Gå til innhold
Arkivverket

[#52713] Anton Tyrihjell


Gjest Gunner Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunner Ljødal

Anton Tyrihjell var gift med Maren Fremming fra Eidsvoll. Han var antagelig født i Aurskog/Høland (ca. 1870-1880) og var lærer i Oslo. Da han gikk av med pensjon, flyttet han til Eidsvoll og bodde der livet ut. Jeg finner mange med navnet Tyrihjell ved telefonkatalogsøk, (altfor mange med tanke på å skulle ringe dem). En eller flere av disse personer har sikkert kunnskap om Tyrihjell. Jeg arbeider med et prosjekt om ham, og prøver herved denne snarveien gjennom debattforumet. Hilsen Gunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det være en av disse gårdene i Høland som er opphavet til etternavnet som Anton bruker? LenkeLæreren på Nøtterøs navn kan jo være en feilskrift av samme gårdsnavn?mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Norske Skulefolk utgitt 1934: Tyrihjell, Johan Anton, lærer, Oslo, født 15-6-1876 i Høland. Foreldre: Bonde A.Jensen og Mathea Halvorsen. Eks. Kristiansand lærerskole 1896. Middelsskoleeks. Valdres 1900. Spesiell utd. i forskj. ferdighetsfag, særlig i tegning. Lærer Trøgstad 1897, Tjømø 1899. Valdres komm.h. almenskole 1900. Drammen folkeskole 1902. Oslo folkeskole 1908. Oslo komm.h.skole 1919. Har holdt en rekke instruksjonskurser i tegning, modellering, klippe- og klistrearbeider m.v. i by og bygd for lærere og lærinner.Gift med MarenFremming. Foreldre: Bonde O. Fremming og Gina Holt. 1 sønn og en datter. Utgitt: 'Tegneøvelser for de små', 7 hefter. 'Om tegning og farvelegging', 2 deler. 'Små øvelser i karttegning'. 'Frisk og sterk - se det er tingen'. 'Tegnefagets stilling' (brosjyre). Stats- og komm. stipend 1918 (tegneunderv. i København og Gøteborg). Komm. stipend 1928 (tegning m.v. i Stockholm, Helsingfors og ved finske lærerskoler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott Carsten! Ikke rart jeg ikke kunne finne Anton i 1900. Da er det samme Johan Anton som jeg fant på Tjøme.innlegg 2.Foreldrene hans passer med ekteparet i innlegg nr. 3. Mulig jeg har samme bok om Norske Skulefolk.Mvh. ( gammel lærer) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunner Ljødal

Dette ser bra ut. Jeg burde jo selv ha tenkt på bøkene om norske skolefolk! 'Johan' er jo forvirrende, siden han kalte seg Anton, eller bare A.Tyrihjell. Marens slekt har jeg alle mulige opplysninger om. Jeg vet også at Tyrihjell var en 'mangehånde' mann som laget pedagogiske bøker, han skrev også en 'eidsvollsang' og sto utenfor huset sitt ved Fremming, like sør for Minne(-sund),og viftet med flagget og ropte hurra til 17.mai- barnetoget når det passerte. Han kunne også holde en riktig festlig 17. mai-tale til barna. Takk for opplysningene jeg hittil har fått! Hilsen Gunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunner Ljødal

Til Gunn: Jeg har kontrollert med kirkeboken for Høland og finner Johan Anton innført som født 16.juni 1876, og med de foreldrene du antyder: Adolf og Mathea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.