Gå til innhold
Arkivverket

[#52691] Hjelp til tyding (og tolkning) av kirkebok - Grytten 1725-63


Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Spørsmålet gjelder dåp til Agathe - Joen Hatles barn - nesten nederest til høyre på: Lenke Jeg klarer å lese fadderne, men det er en innledning jeg har litt problemer - skulle gjerne ha hjelp med den. Videre er det til slutt oppgitt noe som jeg er usikker på om skal tolkes som moren. Det står noe foran et kolon, og deretter 'Synneve Hatle'. Hva står foran kolonet? En forkortelse for hsutru? Hvis dette ikke betyr at Synneve er moren, hvilken rolle har Synneve Hatle da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

I Eidboka finner jeg Agathe/Ågot Jonnsdatter Hatle f. 1748 som døde i 1822. Iflg boka ble hun gift med Erik Hannsen Gjerset. Om dette er den personen du er ute etter heter hennes mor Kari Pedersdatter Hatle f. Lerheim.(2 ekteskap)Jeg ”leser” det første du spør etter ”Døbt af Sogneprest Røring i Wedø Kirke”(Røring var sogneprest i gamle Veøy kirke i perioden 1741-1789) Det siste er it= item (lat.) likeins, sameleis, framleis, vidare. Synneve er altså fadder også.Kari Pedersdatters svigerinne fra første ekteskap heter Synneve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Innleiinga fortel ikkje anna enn kva prest som stod for dåpen den dagen; eg les at det var Hr. Røring og at dåpen gjekk førte seg i 'Vedõ' kyrkje. Framfor Synnøve Hatle les eg 'it:' som eg tolkar som forkorting for 'item', altså 'likeså', altså også ei fadderkone. Vennleg helsing Arnvid Lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Takk til dere begge. Til Britt: At kona var Kari Pedersdatter var jo det jeg trodde - har funnet ekteskapet. Det var derfor jeg var 'bekymret' over denne Synnøve. Nå ser jeg at du nevner Agathes videre skjebne fra Eid-boka. Nå er det jo søsteren Beritte (f. 1745) jeg nedstammer fra. Hun gifter seg, så vidt jeg kan forstå, med Halvor Aslaksen i 1767. Har du noen opplysninger om Berittes skjebne? Og evt. om Beritte og Agathes foreldres opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Hei.Birgitte Joensdatter og broren Elling døde begge i 1752 av sott. Se rett inn for den sorte flekken i kirkeboken [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16027&idx_id=16027&uid=ny&idx_side=-101>Lenke Ingen flere søsken er oppgitt i Eidboka, men jeg har ikke lett i kirkeboken.I kirkeboken for Nesset finnes vielsen mellom en Halvor Aslaksen Skorgen og Beritte Joensdatter Sandnæs – se 17 jun 1767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Hei BrittJa. Det er rett vielse. _Litt_ rart/dumt at hun her er kalt Sandnes, men på den annen side er det flere Sandnes som opptrer i dåpene til søsknene til Beritte. Kan du sjekke på Sandnes om Jon Hatle har bodd der? Evt. om det har vært en Berit/Beritte innom stedet rundt 1767?Berittes dåp finner du på [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16027&idx_id=16027&uid=ny&idx_side=-66>Lenke Du ser den på 15. september nesten nederst på høyre side.Når hun ikke er nevnt i Eid-boka blir jeg jo litt usikker, men har fra tidligere oppgitt at morfaren til min ane, Marit Halvorsdatter Skorgen (f. 1769) skal være Jon Hatlen. Det var utgangspunktet for mine nye undersøkelser. Se hennes dåp i Nesset (nederst til høyre 3. søndag i advent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Det jeg forsøkte å si og henviste til er at Beret Joensdatter som døde i 1752 er temmelig sikkert den Beret som er født i 1745. Om du ser på lenken til Beret og brorens død er hun 7 år og broren ½ år. Dette stemmer med begges fødsel. Iflg Eidboka døde begge foreldrene sommeren 1763 –se XI Trin LenkeKan ikke forstå annnet enn at det må være en annen Beritte du leter etter. Berit og Halvor gifter seg i Røe, Nesset prgj. Skorgen hører jo også til Nesset. Nessetbøkene kan kanskje gi noen spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Hvis det er Brit Jonsdtr. gift med Halvor Aslakson Skorgen du leter etter, så må du vekk i fra Eidsbygda og over til Vistdal i Nesset.Brit Jonsdtr. Sandnes f. ca. 1746 var datter til Marit Arensdtr. og Jon Olson Sandnes på bruket Herned på Sandnes i Vistdal. Hun gifta seg i 1767 med Halvor Aslakson Skorgen f. ca. 1737 i Nordigarden, Indre Skorgen i Vistdal, sønn av Kari Knutsdtr. og Aslak Halvorson Åram. Brit Jonsdtr. døde 24.09.1825, og Halvor Aslakson døde 30.04.1832.Brit og Halvor fikk 8 barn: 1. Aslak 1767, 2. Marit 1769, 3. Jon 1772, 4. Kari 1774, 5. Knut 1777, 6. Brit 1780, 7. Halvor 1783 og 8. Ingrid 1876.Det er skrevet mye om denne slekta i Gards og ættesoge for Nesset b. 11 (2006) s. 446 og 613 av undertegnede. Kan lånes i bibliotek eller kjøpes hos Nesset kommune, kulturkontoret.Mvh Randi Ingunn Selnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Får bare takke dere begge. Ser ut til at det jeg fant om Beritte Joensdatter Hatle, og hennes foreldre og søsken, stort sett var riktg, men at denne Beritte var et blindspor.Jeg er nå på rett vei, og søker på Sandnes. Har konsuletert bygdeboka for Nesset i dag, og fortsetter med kirkebøkene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.