Gå til innhold
Arkivverket

[#52720] Foreldre til Kirsti Vernsdatter Toverud


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Ifflg. kb for Lier (Sylling) ble pige Kirsti Vernsdatter Toverud gift med soldat Anders Ingebretsen Svangstrand i 1790. Ved ft 1801 bor de på søndre Drag i Lier, hennes alder oppgis til 34 og hans til 33. Kirsti døde i 1840 76 år gml. Jeg antar at hun kanskje var datter av Vern Svensen Sylling som kom fra Toverud, men jeg finner henne ikke under døpte i kb for Lier i tidsrommet 1763-1768. Kan noen hjelpe meg å avklare dette. på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg har også lett, uten hell, etter dåpen hennes, så intet hadde gledet meg mer enn om du fant den! Jeg er 99% sikker på at hun er datter av Vern (Wern/Werner Toverud), og har funnet en 'passende kandidat' konfirmert 6. mai 1781, 16,5 år gammel. Alderen passer ikke helt med den oppgitte i 1801-tellingen, men har lært såpass mye at en må regne med litt 'svinn' i den sammenhengen.vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ettersom jeg liker å kikke i kirkeböker, har jeg sjekket litt og i kirkebökene fra 1760 til 1768:Hun kan ikke være födt i 1765 heller ikke i 1767 for da fikk han andre barn. Det er jo en mulighet for at hun kan være födt i 1763/64, men jeg finner ingen. Heller ingen Wernt/Vern-hustru introdusert i 1764.En sönn Peder i 1761: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8437&idx_id=8437&uid=ny&idx_side=-215>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDatter Gunhild i 1762: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke En datter Berthe i 1765: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke En sönn Peder i 1767 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeN° 12 konfirmert i 1781: Kiersti Wernersdtr Toverud: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeJeg har sjekket alle som begynner med farens navn, men kan det tenkes at hennes mor ikke var Wernts kone? Jeg har ikke sjekket 'uektefödte'Her er vel Wernts födsel: 26/6 - 1729: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Takk for innleggene!Hei Kjellaug! Kirsti født i febr. 1764 var nok datter av Elen Torsrud (og ikke Toverud) Wern Svensen Toverud ble g. i 1757 med Berthe Pedersdatter Sylling og de bosatte seg på Sylling. Berthe døde i 1768 og Wern giftet seg etter hvert på nytt med Marthe Pedersdatter og de levde begge ved folketellingen i 1801 på Sylling. Jeg tror bestemt at Kisti Wernsdatter Toverud ikke er innført under døpte i kb. for Lier uvisst av hvilken grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei Olav,Det er jo mulig, men da er alderen hennes gal ved konfirmasjon.Gunil ble födt i september 1762, Berthe i februar 1765, Peder i april 1767. Det gir jo en mulighet for at hun var födt i slutten av 1763, begynnelsen av 1764 eller i begynnelsen av 1766. Men som sagt fant jeg ingen Werns kone introdusert i 1764 heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.