Gå til innhold
Arkivverket

[#52727] Madame Anne Bech Melgaard d 1866 i Bindal, NO. Opphav Knoph og/eller Angell?


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Hei.Hvem var foreldrene til Madame Anne Bech Melgaard som dør 20. april 1866 på Øksningen i Bindalen, NO ? LenkeAnne skal være født ca 1787 i Hemnes, NO (usikker kilde) og ble gift 18. oktober 1822 i Vassås kirke, Bindal (ref bindal.kommune.no), med Benjamin Henriksen Melgaard på Øksningen i Bindalen. Benjamin var født 1799 på Storvea i Nærøy, NT og dør på Øksningen 25. august 1872. Jeg har funnet tre barn (Henrika f ca 1823 gm Hans Buch Andersen, Jacob f 1825 gm Anne Maria Amundsen Hoff og Christian f ca 1830 gm Elise Jensdatter Henny) etter paret.Ihht ei fil fra lokale slektskilder hos Bindal kommune skal hun ha vært enke da hun giftet seg i 1822.Jeg har sektsnavnene Knoph og Angell knyttet til hennes navn.Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Mulig det er dette du også har funnet i fila fra Bindal kommune: Peter Albrigt Østensen Angell ble gift 08.06 1812 med Anne Bech Nilsdatter Knoph.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tii Anne, Tverlandet:Ja, jeg har også sett denne, men jeg antar at dette er fra Knoph-femilien som dannet Bindalsbruket (sag- og tresliperi). Det kan hende at de er i familie, men etter å ha lest gjennom kirkebøkene for området ser jeg ingen nær familie (søsken/søskenbarn).mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

I mine arvede og ubekreftede papir står hun som datter av Ludvig Schultz Knoph og Anne Margrethe Bech, f/dåp Hemnes 20 sept 1787, g. 1. Peter Albrigt Angell, Øksningen? 8/6 1812 Øksningen?, 2.Benjamin Melgaard. Her er litt mere, dessverre like ubekreftet: Ludvig Schultz Knoph f./dåp 5/3 1751 Time, Jaeren, Rogaland(Familysearch dåp 6/9 1750) d. 2 juni 1843, Sømnes (Står i kb for Brønnøy) 1773 skriverkarl hos sorenskriver Brodtkorb, 1776-90 handelsmann i Skålvaer, Tjøtta. Kjøpte gården Korgen (i Ranen) hvor han drev landhandel til 1799. Senere kontorist hos sorenskriver Holst, Tjøtta. Senere bosatt og død sannsynligvis hos sin datter Kirsten. g. 5/3 1776 Anne Margrethe Bech (i 1801 Ane Marie 54 år) f.1747? d. 20/5 1815 Sømnes hos sin datter Kirsten. De fick barnene:Gunhild Bech Knoph f. 20/6 1776 dåp 4/8 1776 Alstahaug. Etterkommere Hemnes.(g. 1 Anders Mikkelsen 1797 Skålvaer, på Bierke Lille i Hemnes i Ranen i 1801, datter Anna 3 år. g. 2 Lars Olsen, 1813 Valla)Kirsten Lind Knoph f. 12/9 1777 d. 1856 29/3 Steinsgjerdet i Vik, Brønnøy (hos sin datter Anna Lydia Lund?)(g. 1. Erik Lund g.2. Hans Falch Greger. Mange etterkommere fra 1. ekteskap.)Tøger (Torger) Bech Knoph f. 1778 Kaptein, dro til Amerika?Per Knoph død som spebarnAnna Knoph 'død ung' f 21/8 1783 SkålvaerNils Winter Knoph f. Skålvaer 18/2 1785, skipper og handelsmann, Stavøen, Bindalen. Død ved forlis i Vestfjorden 11/4 1835. Etterkommere Bindalen. (I Bergen i 1801)Anna Bech Knoph f.20/9 1787 Hemnes d. 1866 Øksningen, BindalLudvig 1800 g. Pauline C.H. Ysager,bodde muligens Bindalen, sønn Ludvig Schultz Knoph 1830. Foreldre til Anne Margrethe Bech: Thyge/Tøger Erichsen Bech (1699?-1778) Gunnille /Gunhild Erichsdatter (hans 2. kone. g. 9/11 1746 Tjøtta, Alstahaug) Tøger Bech var handelsmann på Kulstadsjøen i Vefsen.Dette ser ut til å vaere en familie som kann vaere mere mobil enn de fleste... Mvh Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et innholdsrikt innlegg Vibeke.Nå er jeg antagelig sysselsatt i lang tid framover med å få verifisert disse opplysningene :-))Jeg gleder meg forresten til at bind III av Bindal Bygdebok blir tilgjengelig. Her antar jeg at Øksningen og Terråk kommer med. Er det noen som har kjennskap til dette bindet?mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Knoph

Jeg har Anna Beck Knoph, f 1789, d 1866, i min database. Kan sende deg en anerapport hvis du sender meg e-post adresse. Her er min: knoph.oistein@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Knoph

Jeg har Anna Beck Knoph, f 1789, d 1866, i min database. Kan sende deg en anerapport hvis du sender meg e-post adresse. Her er min: knoph.oistein@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Barna til Petter Albrigt Angell (og Anna Beck) var 1813 Anna Ludovika (g. Andreas Melgaard), 1816 Else Maria Greger (g. 1848 Enok Johannessen Kolden Bindal), og 1818 Petter Albrigt Angell (d. 1835 Bangstad Bindal ugift). Petter var fra Sømnes Sømna (se bygdeboka under Sømnes 1:3n) og ble gift tre ganger. Han hadde i hans andre ekteskap et dødf. jente i 1811. Se Sømna Bygdebok (Sømnes 1:4 og 1:8) for to søsken til Anna Beck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.