg er ute etter å vite er; Hvilke av disse barna ble i Mandal, Hvem giftet de seg med? Og da selvfølgelig hvor slektskapet til Tidemand kommer inn i bildet? Alle opplysninger er av interesse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er lenke til Adolph Tidemands dåp i 1814: LenkeHan ser ut til å være det eneste barnet av dette paret i følge disse kildene?Kan det tenkes at det er snakk om halvsøsken i dette bildet? Ser at det er nevnt en enke Kathrine Tideman f. ca 1827 i 1900 tellingen hos Tidemandsfamilien.Kan det være en forbindelse til Adolf Tidemand? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her dukket det opp flere barn av Christen Tidemand og Johanne Henriette Haste: Peter carl f. 28 may 1806 LenkeOg Emil Chri. Tidemand f. 4 jun 1812.Håper kirkebøkene kan klargjøre noe av dette for deg.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hans dåp finnes på FS VRI:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway-------------------------------------------------------------------------------- Thorvald Peter Sex: M--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 19 Jan 1859 Place: Christening: 13 Feb 1859 Place: Kristiansand, Vest-Agder, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Tideman THORSTENSEN Mother: Katrine PEDERSDR--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C424729 Source Dates: 1841 - 1867 Film or Fiche Number: 311261 Collection Details: Kristiansand; Den Norske KirkeIfølge samme kilde ble han gift med Ida Emilie Nilsen i Kr. sand 30/10-1890.Dette bør kontrolleres mot kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fra NST om Adolfs far og farfar:Tidemand, Christen, født 1780. Ex. jur., i 1798 på sønnenfjellske kontor, kammersekretær, siste 6 år i kronprinsens sivile departementskontor. Tollinspektør i Mandal 20. mars 1805. Kammerråd. Død i embedet 26. april 1838, 59 år og 3 måneder.Tidemand, Peter, født 30. nov. 1754(55) i København. Student, drev en tid en pennefjærfabrikk sammen med bror i København, men ikke nok for to. Kammersekretær. Kontrollør, veier og måler i Mandal 11. mai 1778, tollinspektør sammesteds 5. nov. 1794 til død i embedet 2. feb. 1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det Anne vel er ute etter, er en mulig slektskobling mellom de to nedenstående familiene, der navnet Tidemand har vært brukt (ut fra en muntlig overlevering i Annes familie skal det ha vært det).I. Torsten Hansen Bartz (f. 1777 på Egelands Verk, død i Kristiansand), g. 1808 i Stavern med Maren Christensdtr. Færch (f. 1792 i Brunlanes, død i Kristiansand).Barn:1. Hans Hendrik Tostensen, døpt 14/12 1808 i Stavern.2. Thorkil Tostensen, døpt 20/6 1811 i Stavern.3. Birte Margrethe Tostensdtr., døpt 31/10 1813 i Stavern.4. Thorkel Tostensen, døpt 16/2 1816 i Stavern.5. Johan Tostensen, døpt 28/9 1817 i Stavern (f. 16/9).6. Johan Tostensen, døpt 10/10 1819 i Stavern (f. 12/8).7. Margrethe Tostensdtr., døpt 16/6 1822 i Stavern (f. 7/6).8. Johan Christian Tostensen, døpt 7/11 1824 i Kristiansand (f. 12/9).9. Clara Amalie Tostensdtr., døpt 27/5 1827 i Kristiansand (f. 20/3).10. Christian TIDEMAND Tostensen, døpt 6/2 1831 i Kristiansand (f. 4/1).-----------------II. Christian Tidemand (1780-1838) g.m. Johanne Henriette Haste.Barn:1. Peter Carl Christensen Tidemand, f. 28/5 1806 (døpt 31/7).2. Emil Christensen Tidemand, f. 4/6 1812 (døpt 24/6).3. Adolph Christensen Tidemand, f. 14/8 1814 (døpt 20/9). Den kjente maleren.4. August Christensen Tidemand, f. 23/8 1816 (døpt 6/10). Alle barna døpt i Mandal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Nilseng

