Gå til innhold
Arkivverket

[#52694] Sør-Trøndelag: Johannes Olsen på Helgebostad. Hvor var han fra?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

I 1870 gifter enkemannen Johannes Olsen Helgebostad seg med Marselie Andreasdatter fra Nedre Stjørdal i Dolm kirke på Hitra. Hun var datter til tater Andreas Andersen og kona Elen Kirstine Michelsdatter. Ved giftermålet står det at Johannes var 47 år gammel og født på Inderøy, og at farens navn var Ole Simonsen. Ved folketellingen i 1865 bodde enkemannen Johannes Olsen som tjener hos Ingebrigt Sivertsen Helgebostad. Der står det at Johannes var 45 år gammel og født i domkirkens sogn i Trondheim. Ved søk på Familysearch finner jeg egentlig ingen aktuelle kandidater. Skulle ha visst når og hvor Johannes ble født, og hvem han var gift med tidligere. Er det noen som kan hjelpe meg med det?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Hei KjellMasse feil informasjon ut og går her ser det ut som.Når de gifter seg står det som du sier Em Tjener, Johannes Olsen Helgebostad, Inderøen (nå Helgebostad), 47, sønn av Ole Simonsen. Gift med P. Marselie Andreasdr Hammersve av Stjørdalen, 24, datter av Andreas (synes det står Karlsen jeg, ikke Andersen som du sier.)I 1865 står det som du sier at han var 45 og født i 'Doms Sogn i Trondhjem'.I 1875 derimot, er de oppført under Hvidø og der sies det at han er født 1829 og er født i Dolms Sogn Hitterens Pr mens Marselie er født i 1835 i Trondhjem.Ikke til å bli klok på.Hammersve finnes vel bare i Selbo i 1865Jeg fant en Johannes Olsen Helbostad, 28, født i Trondhjem. Gift 13. jan 1846 med Ingebord Anna Iversdatter Grythen, 34. Lenke Litt usikker da faren til Johannes er Ole Poulsen.Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Charlotte! Takk skal du ha! Ja, det skal være visst at det er masse feilinformasjon her. Marselie var egentlig født i Ofoten (etter som Eilert Sundt skriver i sin fanteberetning). Regner derfor med at patronymet til Johannes' far, Simonsen, også er galt. At Andreas Andersen er Marselies far er riktig, men det står altså Karlsen ja:-) Tror at den Johannes som du fant gift i 1846 gjerne er den riktige. Så det skal bli kjekt å følge det sporet! Takk igjen!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Etter tipset fra Charlotte, så fant jeg dette, som trolig må være Johannes:Innflyttet juni 1835 til Hitra: Dreng Johannes Olsen fra Trondheim, 18 år, til Asmundvåg. Attest fra prest Kaurin av 24. mars 1835. Og i Domkirken sogn, Trondheim, fant jeg at ungkar Johannes Olsen, 16 1/2 år gammel (?) flyttet til Hitra i mars 1835. Men: Blant konfirmerte den 14. april 1833 i Domkirken er det to med dette navnet:Johannes Olsen 14 3/4 år, født på Bakklandet av foreldre ungkar Ole Knudsen og pike Gunhild Isaksdatter Koldseth.Johannes Olsen 14 1/2 år, født på Ytterøya av foreldre ungkar Ole Nielsen Brustad og pike Elisabeth Arntsdatter. Så da gjenstår det å finne ut hvem som er den rette!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Det blir vel mange fedre å velge mellom :)Fant denne også : Lenke , Det er hans utflytting fra Trondhjem (nr. 22). Dumt at det ikke oppgis farens navn på litt mer sikre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Bare i tilfelle du skulle være interessert har jeg funnet dåpen til Johannes og Ingeborgs første fødte uægte søn 'Jens' Lenke. Det er vanskelig å lese men nest nederst (9) er Dr Johannes Olsen Helbostad og Enken Ingeborg Jensdatter item, 'de ere nu gifte'.Kan hende det kan være noe å hente hvis du forsker litt på fadderene (hvis du greier å tyde de da )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Har undersøkt det, Berit! Ingen aktuelle å finne der i alle fall. Heller ikke med en far ved navn Ole Simonsen. Har selvsagt lett etter ham ei tid, før jeg la ut dette spørsmålet her! Tror det er mange feil som står ved giftermålet mellom Johannes og Marselie, på Marselies side i alle fall nesten bare feil. (5): Huff, ja, det ble mange fedre dette! Tror gjerne at det blir vanskelig å finne ut av dette. Men at han var gift første gangen på Hitra i 1846, det ser jeg som svært sannsynlig. Hans første kones slekt vet jeg litt om fra før, for hun er nok i slekt med meg langt ute. Ja, jeg fant også sønnen Jens i kirkeboka. Navnet hans er nok hentet fra Ingeborgs slekt, for hun var nok barnebarn av en av mine forfedre, Jens Carlsen Edøy på Hitra. Takk skal du ha for hjelpen, Charlotte!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.