Gå til innhold
Arkivverket

[#52697] Presteenke frå Øyer til Solør ca 1650


Gjest Torbjørn P. Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn P. Hagen

I følge Tor Ihle budde Frans Riber's enke på Tretten Prestegard ei tid før ho fløtte til Solør,(ca 1650).Er det nokon som kjenner namnet på denne enka eller har andre opplysningar om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Hun skal være datter av presten Kjell Torgersen i Romedal og navnet var Birgitte eller Berette.Det har vært en annen diskusjon om hennes barn på dette forumet, tema 51962.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Ja, Frans var gift med Birgitte Kjellsdtr. og dei hadde i to små døtre i 1617. Men var det Birgitte Kjellsdtr. som var hans enke eller var han gift meir enn ein gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Jeg har ikke noen sikre døtre til Frans og Birgitte, bare to sønner, Samuel Bø og Christopher Lie, begge i Øyer. Det er en datter, Sara, som er noe usikker og som du finner hos Per Nermo på hans websider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Tor Ile skriv om Anders Madssen Cold(prest i Øyer ca 1650 til 1670): I 1638 kom han til Øyer, som huskapellan hos sokneprest Frants Nielssøn Riber. Der vart han gift med prestdotter'n Sara(1615-1703).Ei anna dotter er Anne Fransdatter som var gift med Rasmus Sørensen på Hove i Skjåk, son til presten Søren Rasmussøn.Sara var sikkert dotter til Birgitte Kjellsdtr. ettersom ho er tillagt slektsnamnet Hummer.Kva for kjelder har du for at Samuel Bø og Christopher Lie var søner til Birgitte og Frans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Boka 'Gården Tande og dens slekter' av Hjørdis og Karstein Tande, 1975. Side 18 gir lensmannsrekka hvor Ole Mogensson Tande var gift med Anne Samulesdatter (1644-1710), sønnedatter til Frans Riber. Far til Ole, Mons Svendsson Tande, var lensmann tillike med Samuel Fransson Bø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Da gjeld vel det du skriv i innlegg 17 under tema 51962 fortsatt?Elles hadde eg eit håp om at nokon med lokalkunskap i Solør kunne ha opplysningar om ei innfløtt presteenke på 1650 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg er ikke sikker på denne Samuel Fransen på Bø. Er det noen som kan dokumentere hans opphav. Hva med denne lensmann Frans Bø?Jeg har klippet dette fra debatt nr: 51962: Samuel Frantsen Bø f.omkr.1616 i ØierDer skriver Torbjørn P. Hagen, (19) Tor Ile nemner lensmann Frans Bø i bind 4, side 62. Er elles samd i at kilde til Frans Bø som lensmann bør bekreftes.Eg finn ingen Frans på Bø i dette tidsrommet. Peder og Einar Bø eig kvar sin del av Bø i 1624. Peder nemnd fram til 1634. Tjøstel nemnd 1635-ca 1650. Desse var sjøleigare. Samuel Frantsen hadde Bø i pant.Min kommentar (TB): En kan ikke uten videre kortslutte diskusjonen om Frans Bø uten at man har noe konkret å slå i bordet med!Vi har tross alt også sogneprest Hans Fransen Brun (sogneprest 1612-1625). og lensmann Frans Bø kan være dennes sønn???Jeg er litt opptatt av dette fordi jeg har 5-6 lensmenn i Øyer som forfedre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag ikke sett noen dokumentasjon på dette, men sett antydet at Samuel skulle være sønn av sogneprest i Øyer (fra ca.1625) Frantz Nielsen Riber (far Ribe, Jylland), som bodde på Lie i Øyer og altså skal være far til Christopher, Sara og Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Til Thor (innlegg 8) Dersom eg har laga kortslutning i diskusjonen om Frans Bø vil eg beklage, det var ikkje mi hensikt. Det eg skreiv om eigare og brukare av Bø i tidsrommet 1624 til ca 1650 har eg henta frå skattelister(primerkjelder).Eg meiner dette er nyttig informasjon i denne debatten.Desse innlegga burde vore under nr. 51962, det er presteenka som er tema her.mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.