Tusen takk alle sammen! Oddbjørn har helt rett og det er jeg som ikke har vært tydelig nok. Jeg er ute etter et mulig slektsforhold mellom min familie (Peter Thorvald Tidemand/ Christian Tidemand Torstensen/ Torsten Hansen Bartz) og den 'originale' Tidemand-familien.Jeg har veldig mange data på Tidemand-familien allerede.Adolph hadde 3 brødre hvorav den yngste døde som 10-åring. Emil var eldst av dem som vokste opp. Han ble født i 1812 i Mandal. Reiste til Oslo, studerte, ble både skribent og rådgiver og fulgte sin bror Adolph på utallige reiser rundt i Norge og Europa. Han var m.a.o. en STOR beundrer. Jeg trodde lenge at han ikke ble gift eller hadde etterkommere men i en bok av Øistein Tidemand-Johannessen står det at han fikk en sønn med Anne Jensdatter. Det står ikke mer om henne, verken foreldre eller fødested, fødselsdato. Og et lite øyeblikk trodde jeg at gåten var løst. Dvs at Anne Jensdatter var datter av Jens Hansen Bartz (f. 1784), Torsten Hansen Bartz`onkel. Men jeg hadde altfor få fakta på henne. Hun er født ca 1815. Det er det. Kanskje bare ønsketenkning?August var den yngste broren. Han ble kirurg, bosatte seg i Oslo. Adolph bodde ofte der når han var i Norge. Moren, Johanne Haste bodde også der de siste årene hun levde.Uansett, det jeg etterlyser er noen i denne slekten eller andre slektsforskere som har forsket på dette og har oversikt over denne familien. Problemet mitt er når kvinnene dropper Tidemand-navnet og kaller seg bare Christensdtr. Eller sønnene Christensen eller Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vi kan jo ta med dåpen til Emil Tidemands og Anne Jensdatters sønn, Carl Martinius (skannet kirkebok for Vor Frelsers Kirke/Oslo domkirke): Lenke (se nr. 33).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Nilseng

Ja, og han giftet seg med Anne Bolette Larsdatter Krog (f: 9/2 1836 i Søndre Høland), datter av Lars Taraldsen Krog og Elin Karine Jacobsdatter Logn.De fikk 4 barn:Clara ( 1859-1949), gift med Carl Fridtjof Johannessen. Han startet Johannessen og Tidemands tobaksfabrik i Oslo sammen med Carl F. Johannessen i 1869. Tidemand døde allerede i 1871 og kompaniskapet oppløstes. Clara var forøvrig en driftig kvinne og førte senere bedriften videre.Harald Tidemand, f: 13 okt. 1865, død 1943 i Boston, USAAnna Tidemand, f: 13. jan 1868-1919Kaja Tidemand, f: 29. juni 1871-1936Alle vokste opp og bodde sannsynligvis hele livet i OsloMen for meg er dette bare litt interessant fordi det er for sent!Hemmeligheten ligger enten i Kristiansand, Mandal eller Søndeled rundt 1815-30.Nøtt nr 1: Hanne Emiles tipp-oldefar på morssiden het Peder Nilsen Halling f: 1720-1788. Han fikk en sønn, Andreas Pedersen Halling i 1761, Mandal. Men problemet er moren. Peder giftet seg med Anne Sophie Christiansdtr Seekling i 1782, ( født 1751) Mandal. Men han må ha vært gift tidligere,for hvem var Andreas sin mor???? Var det en Tidemand?Nøtt nr 2: Peter Arboe Tidemand, (f: 1754-1805) var tollinspektør i Mandal. Han giftet seg med Johanne Marie Posth. De fikk en sønn, Christen (1779-1835) som er far til Adolph. Men var det ikke flere barn???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ellers er det jo litt pussig at Tosten Hansen Bartz og Maren Christensdtr Færch døper sin yngste sønn Christian Tidemand, som altså er nøyaktig samme navn som Adolph Tidemands far hadde. Det kan jo tyde på en form for oppkalling, uten at det eventuelle grunnlaget for det er særlig klart.Dersom det har vært noen form for slektskap de to familiene imellom, er der jo kanskje en uutforsket mulighet på hustrusiden? Jeg tenker da på om Maren Christensdtr. Færch og Johanne Henriette Haste kan ha vært i slekt. Nå var det jo riktignok ikke sistnevnte, men hennes mann, som var bærer av Tidemand-navnet. Men han var jo uansett en såpass 'prominent' person (bl.a. tollinspektør og kammerråd) at det kunne være litt stas å kalle en gutt opp etter ham...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.