Gå til innhold
Arkivverket

[#52696] Sivert Olsen fra Levangersogn.


Gjest Oddleif Bramo
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddleif Bramo

Jeg søker opplysninger om Sivert Olsen som er født ca. 1812 i Levangersogn og oppfostret i Stødalen. Han er 25 år gammel i 1837 og arbeidet hos smedmester Thyholt i Jomfrugaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleif Bramo

Om Sivert Olsen ble gift vet jeg ikke, men han hadde sønnen Jens Martin Sivertsen født 6/12-1837, med pike Maren Cathrine Mathisen f. 11/10-1805 på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis du også vet hvilken gård han bodde på så slår jeg gjerne opp i Skogn Historie og i bindene for Frol, for å se om det står noe om han der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleif Bramo

Takk, for det Anne Lise. Jeg vet ikke noe mer enn det som har nevnt ovenfor. Fra min side er dette bare et skudd ut i mørket. Jeg har lett en del etter ovennevnte uten å funnet noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

'Levangersogn' skal antakelig være Levangerskogn, dvs Skogn. På Reistadaunet, Frol i Skogn, var en Sivert Olsen arvefester av Reistadaunet (av Høyslo) i 1834, da hans datter Gurru Anna var til dåpen. Sivert må ha tatt over arvefestet etter Jørgen Olsen ved disse tider, og etter arvefesteregelen kan de ha vært i slekt. Jørgen Olsen Reistadaunet var født ca 1759.Denne Sivert Olsen var iflg Skogn Historie X - 1, f 1810 i Stjørdal, sønn av Ole Olsen Tingstad og gift 14/11 1833 med Ingeborg Nilsdtr Leinsvald (i Skogn). Bare ei datter er oppført (nevnte Gurru i 1834), og det er en ny mann på Reistadaunet fra 1838.Men om dette er rette mann, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Oddleif Bramo

Jeg prøver igjen: Jens Martin Sivertsen Krogenæs er født 6/12-1837 i Trondheim, men har bodd i Namdalen. Hans far var smed Sivert Olsen Krogenæs. Er det en plass/gård i Namdalen som heter Krogenæs, og er det noen som kjenner til stedet og folkene ? Mvh. Oddleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke om du er obs på det, men iflg. Rygh så finnes det en gård som heter Kraaknes gnr.82 i Rissa og en Kregnes gnr. 51 i Melhus, begge S-TL. Begge har også blitt kalt Krognes.På FS VRI fant jeg fødselen til Jens, men der står det Jens Mathiesen Sivertsen f. 6/12 1837 dpt.7/1 1838 med foreldrene Sivert Olsen og Maren Cathrine Mathisen. Ikke funnet noen vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

En Sivert Olsen, 30 år, f. i Volden i Strindens prestegjeld, giftet seg 22/10 1841 i Bø i Vesterålen. Far: Ole Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.