Gå til innhold
Arkivverket

[#52706] Oppslag i bygdebok for Fet i Akershus - Blæsa, Ramstad


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Knud Christensen Ånnerud og Mari Hansdatter Blæsa giftet seg 26.08.1742 i Fet Lenke . Ifølge Familysearch er Mari datter av Hans Kristoffersen Blæsa og Kirsti Jensdatter Ramstad. Er det riktig? Hva forteller bygdeboken om Maris foreldre og søsken?Noen som kan gjøre et oppslag for meg? Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Kirsti Jensdatter (1680-1733) var først gift med Tarald (ukjent opphav, og døde tidlig). De fikk en sønn Hans ca. 1698. Kirsti giftet seg så med Hans Kristoffersen Blæsa f. Råsåk. d. 1732. Barn: Randi, Anne, Mari, Tarald (1715-1716),Jens 1717, Mari 1721 g1 1742 m Knut Kristianesn Ø Tien, g2 m Ener Sørensen, Aurskog til Ånnerud, Kristoffer 1725.Kirsti Jensdatter var datter av Jens Nilsen d. 1695 g.m. Lisbet Olsdatter Ø Garder d.1724, 71 år. Barn: Kirsti ca. 1680, Nils ca.1682, Ole ca. 1682, Marte ca. 1684, Johan ca. 1686, Sven ca. 1690, Boel ca. 1690, Peder ca. 1691, Lisbet 1694 samt Mari.Lisbet Olsdatter ble g2 m Jacob Nilsen d.1706.Dette er fra Fet bygdebok nr. 3 s. 415Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hjertelig takk skal du ha for opplysningene, Anne Karin. Det stemmer overens med informasjoner jeg fant hos Familysearch.Problemet er: Jeg har sjekket dåpene i kirkeboken I 1 for Fet og fant en Jens i 1717 og en Mari i 1721 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7594&idx_id=7594&uid=ny&idx_side=-62>Lenke . Faren er 'Hans Ramstad'.Men da Mari giftet seg er hun oppført med gardsnavn Blæsa. Er det slik at Hans Kristoffersen f. Råsåk var først gardbruker på Ramstad og flyttet senere til Blæsa der han døde i 1733?Hos FS finner jeg en Kristopher Hansen Blæsa som giftet seg 1751 i Fet med Marthe Jacobsen Løken. De fikk 10 barn i Ramstad og i 1801-tellingen finner jeg dem registrert under Ramstad. MEN hvem er da Kristopher Hansen Ramstad som giftet seg 1746 med en Mari Hansdatter Ramstad??? Lenke Det kan jo slett ikke være samme mann som giftet seg med sin egen søster. Var der kanskje to samtidige Hans på Ramstad i den aktuelle perioden? I kirkeboken på side 49 nederst til høyre leser jeg at en 'Hans Olsen husmann af Ramstad' bar en sønn Tarald til dåpen i 1716:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei BarbaraJa, dette ble litt komplisert.Jens Nilsen var bruker av Ramstad øvre Gnr.35 bnr.1 alt i 1690-åra. Deretter overtok Jacob Nilsen. Etter at han døde frev enka Lisbet Olsdatter gardsdrifta ei stund, til Kirsti og Tarald kom og drev garden sammen med henne.Kirsti Jensdatters andre mann Hans Kristoffersen hadde først vært gift med Randi Larsdatter Blæsa. De hadde bodd på Blæsa. Da Hans giftet seg med Kirsti Jensdatter flyttet han til Ramstad. Midt i 1720-åra flyttet de til Blæsa, der de døde etter snautt ti års brukertid.Kirsti hadde to døtre som het Mari Hansdatter. Den eldste av dem (født ca. 1705) d. 1774, 69 år ble første gang gift, med Hans Jacobsen i 1729. Hun giftet seg andre gang i 1746 med Kristoffer Hansen Haukibakk u Grinr d.1774, 80 år. Fra 1751 drev Mari og Kristoffer dette bruket av Ramstad sammen med den yngste broren til Mari, som også hette Kristoffer Hansen. Han ble gift med Marthe Jacobsdatter i 1751.Håper dette var oppklarende.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.